جشن مهر سینمای ایران را با پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما گره می‌زنیم/ «امید برای بازگشت سینما به روزهای خوب» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۸
گزارش صبا از نشست خبری پاسداشت فرهنگی «روز ملی سینما»

جشن مهر سینمای ایران را با پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما گره می‌زنیم/ «امید برای بازگشت سینما به روزهای خوب»

نشست خبری پاسداشت فرهنگی «روز ملی سینما»، صبح امروز 19 شهریورماه ۱۴۰۳ با حضور رسول صدرعاملی سخنگوی خانه سینما و شادمهر راستین دبیر اجرایی پاسداشت فرهنگی (روز ملی سینما) برگزار شد. در این جلسه «رسول صدرعاملی» گفت: امیدواریم سینما را به روزهایی برگردانیم که فارغ از مسائل سیاسی و بی خودی و باخودی که گریبان‌گیر شده‌ است، به ادبیات و فرهنگ‌مان باز گردیم.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، نشست خبری پاسداشت فرهنگی «روز ملی سینما»، صبح امروز ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۳ با حضور رسول صدرعاملی سخنگوی خانه سینما، شادمهر راستین دبیر اجرایی پاسداشت و با حضور علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

رسول صدرعاملی در ابتدای این نشست درباره جشن سینمای ایران و تفاوت آن با این پاسداشت عنوان کرد: به بهانه پاسداشت روز ملی سینما درخدمتتان هستیم و حال چه شد که جشن خانه سینما رسید به مراسم پاسداشت فرهنگی را عرض می‌کنم؛ آخرین جشن خانه سینما را سال ۱۳۹۸ برگزار کردیم و بعد از آن به دلیل کرونا و اعتراضات اجتماعی این جشن، دیگر نتوانست برگزار شود.

او افزود: اما چه شد که رسیدیم به این نوع برگزاری پاسداشت دلیلش این بود که در هیات رییسه خانه سینما صحبت از برگزاری جشن بود و قرار بود مانند گذشته فیلم‌ها را داوری کنیم و تندیس‌ها را به لحاظ صنفی تقدیم کنیم، اما هرچه فکر کردیم متوجه شدیم که این مسابقه عادلانه نیست چون بسیاری از هنرمندان به دلایل سیاسی و اجتماعی نتوانستند فیلم بسازند و کار کنند و این چه ماراتنی است که همکاران ما در آن نمی‌توانند شرکت کنند.

صدرعاملی اذعان داشت: به همین منظور مراسمی را به کمک نهادهای مردمی، خانه فرهنگ‌های مختلف و انتشارات در تهران برگزار خواهیم کرد و بعد به استان‌ها می‌رویم. تلاش داریم یک رابطه بین خانه سینما و اهالی آن با جامعه و نهادهای فرهنگی ایجاد کنیم و این رویداد به مدت یک هفته ادامه پیدا کند و در این یک هفته نشست‌های تخصصی، بزرگداشت‌هایی برای داریوش مهرجویی، کیومرث پوراحمد، حسن عبداللهی، کامبوزیا پرتوی و دیگر همکارانی را که از دست داده‌ایم، برگزار خواهیم کرد.

او در پایان بیان کرد: امید داریم هیات رییسه بعدی با رفع مشکلات و پیگیری‌های قضایی و برگزاری پاسداشت‌های فرهنگی در کنار جشن خانه سینما به کار خود ادامه دهد. البته در شهرستان‌ها جشن مهر سینمای ایران برگزار می‌شود و قرار بر این شده است که این جشن را به پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما گره بزنیم و نمایندگان صنوف و خانه سینما در تمام مراسم و نشست‌ها شرکت فعال کنند. ما امیدواریم سینما را به روزهای خوبش برگردانیم و فارغ از مسائل سیاسی و بی خودی و باخودی که گریبان‌گیر شده‌ است، به ادبیات و فرهنگ مان بازگردیم.

