هوش مصنوعی امکان بیشتری برای تمرکز بر خلاقیت فراهم می‌کند/ حضور سینماگران جهان در جشنواره تهران | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۴
علی طالبی در گفت‌وگو با صبا:

هوش مصنوعی امکان بیشتری برای تمرکز بر خلاقیت فراهم می‌کند/ حضور سینماگران جهان در جشنواره تهران

علی طالبی فیلمبردار برنده برگ زرین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معتقد است سینمای کوتاه ایران به واسطه تلاش‌ها و اقدامات انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره تهران در سال‌های اخیر حضور جدی‌تری در عرصه بین‌المللی داشته است.

علی طالبی فیلمبردار در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا با تاکید بر اینکه به‌لطف هوش مصنوعی، فیلمسازان می‌توانند با تلاش کمتر فیلم‌های خیره کننده بسازند، گفت: دوربین‌های هوش مصنوعی می‌توانند صحنه‌ها را به روش‌هایی که قبلاً امکان‌پذیر نبود، حرکت دهند و ضبط کنند. این موضوع ظاهر فیلم‌ها و نحوه روایت داستان‌ها را تغییر داده است هوش مصنوعی دنیای فیلم را بهتر می‌کند.

این فیلمبردار که همکاری مستمری با فیلمسازان سینمای کوتاه دارد با مرور خاطرات خود از آغاز فعالیت در این حرفه گفت: اولین‌باری که بعد از دستیاری در دوره نگاتیو برای فیلمبرداری دوربین دست گرفتم سال ۱۳۹۲ برای فیلم کوتاه “قرمز” بود که با موضوع دفاع مقدس در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت و به‌واسطه‌ی این اثر در جشنواره‌های متعددی جایزه بهترین فیلمبرداری را گرفتم. روند موفقیت من با حضور در سینمای کوتاه ادامه پیدا کرد تا اینکه سال ۱۴۰۲ توانستم برنده جایزه فیلمبرداری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شوم.

او با تاکید براینکه وقتی برای اولین‌بار به‌صورت مستقل فیلمبرداری می‌کردم سرشار از انرژی و ایده‌های متفاوت برای پلان‌ها بودم، عنوان کرد: به شخصه همچنان در فیلم کوتاه فعالیت دارم چون در فیلم کوتاه از ایده نو و تجربه‌های جدید می‌توان استفاده کرد و این باعث خلاقیت در پرو‌ژه‌های متعدد می‌شود.

وی درباره مختصات فیلمبرداری فیلم کوتاه بیان کرد: فیلمبرداری فیلم کوتاه هم مثل فیلم سینمایی است چون نمی‌توان با این دیدگاه پروژه را آغاز کرد که با یک فیلم کوتاه مواجه هستیم پس نمی‌توان بعضی از نکات مهم فیلم مثل کیفیت و  ایده‌های نو نسبت به فیلمنامه و روایت بصری را نادیده گرفت.

طالبی افزود: از دیدگاه من تفاوت بین  سینمای کوتاه و سینمای بلند فقط در زمان فیلم و تعداد روزهای فیلمبرداری است چون در فیلم کوتاه همه از شروع پیش تولید و تا پایان پس تولید در حال تلاش برای به ثمر رساندن فیلم با کیفیت بالاتر  هستند. در سال‌های اخیر پیشرفت  تجهیزات فیلمبرداری (دوربین و نور  و نرم افزارها) باعث شده که کیفیت فیلم‌ها به‌لحاظ فنی و پروداکشن بالاتر باشد.

او درباره ایده‌‌آل گرایی در فیلم کوتاه گفت: قطعا ما لاید در فرآیند تولید و فیلمبرداری فیلم همان انرژی را صرف کنیم که در فیلم بلند انجام می‌دهیم و این‌ها هیچ تفاوتی با هم ندارند. اگرچه فیلمبرداری بخش مهمی از یک فیلم است اما از دیدگاه من در این پازل، فیلمبرداری تنها بخشی از یک چیدمان است چون از روند تولید (کارگرانی و بازیگری، طراحی صحنه، طراحی لباس، تدوین، صداگذاری، تحصیح رنگ) همه عناصر این چیدمان‌ در کنار هم می‌تواند یک فیلم با کیفیت را بسازد.

