به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، با «آروند دشتآرای» نویسنده و کارگردان نمایش «ریش آبی» که از ۱۴ مرداد در سالن کرهال پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب به روی صحنه رفته است؛ به گفتگو با خبرنگار تئاترصبا پرداختهایم که در ادامه این گفتوگو را میخوانید؛
***نمایش شما بازخوانی از رمان «ریش آبی» اثر امیلی نوتوم است. به نظر شما تئاتر ایران چقدر به این قبیل آثار که به متن مرجعی وابسته هستند، نیاز دارد؟
-در حقیقت خوانشی که از ادبیات روزی که در جهان اتفاق میافتد ، ادبیات معاصر جهانی، بهویژه رمان است، زیرا ما در حوزه نمایشنامه دنبال کننده اتفاقات روز هستیم و تلاش میکنیم که تکنیکها ، فرمها و خوانشهایی که از ادبیات معاصر صورت میگیرد را در دستگاه تجربی تئاتری خودمان بازتولید کنیم و به صورتی نمایشی آن را روانه کنیم؛ بر این باورم که این موضوع بسیار حائز اهمیت است،آن هم در زمانی که ارتباط ما با تئاتر روز دنیا قطع شده است یعنی نه گروههای تئاتری خارج از کشور به ایران سفر میکنند و نه گروه های داخلی به کشورهای دیگر برای اجرای نمایش میروند و ادبیات و رمان هایی که در ایران ترجمه میشود تنها پل ارتباطی ماست و در راستای فرمها و خوانشها و تکنیکها مارا به روز تر نگه میدارد.
***نمایش شما هم از لحاط تحلیل فنی برای متنقدان این حرفه نکات برجسته دارد و هم برای مخاطب عام؛این دوگانگی را چگونه و چطور همتراز نگه میدارید؟
-هنر امروز، یا هنر پستمدرن به نظر من همیشه باید از یک خاصیت دوگانه برخوردار باشد و این بسیار مهم است که هم منتقد و نشانهشناس بتواند نماد و نشانههای اثر را واکاوی و تحلیل کند و هم یک مخاطب عام که با نشانههای نمایشی آشنایی ندارد، قصهی قابل فهمی را دریافت کند و اثر، مخاطب را با خود همراه و درگیر کند. این کاری بسیار سخت و پیچیدهایست. پست مدرنیستها نیز کوشیدهاند که این دوگانگی را داشته باشند و من هم در تلاش بودم که این دوگانگی را حفظ کنم هر چند نمیدانم تا چه حد موفق عمل کردهام!
***ریش آبی چگونه و چطور خلق شد؟
-من سالها پیش نمایشی ساخته بودم به نویسندگی آقای «محمد چرمشیر» به نام «باغبان مرگ» که این نمایش هم گفتوگوی یک قاتل زنجیرهای با یک خبرنگار بود که مانند «ریش آبی» نمایش دو پرسوناژی بود و سالها بعد آقای چرمشیر رمان «ریش آبی» را به من پیشنهاد دادند و نشد که خود آقای چرمشیر نمایشنامه بر اساس این رمان را برای ما بنویسند و به نوعی جرقه نمایش «ریش آبی» از آقای چرمشیر بود و من پس از مطالعه این رمان بسیار مشتاق به کار کردن این اثر شدم و اینگونه بود که «ریش آبی» خلق شد.
***در دو سال گذشته ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بسیار پرکار و فعال بودهاید با ۳ نمایش «پدر» «آواز عاشقانه دختر دیوانه» و در نهایت «ریش آبی» چه عواملی سبب این پرکاری شد؟
-واقعیت ما یک کمپانی تئاتر هستیم و کمپانی ما حدود ۲۳ سال است که هر سال حداقل یک خروجی داشته است، متاسفانه در دوران کرونا بسیاری از کارهای ما نیمه کاره ماند و بنا بود که این پروژه ها در آن دوران انجام بشوند و پس از آن در زمان اجرای نمایش پدر نیز به قضایای سال ۱۴۰۱ برخوردیم و تعطیلی ها و مجبور شدیم اجرای نمایش «پدر» را به وقتی دیگر موکول کنیم و پس از نمایش «آواز عاشقانه دختردیوانه» نیز قرار بود که ۶۰ اجرا برود و متاسفانه اتفاقاتی رخ داد که نشد و ما با یک خوانش جدیدی از این نمایش به «ریش آبی» رسیدیم و من به جز این ۳ کار ، چند کار دیگر در خارج از کشور انجام داده ام و در نهایت باید بگویم که کمپانی ما یک کمپانی پویا و فعال است و اعتقاد دارد که باید کار کرد و روی صحنه بود ونباید گذاشت که تئاتر باتوجه به زحماتی که در این سالها برای این حرفه کشیده شده است رو به افول رود؛ و ما کارهایی در آینده یعنی امسال و سال آینده خواهیم داشت که کمپانی آن هارا تولید و اجرا خواهد کرد.
***در ۱۴۰۳ منتظر چه اثر و یا آثاری از شما باید باشیم؟
ما ۲ نمایش ترجمه شده داریم و یک نمایش که متن اصلی را خودم در حال نگارشش هستم و یک نمایش با هنرجوهای کمپانی قرار است که تولید کنیم در مجموع ۵ نمایش که بنا است در امسال و سال آینده توسط من و باقی کارگردان های کمپانی آماده اجرا شود را در برنامه خود داریم.
نمایش «ریش آبی» با بازی «ستاره پسیانی»، «کاظم سیاحی»، «خسرو پسیانی» و «پریسا شاهولیان» تا ۲۷ شهریورماه به روی صحنهی سالن کرهال پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب خواهد رفت؛ علاقهمندان جهت تهیه بلیت میتوانند به سایت تیوال مراجعه کنند.
علی حیدری
There are no comments yet