وزیر جدید میراث‌فرهنگی معارفه شد/ تکریم از وزرای پیشین | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۷

وزیر جدید میراث‌فرهنگی معارفه شد/ تکریم از وزرای پیشین

آیین معارفه وزرای پیشین و جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد.

به‌گزارش صبا، در مراسم معارفه وزرای پیشین و جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که روز گذشته چهارشنبه ۲۸ شهریور در سالن همایش‌های سازمان حج و زیارت و با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهوری برگزاری شد، از تلاش‌های سید عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشین میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تجلیل و سید رضا صالحی امیری به‌عنوان وزیر جدید معرفی شد.

سید عزت‌الله ضرغامی از ۳ شهریور ۱۴۰۰ تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ به‌عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت داشت.

سید رضا صالحی در تاریخ ۳۱ مرداد با رای نمایندگان مجلس به‌ عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انتخاب شد.

سید عزت‌الله ضرغامی در این آیین اظهار کرد: به همه شما عزیزانی که در این مراسم شرف حضور دارید ادای احترام می‌کنم. از عارف که شخصیتی فرهنگی هستند برای حضور در این مراسم تشکر می‌کنم و صادقانه به صالحی امیری تبریک می‌گویم.

وزیر سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه با اشاره به انتخاب صالحی امیری به‌عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: به همکاران خودم نیز در این وزارتخانه برای انتخاب صالحی امیری تبریک می‌گویم. ایشان چند ویژگی مثبت دارد. اول این که با اخلاق است، متعامل است، خلاق است. این‌ها ویژگی‌هایی است که بسیار ارزشمند است چرا که حوزه گردشگری فرابخشی است. در کنار این ویژگی‌ها، آقای صالحی امیری فردی مدیر با ظرفیت و دلسوز است و در این شرایط آمدن آقای صالحی امیری به این وزارتخانه بسیار مهم است.

او ادامه داد: در دوره‌های قبل نگاه‌ها به این وزارتخانه نگاه به‌عنوان یک دستگاه درجه دو و سه بود اما با نگاه بسیار خوب شهید رئیسی، شاهد هستیم که اکنون این وزارتخانه به یک دستگاه دست اول و درجه یک تبدیل شده است و در چنین شرایطی انتخاب آقای صالحی امیری به‌عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بسیار اهمیت دارد.

ضرغامی گفت: مطمئن هستم که حضور آقای صالحی امیری یک فرصت بسیار خوبی است و با توجه به ظرفیتی که دارد می‌تواند رشد و توسعه را به دنبال داشته باشد.

او در ادامه خطاب به معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: ما خیلی کار داریم. ده‌ها مصوبه و … در دولت به تصویب رسید در دولت قبل هرچه ارائه دادیم مورد تصویب قرار گرفت به‌عنوان مثال درباره لغو روادید بهانه‌گیری‌هایی وجود داشت اما با تعامل و همکاری دستگاه‌های خوب مثل وزارت خارجه و شخص مرحوم امیرعبدالهیان شاهد این بودیم که با ۳۰ کشور لغو روادید انجام شد. اکنون با جمعیتی حدود نیمی از جمعیت جهان لغو روادید داریم که فرصت بسیار بزرگی است.

ضرغامی در پایان صحبت‌های خود خطاب به رئیس‌جمهور نیز بیان کرد: شاید خیلی از مردم آن کلیپ را در فضای مجازی دیده باشند که به زبان ترکی می‌گوید گاز نده، اما من امروز خطاب به رئیس‌جمهور کشورمان می‌گویم هرجا که قرار نیست گاز بدهیم در این حوزه و در این وزارتخانه گاز بدهید.

در ادامه محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری ضمن تبریک هفته وحدت، گفت: رمز پیروی انقلاب وحدت بود و رمز پیشرفت جمهوری اسلامی ایران وحدت همه با هم است.

او ضمن تجلیل از تلاش‌ها و فعالیت‌های ضرغامی در وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با بیان اینکه وزیر جدید یکی از چهره‌های برجسته فرهنگی کشور است، افزود: میراث‌فرهنگی نماد تمدن غنی ایران است و امانتی‌ست در اختیار این نسل که با احیا و مرمت به نسل آینده باید سپرده شود.

