به گزارش خبرنگار سینماصبا، امیرحسین مهماندوست نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «سکوتِ جهان» با اشاره به اینکه این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به موضوع مسائل اجتماعی در سینما و فیلم های کوتاه پرداخته می شود، بیان کرد: از قدیم گفتهاند از کوزه همان برون تراود که در اوست، براین باورم علت اصلی وجود این مسئله بروز دغدغههای فراوان اجتماعی در بستر جامعه است؛ قطعا این موضوع بی تاثیر نیست اما اگر بخواهم یک نیم نگاهی به سمت سینماگران داشته باشم شاید بتوان گفت سینماگران ما در حوزه فیلم کوتاه کمی از خلاقیت به دور هستند و سعی و تلاش مفید برای پرداخت به سوژهها و ایدههای متعدد در ژانرهای دیگر را در برنامه خود قرار نمیدهند. به همین دلیل منتهی میشود به اینکه به سمت سوژههای دم دستی اجتماعی بروند که بتوانند بر مخاطب تاثیر بگذارند اما متاسفانه این دست فیلمها گاها تاثیر عکس دارند و یا اگر دیده شوند نیز یک تاریخ مصرف کوتاهی دارن و تنها فرزند زمانه خود هستند و بسیار زود فراموش میشود.
او افزود: «سکوتِ جهان» یک اثر ترکیبی در ژانر و محتواست، به این صورت که یک خط داستانی در ژانر ملودرام عاشقانه دنبال میکند اما با استفاده از ترکیب ژانر و روایت این خط قصه در ژانر رئالیسم جادویی سعی کرده در زیر متن فیلم نامه به مسائل روز اجتماعی، محیط زیستی و روابط انسانی بپردازد؛ البته امیدوارم در این امر موفق بوده باشیم. در بیان سادهتر میتوان گفت «سکوتِ جهان» اثر ترکیبی پیچیدهای است که سعی کردیم با استفاده از تمامی عناصر سینمایی به سراغ مفاهیمی اساسی برویم و در تک تک لحظات فیلم با نشانه گذاریها سعی به انتقال مفاهیم و مضامین قصه با نوعی روایت در بستر ژانر داشته باشیم.
این هنرمند سینما و تئاتر عنوان کرد: فکر میکنم سینمای کوتاه ما با توجه به ریل گذاریها و سیاستهایی که در سالهای اخیر صورت گرفته و به سمت تولید آثار در ژانرهای مختلف رفته کمی از ساخت آثار صرفا اجتماعی نسبت به سالیان گذشته فاصله گرفته که به اعتقاد من این امر بسیار خوب است و از مسئولین مربوطه بابت این پیگیریها در راستای تولید آثار در ژانرهای متفاوت باید تشکر کرد. قطع به یقین در سالیان آینده تاثیر این ریل گذاریها را در سینما خواهیم دید اما در مدیوم سینمای کوتاه همچنان آثار اجتماعی خوبی تولید میشود که شانه به شانهی تولیدات جهانی حرکت میکنند و افتخارات به دست آمده توسط این آثار گواهی بر این موضوع است.
او ادامه داد: به سهم خودم و به اندازهی سواد و دانش خودم با این ادعا که سینمای کوتاه امکان منعکس کردن اتفاقات اجتماعی را ندارد مخالف هستم زیرا براین باورم مدیوم فیلم کوتاه باتوجه به پتانسیلهایی که دارد میتواند تاثیر گذارترین مسائل اجتماعی را در کوتاه ترین زمان ممکن برای مخاطب امروز که با توجه به بروز و ظهور فراگیر وسایل ارتباط جمعی و شبکههای اجتماعی تغییر سلیقه داده و حوصله تماشای آثار بلند را ندارد، بیان کند. اما باید در نظر گرفت آنطور که باید به فرهنگ سازی برای اکران و تماشای این آثار پرداخت نشده و هنوز مخاطب عام به این دست تولیدات فرهنگی دسترسی ندارد و اینجاست که مسئولین میبایست برنامه ریزی دقیق تری در این مورد داشته باشند؛ البته که هنرمندان این بخش نیز میبایست کمی تاثیر گذارتر و عمیقتر به موضوعات بپردازند تا مخاطب جذب این دست آثار بشوند.
کارگردان فیلم کوتاه «گربه ماهی» خاطرنشان کرد: سینمای کوتاه ما درگیر مشکلات زیادی است که اگر مسائل هنری و فیلم نامهای را از آن فاکتور بگیریم اصلی ترین مشکل آن مسئله مالی است. تامین بودجه خواه یا ناخواه تاثیر مستقیم در کیفیت آثار و تولید آثار فاخر و تاثیرگذار در مدیوم سینمای کوتاه میگذارد؛ براین باورم حل این مشکل به راحتی تا حدودی قابل برطرف شدن است، البته اگر مسئولین بخواهند و نگاهی جدی به این دغدغهی سینماگران فیلم کوتاه داشته باشند؛ این خواستن صرفا به تخصیص بودجهی نهادهای مسئول این بخش سینمایی نیست بلکه راهکارهای فراوانی برای این موضوع وجود دارد که میتوان در مورد آن ساعتها گفتگو کرد.
امیرحسین مهماندوست در پایان تاکید کرد: در نهایت کمال تشکر را از شما عزیزان رسانه دارم، تاثیر حمایتهای عزیزان رسانهای و بیان دغدغههای سینماگران جوان قابل ستایش است و موضوع مهمی که میخواهم به آن اشاره کنم این است که امیدوارم این حمایتها و پیگیریهای اهالی رسانه خصوصا رسانههای فراگیر و معتبر هنری و سینمایی چون شما ادامه دار باشد زیرا قطعا تاثیر این پیگیریها در آیندهی سینمای کشور مشهود خواهد بود.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است