به گزارش صبا و به نقل از ستاد خبری سومین نمایشگاه ملی صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا)، نشست تخصصی با موضوع «رابطه حکمرانی سکوهای اجتماعی و محتوای پاک» صبح پنجشنبه ۲۹ شهریور بهصورت وبینار در آخرین روز سومین نمایشگاه ملی «رصتا» برگزار شد.
در این نشست که با حضور محمد حسامپور و عامریان از ایران و آماندا لاتز استاد مطالعات تلویزیونی از یکی از دانشکدههای آمریکایی در خصوص آینده اکوسیستم ویدیویی به صورت خاص در خاورمیانه گفت: آینده این زیستبوم، به این بستگی دارد که چه کسی قرار است به تولید محتوا بپردازد و چه کسی آن را تامین مالی کند.
او با اشاره به این که فضای رقابتی سکوها در خاورمیانه نیاز به پژوهش دارد، اظهار داشت: در جایی خوانده بودم که مردم علاقهای برای پرداخت هزینه به این سیستمها نشان نمیدهند، اما اگر چیزی که تولید میشود ارزشمند باشند، هزینه پرداخت میکنند. مخصوصا اگر محتواهای دیگر، ارزشی را که به دنبال آن هستند، نداشته باشند
این کارشناس اظهار کرد: در دیگر کشورها بهجز خاورمیانه، تعداد سرویسدهندهها، نسبت به پولی که مردم حاضرند برای تولید محتوا پرداخت کنند، بیشتر است که دیر یا زود شاهد دیدن رسیدن سرویسدهندهها به یک عدد منطقی هستیم. در این مسیر البته محتوای تکراری هم زیاد شده است. این طرز فکر در هالیوود قابل درک است که این شرکتها با تفکر اینکه فیلمها در کل دنیا دیده میشوند، باید سرویس استریم خود را داشته باشیم و مردم هم برای آنها لحظهشماری میکنند . شاید این قضیه در آمریکا جواب بدهد، ولی این سرویسها مثل هم هستند و ارزش افزوده آنچنانی مخصوصا برای مخاطبان خارج از آمریکا، ندارند.
او خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی که در آن هر پنج استودیوی بزرگ هالیوود برای خود سرویس استریم دارند، دیر یا زود تغییر میکند. به نظرم آنها سادهانگارانه فکر کردهاند و به زودی متوجه خواهند شد که اوضاع آنطور که آنها میخواهند پیش نمیرود.
آماندا لاتز در بخشی دیگر از این وبینار گفت: نتفلیکس دارای کتابخانه آثار متنوع است. چیزی که مردم برایش ارزش قائلند، خیلی راحت به آن دسترسی دارند. آنها وقتی متوجه شوند برای سلیقه خود جای دیگری محتوا پیدا نمیکنند، به نتفیلکس سر میزنند. در شرایط فعلی باقی سرویسها حاضر شدن محتوای خود را خارج از ایالات متحده آمریکا تولید کنند، ولی در هر کشوری طوری محتوا ارائه میکنند که مخاطب بتواند به محتوای کشورهای مختلف دسترسی داشته باشد. این به مراتب از عملکرد شبکههای اجتماعی کابلی یا ماهوارهای بهتر است.
او ادامه داد: آینده نتفیلکس را مثبت ارزیابی میکنم و آثارش برخلاف باقی سرویسها استریم است.باید ببینیم چه پتانسیلهایی برای باقی آنها وجود دارد که نسبت به نتفیلکس پیشرفت کنند و محتوای عمیقتر به مخاطب ارائه بدهند. آنچه مسلم است باید چیزی که مخاطب به دنبال آن است عرضه شود نه اینکه بگویند ما تا الان تولیدکننده بودیم، خواهیم بود و به این روند ادامه خواهیم داد! چنین نگاهی باعث مازاد تولید محتوا میشود، چنانچه برای بخشی از اکوسسیتم فعلی این اتفاق رخ داده و این، تولید محتوا را دشوار کرده است.
این متخصص رسانه اظهار کرد: خانوادهها مثل قبل هر محتوایی را از تلویزیون دنبال نمیکنند، به همین خاطر، استریمها در تلاش برای به دست آوردن توجه مخاطب هستند.
او در ادامه به تشریح پلتفرمهای ویدیویی کوتاه و تاثیر آنها در شکلگیری سرویسهای اسویاودی و مصرف محتوا پرداخت و گفت: اصل مطلب پول و زمان است. نکته مهم این است که تا چه حد تولید محتوا در یک حوزه خاص تداومپذیر است. مثلا شرکت متا درآمدهای امسال خود اعلام کرد پنجاه درصد وقت مخاطبان در فیسبوک و اینستاگرام صرف دیدن ویدیوهای کوتاه میکنند. شبکههای اجتماعی دیگر مثل گذشته فقط برای رد و بدل پیام کاربرد ندارند و معمولا محتوای حرفهای نیستند.
آماندا لاتز ادامه داد: هانک گرین یکی از اولین تولیدکنندههای محتوا جملهای معروف دارد که: انگار دنیا بی نهایت آدم ۲۱ ساله دارد که برای یوتیوب محتوا تولید میکنند! در حال حاضر، همه به دنیال تولید چیزی هستند که مردم در حالت عادی نمیتوانند آن را پیدا کنند و الان در دورانی هستیم که باید هر روز به این فکر کنیم که مردم به چه محتواهایی نیاز دارند و چطور میشود نیاز آنها را برآورده کرد.
وی درباره شرایط نتفیلکس در ایران گفت: ورود سرویس مثل نتفلیکس در ایران میتواند فرصت خوبی باشد و البته بستگی به بازار ایران دارد. قوانین تولید محتوا در هر کشور متفاوت است و همین باعث میشود چالشهایی برای سرویس استریم بینالمللی ایجاد شود، اما این یک واقعیت است که در تمام کشورها محتواها قبل از شکلگیری استریمها بسیار محدود بودند.
سومین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) از ۲۶ تا ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شده و امروز به پایان میرسد.
There are no comments yet