به گزارش صبا و به نقل از ستاد خبری سومین نمایشگاه ملی صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا)، نشست تخصصی با موضوع «رابطه حکمرانی سکوهای اجتماعی و محتوای پاک» عصر چهارشنبه ۲۸ شهریور در سومین روز سومین نمایشگاه ملی «رصتا» برگزار شد.
رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در بخشی از سخنان خود در این نشست، درخصوص منفجر شدن پیجرهای حزبالله لبنان گفت: باور ما این بود انسانها اخلاق دارند. فکر نمیکردیم اروپا و آمریکا بیاخلاق هستند. اسرائیل میزند و این دو میگویند دفاع است! دستگاه ارتباطی را تبدیل به جنگافزار میکنند و با یک فرمان همه دارندگان یک دستگاه را میکشند.
وی افزود: امروز دیگر برای ترور یک فرد دیگر نیازی به حضور فیزیکی نیست و میتوانند با استفاده از تلفن همراهش او را از بین ببرند. از خلاء دیروز باید درس بگیریم، سیستم امنیتی، اطلاعاتی، دفاعی خود را تقویت کنیم و مسئولان باید درس بگیرند که جنگ، جنگ فناوری است. علیه این موضوع باید مبارزه و با آن مقابله کنیم و باید یک حرکت بینالمللی در برابر این قضیه شکل بگیرد.
او بیان کرد: امروز این مساله در لبنان صورت گرفت، فردا ممکن است ایران مورد این نوع از تهاجم قرار بگیرد و جامعه بزرگ جهانی را کمکم فرا میگیرد. اگر حکمرانی خود را تصحیح نکنیم، در محتوا حرفی برای گفتن نداریم.
جلیلی در بخشی دیگر از این نشست درباره فیلترینگ خاطرنشان کرد: کاخ سفید سکوهای بینالمللی بزرگ را تشویق به تولید فناوریهای مرتبط با دور زدن فیلترینگ کرده و اطمینان خاطر داده است که آنها را توسعه دهند و حمایت مالی شوند. شایعاتی که در حوزه توسعه فیلتر شکن در ایران مطرح میشوند و چقدر کار رسانهای می شود که افکار عمومی عامل فروش فیلترشکنها را ایران بدانند که باید با این افراد برخورد کرد.
مهدی آژند رئیس اندیشکده حکمرانی حکیم و بنیانگذار آزمایشگاه حکمرانیسنجی شاخص نیز درباره موضوع این نشست به صورتبندی مساله پرداخت و پس از تعریف حکمرانی سکوهای اجتماعی، اهداف این نوع از حکمرانی، ابعاد و راهکارهای آن و مهمترین چالشهای آن را تبیین کرد.
او حکمرانی سکوهای اجتماعی را مجموعهای از قوانین، مقررات، سیاستها و اقداماتی تعریف کرد که برای مدیریت، نظارت و کنترل فعالیتهای صورت گرفته در سکوهای اجتماعی بهکار میرود. این مفهوم به چگونگی اداره و هدایت این فضا، با هدف ایجاد یک محیط امن، سالم و سازنده برای همه ذینفعان و کاربران، اشاره دارد.
آژند در ادامه برخی از اهداف حکمرانی سکوهای اجتماعی را ترویج گفتوگوی سالم، شکلگیری ارزشهای اجتماعی، حفاظت از حریم خصوصی، مقابله با اطلاعات نادرست و محافظت از امنیت جامعه و امنیت روانی کاربران معرفی و ابعاد و ابزارهای لازم برای تحقق حکمرانی سکوهای اجتماعی را در قالب راهکارهای فنی، قانونی، اجتماعی، آموزش سواد دیجیتال و سواد رسانهای و توسعه خدمات و حمایت از آن بیان کرد.
در ادامه تنظیم مقررات برای یک فضای جهانی با تنوع فرهنگی و قانونی، یافتن تعادل مناسب بین آزادی بیان و امنیت کاربران، تعیین میزان مسئولیت سکوهای اجتماعی در برابر محتوای منتشر شده و سرعت بالای تغییرات فناوری و تطبیق قوانین و مقررات با این تغییرات بهعنوان مهمترین چالشهای حکمرانی سکوهای اجتماعی معرفی شد.
او در بخش پایانی و جمعبندی، راهکار عبور از شرایط موجود و دستیابی به شرایط مطلوب را معطوف به مجموعهای از اقدامات بههمپیوسته و تکاملی معرفی کرد که به برای هر یک از بخشهای جامعه نقش تعریف شده است. همچنین دولت، بخش خصوصی، جامعه مدنی و مردم بهعنوان کاربران، هر کدام در تحقق این نقشه راه دارای نقشهای مهمی هستند که تا مشارکت همه بخشها مبتنی بر یک برنامه جامع و چند مرحلهای صورت نپذیرد امکان تحقق فضای مجازی پاک و سالم امری آرمانی قلمداد میشود که در حوزه عمل تحقق نخواهد یافت.
سومین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) از ۲۶ تا ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شده و امروز به پایان میرسد.
There are no comments yet