در ادامه شادمهر راستین دبیر پاسداشت فرهنگی روزملی سینما گفت: در بین پیشنهادات این پاسداشت فرهنگی انتخاب شد؛ جشن خانه سینما رویداد بزرگی بود که خواه ناخواه ابعاد خبری داشت و اهالی رسانه اگر در بازنشر اخبار کمک نمی‌کردند، این پاسداشت رویکرد عمومی پیدا نمی‌کرد. خوشبختانه مجموعه‌ای از فعالیت‌های سینمایی قرار بود انجام شود که با تک تک آن‌ها نشست داشتیم و قرار شد این فعالیت‌ها به صورت متمرکز انجام شوند.

او افزود: این رویدادها از دیروز شروع شده و تا ۲۶ شهریورماه ادامه دارد؛ البته جدول برنامه‌ها در سایت خانه سینما موجود است و می‌توانید به آن مراجعه کنید. نشر ثالث و نشرهای ادواری در شرف بازنشر اسناد جدیدی هستند. به طور مثال نشر ثالث فیلمنامه «همسایه‌ها» نوشته احمد محمود و دارویش مهرجویی را بازخوانی می‌‌کنند و به‌زودی آن را منتشر می‌کند. همچنین کتاب فیلمنامه‌های کیانوش عیاری در نشر چشمه منتشر خواهد شد و از اسناد و قراردادها و نوشته‌ها و دست‌نوشته‌هایی که در فیلم‌ها وجود دارد، در خانه موزه بتهوون رونمایی می‌شود.

راستین اذعان داشت: این رویداد شکل نمی‌گرفت مگر با حمایت فیلمخانه ملی ایران که این مجموعه بیش از میان صد فیلم بازسازی شده، سکانس‌های برتری را انتخاب و به صورت مجموعه نیم ساعته آماده کرده که در سینما تک خانه سینما اکران می‌شود. همچنین مجموعه‌ای از آنونس‌های سینمای ایران آماده خواهد شد و فعلا فیلم‌های مربوط به دهه ۶۰ که بسیار خاطره‌انگیز هستند، آماده شده ‌است.

او در پایان خاطرنشان کرد: در خانه هنرمندان ایران نیز فیلم‌های داریوش مهرجویی و کیومرث پوراحمد به نمایش در می‌آید و نقد و بررسی کتاب‌ها در مجموعه راوی و فرهنگان برگزار می‌شود و نشست‌های تخصصی با محوریت سینمای فرهنگی و سینمای مستقل پیش خواهد رفت. روز ملی پژوهش را نیز در دانشگاه‌هایی که رشته سینما و هنر دارند، برگزار خواهیم کرد.

در ادامه صدرعاملی ضمن بیان اینکه آثار با موضوع زن و کلیپ‌هایی در این باره آماده می‌شود، گفت: این کلیپ‌ها به زن از ابتدای سینمای ایران تا سینمای امروز می‌پردازد که یادآوری ‌آن بسیار موضوع لازم و مهمی است.
او ادامه داد: ما سه خواسته بیشتر از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشتیم… البته قبل از انتخابات هم هشت سوال از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پرسیدیم که فقط آقایان قالیباف و پزشکیان پاسخ آن را دادند؛ حال که دکتر پزشکیان رییس جمهور شده‌ است، به وزیر ارشاد گفته‌ایم که پاسخ این هشت یک سند جدی بین ما و دولت است…

صدر عاملی در پایان بیان داشت: وقتی سینما می‌تواند مقتدر باشد و به کارش ادامه ‌دهد که صنوف آن فعال باشند. قرار است صنوف مشکلات را ارزیابی کنند و راه‌حل ها را مطرح کنند و ما این موضوع را از همه صنوف خواسته‌ایم. به عنوان مثال انجمن بازیگران تلاش داشته تا آیین‌نامه کودکان بازیگر را مدون کند چرا که در همه جای دنیا بازی‌گرفتن از کودکان و نوجوان آیین‌نامه و پروتکل‌ داشت ولی این بخش در ایران بدون قانون پیش می‌رفت.
او اظهار داشت: بحث معیشت اهالی سینما باقی می‌ماند که موضوعی جدی است. سینما کار سختی است و اگر معیشت فعالان آن نامطلوب باشد، جلوی خلاقیت را می‌گیرد و خانواده اهالی سینما هم در شرایط سختی قرار می‌گیرند، متاثر از شرایط می‌شوند و رنج می‌کشند. این دغدغه اصلی ماست که اندک اندک امید داریم تا این وضعیت نامطلوب بهبود پیدا کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000