محمدعلی نجفی کارگردان و فیلمنامهنویس باسابقه سینما در گفتوگو با خبرنگار سینما صبا درباره «سینمای کوتاه ایران» گفت: فیلمکوتاه، پایه و اساس سینمای بلند محسوب میشود. خاطرم هست در سال ۹۹ داور جشنواره فیلمکوتاه بودم و واقعا فیلمهایی را در این رویداد دیدم که آثاری برجسته محسوب میشدند. ترکیب فیلمهای کوتاه آن دوره، امیدوارکننده بودند و همان روزها در گفتوگویی اعلام کردم که اگر همه جوانان مسیر ورود خود به سینما را از ساخت فیلمکوتاه آغاز کنند، تجربیات خوبی برای بیان دغدغههای خود پیدا میکنند.
وی افزود: فیلمکوتاه فیلمنامهای دارد که باید به زبان تصویر دربیاید. کارگردان باید هرآنچه نوشته شده است را به زبان دیگری ترجمه کند که آن زبان دیگر، زبان تصویر است. یک فیلمساز میتواند این فرآیند را در سینمای کوتاه تجربه کند و به همین دلیل معتقدم اهمیت فیلمکوتاه و تجربه کارگردانی آن برای کسانی که بهصورت جدی میخواهند وارد سینما شوند و این حرفه را ادامه دهند، بسیار جدی است و میتوان بهعنوان یک فرصت ویژه به آن نگاه کرد.
نجفی گفت: در مقطعی بهعنوان داور در جشنواره فیلمکوتاه رضوی حضور داشتم و فیلمهای کوتاه درخشانی را در میان فیلمهای ارسالی به آن رویداد دیدم. کسانی که به سینمای کوتاه اهمیت میدهند، در واقع بنیان سینمای بلند و حتی صنعت سریالسازی ما را زنده نگه میدارند و از این منظر تجربه ساخت فیلمکوتاه، تجربه بسیار ارزشمندی است.
کارگردان سریال خاطرهساز «سربداران» درباره اهمیت حضور فیلمسازان جوان در سینمای کوتاه گفت: در سینمای بلند، ما معمولا دچار موضوعاتی هستیم که با سانسور مواجه میشوند. گاهی هم بهدلیل برخی مسائل سیاسی و جنبی، شاهد ورود برخی نگاههای ایدئولوژیک به حوزه فیلمسازی هستیم. در سینمای کوتاه، فیلمساز این آزادی حداقلی را دارد که هر آنچه را فکر میکند تبدیل به فیلم کند. اگر فکرتان سیاسی باشد، فیلمتان سیاسی میشود. اگر فکرتان مذهبی باشد، فیلمتان مذهبی میشود و همینطور فکر فیلمساز در ساختهاش منعکس میشود.
وی افزود: در سینمای کوتاه، ذهن و احساس فیلمساز، به راحتی میتواند در ساختهاش منعکس شود و این مهمترین ویژگی سینمای کوتاه است. من سینما را قبل از انقلاب و با کارگردانی فیلم کوتاه آغاز کردم. هم قبل از انقلاب و هم در سالهای بعد از انقلاب، برای همه فیلمهای کوتاهی که ساختم، آزادی عمل داشتم و سینمای کوتاه برای به تصویر درآوردن آنچه در ذهنم جریان داشت، بسیار به من کمک کرد.
این کارگردان باسابقه سینما تأکید کرد: «سینمای کوتاه» در عین اینکه یک مدیوم کاملا مستقل و مهم محسوب میشود و تردیدی در جهان منحصر به فرد آن وجود ندارد، در عین حال میتواند آزمونی جدی برای فیلم بلند هم محسوب شود. من معمار هستم و در دانشکده معماری تجربه تحصیل داشتهام. در آن دوره پروژههایی را به ما میسپردند که باید آنها را تا مرحله اجرا و بهطور کامل طراحی میکردیم. همه جزییات باید در این پروژهها رعایت میشد. بعدتر وقتی وارد میدان عمل شدیم، همه آن تجربهها به کارمان آمد و اگر آن مسیر را طی نکرده بودیم، نمیتوانستیم در کارهای عملی و مرحله ساخت ساختمانهای بلند، موفق عمل کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: آنچه فیلمساز در سینمای کوتاه تجربه میکند، ابتدا از جنس پروژههای سبکتر است تا زمانی که برای پروژههای سنگینتر اقدام میکند، بهاندازه کافی ورزیده شده باشد.
چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
There are no comments yet