عارف با اشاره به اینکه میراث‌فرهنگی غرور ملی و یکی از شاخص‌های برجسته فرهنگی کشور است، ادامه داد: میراث‌فرهنگی در داخل و خارج ایران همواره مورد احترام بوده و این موضوع ناشی از آثار گرانبهای کشورمان در این عرصه است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه کارهایی که در وزارت میراث‌فرهنگی تاکنون انجام شده ارزشمند است، اظهار کرد: پس از این لازم است تا آسیب‌شناسی ها و راهبرد عمیقی در نظر گرفته شود، چراکه هنوز با چالش های اساسی در برخی موارد روبرو هستیم.

او با بیان اینکه تدوین راهبردها و سیاست‌های این بخش در شروع برنامه هفتم توسعه به مثابه فرصتی است که باید غنیمت شمرده شود، گفت: در دو حوزه صنایع‌دستی و گردشگری نیز باید تصدی دولت کم شود.‌ اقدامات دولت باید تسهیلگر و کمک کننده باشد و بار اصلی بر روی بخش خصوصی قرار گیرد. امور باید به اتکای دو محور میراث‌فرهنگی ‌و صنایع‌دستی دنبال و انجام شود. ظرفیت های برجسته‌ای را در حوزه گردشگری داریم بر اساس تحلیل روشن دو دهه قبل گردشگرانی که به ایران می آیند گردشگران فرهنگی هستند.

معاون اول رئیس جمهور افرود: اگر توجه حداقلی به بخش گردشگری کنیم سالانه ۱۰۰ هزار فرصت شغلی پایدار می‌توانیم داشته باشیم تکلیف مجلس کمتر از این تعداد است.

او گفت: ذهنیتی را برای ایران هراسی ایجاد کردند که واقعیت ندارد. اگر دو روز در ایران بمانند مهمان نوازی و امکانات و آرامش را ببینند مشتاق ایران می‌شوند و ذهنیتشان عوض می‌شود.

عارف بیان کرد: واقعیت این است که در حوزه زیربناها مشکل جدی داریم در جاده‌ها یک استراحتگاه‌ها پیدا نمی‌شود. این نکات در ۵۰ کیلومتری هم دیده می‌شود. آن وقت می‌خواهیم گردشگر هم بپذیریم؟ آغاز کار دولت با آغاز برنامه هم زمان شد. این اتفاق خوبی است. رویکرد ما اشتغالزایی است سهم گردشگری و صنایع دستی در رشد دیپلماسی فرهنگی برای من مهم است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: یکی از اولویت‌های دیپلماسی در حوزه منطقه است شاید در خیلی از جاها نتوانیم از این ابزار برای نزدیک شدن به کشورها استفاده کنیم ولی صنایع دستی یکی از افتخارات ایران است خیلی از کشورها حداقل تا قبل از انقلاب ایران را با صنایع دستی می‌شناختند.

وی افزود: آثار ثبت جهانی روند خوبی گرفته باید در چهار سال آینده ده اثر دیگر اضافه شود. گزارشی از حفاری‌های غیرقانونی به ما می‌رسد عدم توجه به میراث فرهنگی عده‌ای را وسوسه می‌کند که حس کنجکاوی به حس اقتصادی تبدیل شود و بعد هم می‌دانیم که چه اتفاقی می‌افتد. طبق برنامه باید در هر سال ۹۵۰ اثر غیر منقول احیا و مرمت شود.

وی خطاب به صالحی امیری گفت: در حوزه حاکمیتی نمی‌شود تنها به کمک منابع دولتی کارها را پیش برد باید از بخش خصوصی هم کمک گرفت. انتظار بخش خصوصی از ما این است که دولت مانع کار نشود اگر احکام یا تبصره‌هایی هست که مانع شده‌اند باید اصلاح شود.

در پایان سید رضا صالحی امیری اظهار کرد: در ابتدای جلسه به محضر همه فرهیختگان و افرادی که در این مراسم حضور پیدا کرده‌اند ادای احترام می‌کنم. خدمت معاون اول رئیس‌جمهور عرض خیر مقدم دارم به نظرم حضور پر خیر و برکت اندیشمند فرزانه آقای دکتر عارف در این مراسم باعث دلگرمی است و خوشبختانه با کوله‌باری از تجربه در دولت برای رفع مشکلات مردم قدم برمی‌دارند. همچنین بر خودم لازم می‌دانم از تلاش‌های مهندس ضرغامی که حقیقتا برای مردم و نظام زحمت کشیدند صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تبریک فرارسیدن هفته وحدت اظهار کرد: دولت در هفته وحدت ثابت کرد که به شعار وفاق پایبند است و با یک تصمیم درست یک استاندار اهل سنت را انتخاب کرد تا به همگان ثابت کند که تمام مردم صرف‌نظر از پوست و رنگ و نژاد و مذهب در کشور امکان حضور و مشارکت دارند و این معنای واقعی وفاق است.