طالبی درباره ورود هوش‌مصنوعی به عرصه فیلمسازی و نگاه فیلمسازان به این فناوری گفت: به‌لطف هوش‌مصنوعی، فیلمسازان می‌توانند با تلاش کمتر فیلم‌های خیره کننده بسازند چراکه دوربین‌های هوش‌مصنوعی می‌توانند صحنه‌ها را به روش‌هایی که قبلاً امکان‌پذیر نبود، حرکت دهند و ضبط کنند. این موضوع ظاهر فیلم‌ها و نحوه روایت داستان‌ها را تغییر داده است. هوش‌مصنوعی دنیای فیلم را بهتر می‌کند. این کار فیلمبرداری را ساده و امکانات خلاقانه را اضافه می‌کند. همانطور که هوش‌مصنوعی روز به روز تکمیل‌تر می‌شود، ساخت فیلم هم به واسطه بهره گیری از آن ساده تر می‌شود.
دوربین‌های مجهز به هوش‌مصنوعی دقت بیشتری را در فیلمبرداری به ارمغان می‌آورند. این به فیلمسازان اجازه می‌دهد تا روی خلاقیت بیشتر تمرکز کنند.

طالبی تسهیل فرآیند فیلمسازی را دستاورد ورود هوش‌مصنوعی خواند و عنوان کرد: هوش مصنوعی جنبه‌های مختلف فرآیند فیلمسازی را ساده می‌کند، فیلمسازان را با ابزارهای کارآمد توانمند، جلوه‌های بصری را تقویت و استراتژی‌های توزیع را بهینه می‌کند. هوش‌مصنوعی به‌عنوان ابزاری برای حمایت از خلاقیت استفاده می‌شود و هیچ‌گاه فیلمبرداری توسط نیروی انسانی از بین نمی‌رود.

او در واکنش به اضافه شدن بخش هوش‌مصنوعی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: همانطور که جشنواره فیلم کوتاه توانسته در زمینه‌های مختلف باعث ارتقای دانش و مهارت عوامل در جامعه فیلم کوتاه باشد می‌تواند انگیزه و هیجان را برای ساخت فیلم میان فیلمسازان بالا ببرد و تکنولوژی را در سینمای کوتاه رونق دهد و امیدوارم در سال‌های پیش رو شاهد فیلم‌های هیجان‌انگیزتری به واسطه برخورداری از تکنولوژی‌های نوین باشیم.

این فیلمبردار درباره رویکرد سال‌های اخیر جشنواره در «بومی‌گرایی در ژانر » و تاثیر آن در ایجاد تنوع در سینمای کوتاه گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز به دنبال برجسته‌تر کردن فیلم‌ها در هر ژانر و قالبی اعم از درام، ملودرام، فیلم‌های مستند و انیمیشن و… است و تمرکز خود را بر تجربه‌های ناب با ایده‌های خوب گذاشته است تا آن‌ها را کشف و معرفی کند و این اتفاق بسیار با شکوه بوده که ما در جشنواره از تمام ‌ژانرها فیلم‌های متفاوتی می‌بینیم.

طالبی پیرامون عملکرد جشنواره فیلم کوتاه تهران و انجمن سینمای جوانان ایران نیز گفت: عملکرد جشنواره فیلم کوتاه تهران در چند دوره اخیر و انجمن بسیار خیره کننده بوده است چنانچه شاهد حضور فیلمسازان مطرح بین‌المللی در یک جشنواره ایرانی یعنی جشنواره تهران هستیم. فیلم کوتاه در شرایط فعلی در سینمای ما جایگاه خیلی جدی‌تری به‌دست آورده است به خصوص در بحث اکران‌ها یا پاتوق‌های فیلم کوتاه و توجهی که انجمن سینمای جوانان به حوزه ژانر دارد.

او خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم کوتاه مانند نهالی است که هرسال شاهد رشد و پرورش آن را در همه زمینه‌ها هستیم و می‌توان اشاره کرد که این جشنواره یکی از مهم‌ترین رویدادهای فیلم کوتاه در خاورمیانه است و کار خود را به خوبی پیش برده و باعث معرفی تعداد زیادی از سینماگران به سینمای بلند شده است. برای من جشنواره فیلم کوتاه پر از لحظات دوستانه در کنار همکارانم است.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000