سینمای امروز از دغدغه مردم فاصله گرفته است/ تلاش برای گفت‌وگو با همه سینماگران | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۰
محمدرضا مقدسیان:

سینمای امروز از دغدغه مردم فاصله گرفته است/ تلاش برای گفت‌وگو با همه سینماگران

محمدرضا مقدسیان گفت: در سال‌های اخیر سینمای ما از دغدغه‌ها و مطالبات مردم فاصله گرفته است، آن چیزی که اتفاق افتاد این است که بخش اصلی فیلم‌های مخاطب محور سینما فیلم‌های به اصطلاح کمدی هستند که حتی واژه کمدی برای آن‌ها زیاد است. این فیلم‌ها در همه جای دنیا برای جریان و گردش مالی سینما ضروری است و نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

به گزارش صبا، فصل جدید برنامه تلویزیونی «سینما ملت» به عنوان یکی از برنامه‌های رسانه ملی در حوزه سینما هر هفته ساعت ۲۰ از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود. این برنامه با محوریت سینما و مردم به بررسی و تحلیل سینمای ایران و چالش‌های سینمای ملی می‌پردازد و تلاش می‌کند تا به ارتقای سطح کیفی سینمای ایران کمک کند. به مناسبت روز ملی سینمای ایران با محمدرضا مقدسیان مجری این برنامه و مدرس و منتقد سینما درباره رویکرد این برنامه در این روز و وضعیت سینمای ایران گفت‌وگو کردیم.

محمدرضا مقدسیان مجری این برنامه درباره اهمیت روزملی سینما و رویکرد «سینما ملت» گفت: به همان اندازه که روز ملی سینما مهم است، برای ما نیز این موضوع حائز اهمیت است که بتوانیم مفهوم این روز را در طول سال در برنامه‌ خود زنده نگه داریم. نام برنامه‌ ما، «سینما ملت»، هم به همین دلیل انتخاب شده است. سینما، به‌عنوان یک دستاورد فرهنگی، متعلق به تمام مردم ایران است. برای تحقق این هدف، سینما باید ارتباط عمیق‌تری با مخاطب برقرار کند و در برنامه «سینما ملت» تلاش ما این بوده است که مخاطب را ملاک قرار دهیم.

وی ادامه داد: تلاش عوامل «سینما ملت» در روز ملی سینما این است که یک بررسی جدی درباره این روز داشته باشیم و زاویه نگاه‌های مختلفی که به این روز وجود دارد بررسی شود و به یک نوعی در کنار بررسی و واکاوی ویژگی‌های سینمای ایران بتوانیم یک فضای پر انرژی هم ایجاد بکنیم؛ چراکه روز ملی سینما روزی است که همه اهالی سینما باید آن را قدر بدانند و  جشن بگیرند.

مقدسیان با اشاره به اهمیت جشنواره‌ها در رشد سینمای ایران و بررسی این موضوع در «سینما ملت» گفت: باتوجه به روز ملی سینما تلاش می‌کنیم در برنامه «سینما ملت» به موضوع جشنواره‌ها نیز بپردازیم. از آنجایی که جشنوارها به عنوان بستری برای رقابت، تبادل نظر و نمایش آثار سینمایی نقش موثری در توسعه سینمای ایران داشته‌اند و از طرفی همواره بزرگانی داشته‌ایم که در جشنواره‌ها آثار خودشان را ارائه و سینمای ایران را به یک سفیر فرهنگی مهم در جهان  تبدیل کرده‌اند پرداختن به این موضوع خالی از لطف نیست. اما در مجموع فقط این روز را ملاک قرار نمی‌دهیم و در تمام قسمت‌های برنامه سعی کرده‌ایم نگاهی ملی به همه مخاطبان سینما داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که به عنوان کسی که برنامه «سینما ملت» را اجرا می‌کند ارتباط سینمای امروز ایران با مخاطب را چگونه می‌بیند عنوان کرد: در سال‌های اخیر سینمای ما از دغدغه‌ها و مطالبات مردم فاصله گرفته است، آن چیزی که اتفاق افتاد این است که بخش اصلی فیلم‌های مخاطب محور سینما فیلم‌های به اصطلاح کمدی هستند که حتی واژه کمدی برای آن‌ها زیاد است. این فیلم‌ها در همه جای دنیا برای جریان و گردش مالی سینما ضروری است و نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

این منتقد سینما افزود: مشکل اصلی زمانی رخ می‌دهد که فیلم‌های کمدی به تنها گزینه برای مخاطبان تبدیل می‌شوند و تنوع ژانری در سینمای ایران به حداقل می‌رسد. متأسفانه، تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و سینماداران به جای گسترش ژانرها، روی تولید و اکران همه‌جانبه‌ فیلم‌های کمدی تمرکز کرده‌اند و دلیل این امر را حفظ پویایی سینما می‌دانند. از سوی دیگر، فیلم‌های تولید شده در نهادها و سازمان‌ها نیز اگرچه حرکت امیدبخشی را آغاز کرده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند به طور کامل نیازهای مخاطب را برآورده کنند. با توجه به این موارد، می‌توان گفت که سینمای ایران در حال حاضر با کمبود جدی تنوع ژانری مواجه است و مخاطبان، به ویژه در حوزه‌هایی مانند درام‌های اجتماعی و تاریخی، احساس کمبود می‌کنند به عبارت دیگر، مخاطب امروز به دنبال دیدن دغدغه‌های خود بر روی پرده سینما است، اما متاسفانه این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد.
وی با اشاره به راهکاری برای بهبود وضعیت سینمای ایران بیان داشت: برای رهایی از سلطه دو جریان اصلی موجود در سینما، باید به فکر تربیت فیلمسازانی باشیم که بتوانند در ژانرهای مختلف فیلم بسازند. در سینمای جهانی، تنوع ژانری نه تنها به گردش مالی بهتر منجر می‌شود، بلکه رضایت مخاطبان را نیز به همراه دارد. اما متأسفانه، ما در ایران به زیرساخت‌های لازم برای این کار توجه کافی نکرده‌ایم. با اجرای یک برنامه آموزشی و حمایتی بلندمدت، می‌توانیم استعدادهای جدید را شناسایی و پرورش دهیم و به آن‌ها کمک کنیم تا فیلم‌هایی تولید کنند که هم با سلیقه‌ی مخاطب ایرانی همخوانی داشته باشد و هم از نظر هنری ارزش‌مند باشد.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