او در ادامه با تشریح شعار دولت چهاردهم و وفاق افزود: شاید این سوال پیش بیاید که اساسا چرا ما از وفاق سخن می‌گوییم؟ و چرا دکتر پزشکیان و دولتمردان به مفهوم وفاق تکیه می‌کنند؟ اعتقاد ما این است که نظام و جامعه امروز دیگر تحمل این را ندارد که شاهد تفرقه و اختلاف‌نظر باشد. مردم از ما توقع دارند که همه حاشیه‌ها را کنار بگذاریم و به متن بپردازیم. متن یعنی پرداختن به مردم و این امکان‌پذیر نیست مگر با وفاق.

صالحی امیری ادامه داد: وفاق یعنی عبور از نفرت، شکاف و اختلاف، وفاق یعنی در کنار هم بودن و عبور از حاشیه‌ها و ورود به متن. وفاق یعنی افزایش رضایت اجتماعی و یعنی تجمیع تمام ظرفیت‌های نظام. وفاق یعنی صدای واحد از دولت، مردم و نظام. وفاق یعنی نفی برتری‌جویی جناحی و گروهی بر جناح و گروه دیگری. وفاق یعنی امنیت وفاق یعنی احساس غرور یک ملت و زندگی آرام مردم. وفاق یعنی به رسمیت شناختن دیگران که خواه با ما موافق باشند یا مخالف. وفاق یعنی به رسمیت شناختن آحاد ملت وفاق یعنی عدالت و انصاف. این‌ها شعار و رویکرد دولت چهاردهم است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: از نظر من وفاق نیاز امروز ایران و ضرورت فردای مردم است. آنچه که در دولت وفاق شکل خواهد گرفت حضور تمام سلیقه‌ها است.

او گفت: برخی‌ها به ما می‌گویند چرا درباره وفاق بیشتر با مردم سخن نمی‌گویید؟ چرا وفاق را تشریح و تبیین نمی‌کنیم؟ اعتقاد ما این است که وفاق جوهره تداوم حیات توسعه سیاسی است و از این منظر ما دولت به این گفتمان و به این اصول پایبند است. خوشبختانه اراده نظام نیز به حمایت از دولت است از این رو باید قدردان حمایت‌های مقام معظم رهبری از دولت چهاردهم باشیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: با وفاق و با توجه به ظرفیت‌های حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید شاهد نمایش غرور و وحدت و قدرت ایرانیان در جهان امروز باشیم.

صالحی امیری افزود: وقتی وارد میراث‌فرهنگی می‌شویم به یک اصل فکر می‌کنیم و آن سربلندی مردم و ملت در سطح منطقه و جهان است برای این که به این سربلندی برسیم باید موانع را از سر راه برداریم. باید برای جلوگیری از مهاجرت جوانان کاری کنیم. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مردم در فکر وطن باشند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که جلوی این رفتار و مهاجرت را بگیریم. ظرفیت‌های زیادی در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نهفته است و می‌تواند باعث ایجاد حس وطن‌دوستی و جلای وطن در بین جوانان باشد و جلوی مهاجرت‌ها را بگیرد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما در ایران از کرد و لر و بلوچ و عرب و فارس و بختیاری ترک همه یک قوم و یک خانواده و یک جامعه واحد هستیم. اقوام خانواده بزرگ ایران هستند. تمام اقوام یک هویت دارند و آن هویت ایران است. بزرگترین جذابیت ما امروز میراث ماست که هویت ما محسوب می‌شود. ما ملت بزرگی هستیم ما تمدن بسیار بزرگی داریم باید به جهانیان این تمدن را نشان دهیم.

صالحی امیری یادآور شد: در کنار میراث‌فرهنگی که هویت و تمدن ماست گردشگری ضامن صلح و امنیت است و صنایع‌دستی ضامن ما برای اشتغال و تولید به حساب می‌آید.

او خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه تعهدات زیادی داریم. باید تا پایان برنامه هفتم به ۱۵ میلیون گردشگر خارجی دست یابیم باید بتوانیم صادرات صنایع‌دستی را افزایش دهیم و همچنین هزار موزه احداث کنیم و هر شهر حداقل یک موزه داشته باشیم. شاید این سوال پیش بیاید که آیا این امکان وجود دارد؟ پاسخ این است که با توجه به ظرفیت‌هایی که در این وزارتخانه، در مردم و در جوانان می‌بینم حتما می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000