اقتباسی درست، رئالیستی و ایرانی از اثر چخوف در ایرانشهر | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۹
رضا آشفته درباره «مرغ دریایی» نوشت:

اقتباسی درست، رئالیستی و ایرانی از اثر چخوف در ایرانشهر

رضا آشفته نویسنده و منتقد تئاتر درباره نمایش «مرغ دریایی» که در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است نوشت، نمایش «مرغ دریایی» کاری از محمد میرعلی اکبری اقتباسی از «مرغ دریایی» آنتوان چخوف است که می‌تواند ما را نسبت به رئالیستی و ایرانی شدن این شاهکار راضی نگه دارد.

به گزارش صبا، نمایش «مرغ دریایی» (براساس مرغ دریایی نوشته‌ آنتوان چخوف) به نویسندگی و کارگردانی محمد میرعلی اکبری و تهیه‌کنندگی وحید کریمی از ۲۸ مرداد ساعت ۱۹:۱۵ در سالن استاد ناظرزاده‌ کرمانی به صحنه رفته است.

به بهانه اجرای این نمایش، رضا آشفته نویسنده و منتقد تئاتر درباره این اثر نمایشی یادداشتی کوتاه در فضای مجازی منتشر کرد.

در یادداشت رضا آشفته آمده است:

«نمایش «مرغ دریایی» کاری از محمد میرعلی اکبری اقتباسی از «مرغ دریایی» آنتوان چخوف است که می‌تواند ما را نسبت به رئالیستی و ایرانی شدن این شاهکار راضی نگه دارد.

«مرغ دریایی» چخوف به لحاظ سبکی، درواقع امپرسیونیستی در یک بستر رئالیستی است که در اثر میرعلی اکبری از آن جنبه‌های درونی کاملاً کاسته شده و بر جنبه‌های بیرونی و رئالیستی اثر افزوده‌شده است و این خود عاملی برای متفاوت شدن وضعیت و ایجاد تغییراتی در داستان و شخصیت‌های این اثر اقتباسی شده است.
از سوی دیگر در متون ۵ گانه و بلند چخوف، اضمحلال طبقه اشراف به‌صراحت آشکار است و این روال در «باغ آلبالو» به شکل آشکارتری بارز می‌شود و نویدبخش انقلاب و فروپاشی عصر تزاری در روسیه است و میرعلی اکبری به‌قاعده این محتوا، مرغ دریایی‌اش را با انقلاب ۵۷ درهم‌آمیخته و با این‌تفاوت عمده که بجای طبقه اشراف، روشنفکران را جایگزین کرده و آنان را عامل اصلی انقلاب و سرنگونی محمدرضا پهلوی می‌شناساند… این همان نکته‌سنجی نویسنده ایرانی است که اقتباس را به زیبایی معنا می‌بخشد و البته میرعلی اکبری همچنین وضعیت را کمدی تر از چخوف می‌نمایاند و متن چخوف تراژدی تر به نظر می‌رسد باآنکه در اینجا نیز مرگ کارگردان جوان هرچند به خودکشی می‌انجامد، بسترساز یک تراژدی است.
افزون بر این اقتباس معنادار می‌توان به‌ گزینش و هدایت بازیگران اشاره کرد که به‌درستی انتخاب‌شده و از هدایت راستینی برخوردارند هرچند به دلیل کمرنگ شدن وضعیت تراژیک و اندوه نقش‌ها انگار ساده‌تر و روان‌تر شده‌اند و نقش‌ها بیشتر حالت تیپ گرفته‌اند تا اینکه کاراکتر باشند و این جریان بازی را برای برخی بازیگران ساده‌تر کرده است و البته ایرانی شدن فضا و نقش‌ها نیز بر این سادگی افزوده است.
دکور و لباس و گریم نیز در ایرانی نمودن فضا تأثیرگذار بوده است و می‌تواند ما با پیکره نوتر و قابل‌باورتری مواجه سازد و این یعنی کامیابی نسبی در اجرای متونی که در ایران ما کمتر با چنین حال و هوای درخوری مواجه شده‌اند.
به هر روی به لحاظ گونه میرعلی اکبری کمدی‌اش بر تراژدی می‌چربد و همین خود از زرف اندیشی آن متن می‌کاهد و خود دلیلی برای عیار پایین‌تر اجرا می‌شود اما در کل بهتر است «مرغ دریایی» را در مقام یک اقتباس درخور تأمل و چشمگیر دید.»

بازیگران نمایش «مرغ دریایی» (به ترتیب ورود به صحنه) عبارت‌اند از حسین ‌کشفی‌اصل، ایمان میرهاشمی، محسن ‌میرزاخانی، لیلا ‌شیرمحمدی، شراره ‌آشوری، صادق فخاری، مهران ‌مرادی، شیدا ‌پهلوان، هنگامه ‌معلم، مقصود عابدی، پیمان ‌محسنی، احسان ‌گل ‌محمدزاده.
مجری طرح: حسین ‌کشفی ‌اصل، طراح صحنه: مهسا ‌اسمعیل‌زاده‌، طراح نور: علی ‌کوزه‌گر، طراح لباس: آذین ‌عیوضی، طراح گریم: کیمیا ‌جواهری، طراح گرافیک: اشکان ‌قازانچایی، طراح صدا، موسیقی: بابک ‌کیوانی، مدیر اجرایی: مریم ‌آردم، گروه کارگردانی: ماهور اروجی، آرش تهرانی، پیام ‌شیخ‌نواز ‌جاهد، احسان ‌گل ‌محمدزاده، دستیار طراح نور: امیرحسین ‌سیَر، نازنین ‌یارویسی، مجری گریم: سعید کروندی، کیمیا ‌جواهری، دستیاران گریم: نعیمه ‌مهدوی، کیانا ‌درویشی، مدیران صحنه: فرشید ‌رادمان، ارشیا ‌خواجه، سرپرست ساخت دکور: مصطفی ‌طباطبایی ‌نسب، دستیاران ساخت دکور: مهدی ‌عابدی، هادی ‌عابدی، مهدیس ‌بیدی، حسین کاظمی، دستیار لباس: سهیلا ‌عبدی، تهیه آکسسوار: هوشنگ یوسفی، عکاس: شاهین ‌آزما، ساخت تیزر، موشن: امیرحسین ‌نجاح، روابط عمومی، تبلیغات، مشاور رسانه‌: علی ‌کیهانی دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در سال ۱۳۵۶ و در بندر پهلوی سابق هنرمندان سینما، تئاتر و… را می‌بینیم که برایشان چالش‌های مختلفی رخ می‌دهد…»

علاقه‌مندان برای تماشای این اثر نمایشی می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

عکس: شاهین آزما

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