کلاس درسی که به تلویزیون آمد/ دانش‌آموزان، «همشاگردی سلام» را پیش می‌برند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۰
صبا گزارش می‌دهد:

کلاس درسی که به تلویزیون آمد/ دانش‌آموزان، «همشاگردی سلام» را پیش می‌برند

چندی پیش ویژه برنامه «همشاگردی سلام» به تهیه‌کنندگی سید احسان میرمحمدعلی و کارگردانی علیرضا طهرانی و با اجرای شهریار ربانی به مناسبت بازگشایی مدارس روانه آنتن شد که در ادامه گزارش از پشت صحنه آن را خواهید خواند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۳ بود که ویژه برنامه «همشاگردی سلام» به تهیه‌کنندگی سید احسان میرمحمدعلی و کارگردانی علیرضا طهرانی و با اجرای شهریار ربانی به مناسبت آغاز سال تحصیل و بازگشایی مدارس روانه آنتن شد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این برنامه، طراحی دکوری شبیه به به فضای مدرسه و کلاس درسی است که مخاطب را با حال و هوای مهر ماه مجاب به دیدن این برنامه می‌کند؛ همچنین این برنامه در در بخش‌های مختلف با گفت‌وگو با مهمانان متفاوت، حضور معلمان از سراسر کشور و بازگو کردن قصه‌هایی، همراه با بازی در کنار بابا گئو، فضای مفرحی را برای دانش آموزان فراهم می‌کند.  همین شد که با دعوت عوامل تولید این برنامه به پشت صحنه این  برنامه جذاب و خودمانی سر زدیم.  به محل ضبط «همشاگردی سلام» در نمایشگاه بین المللی تهران رسیدیم و در ابتدا با تهیه کننده گپ زدیم.

احسان میرمحمدعلی تهیه کننده برنامه «همشاگردی سلام» در ابتدای صحبت‌ها عنوان کرد: «همشاگردی سلام» ویژه برنامه‌ای برای بازگشایی مدرسه است و بنا بر سیاست‌های سازمان صداوسیما بنا شد تا آغاز سال تحصیلی را یک جشن ملی در نظر بگیریم و بگوییم بهار سال تحصیلی است و یک جشن ملی است وآماده می شویم که بچه ها را به مدرسه بفرستیم. برای این برنامه به فرمی رسیدیم که کمتر در برنامه‌های صداوسیما اتفاق افتاده بود و استودیو را مانند کلاس درس طراحی کردیم و دانش آموزان را از پایه های مختلف نه به عنوان تماشاچی و ابزار بلکه به عنوان کسی که برنامه مال آن‌هاست و مشارکت دارند، به برنامه آوردیم و همین دانش آموزان در اکثر آیتم ها حضور دارند، در برنامه هم بازی می‌کنند و انشا می نویسند و سوال می‌پرسند.

او درباره مهمانان برنامه گفت: علاوه‌بر آن، از مسئولین کشوری که در حوزه آموزش فعالیت دارند، دغدغه مندان حوزه آموزش و معلمان سراسر کشور دعوت کردیم تا به عنوان مهمان در برنامه حضور پیدا کنند. ما تلاش داشتیم تا  پایتخت‌محور نباشیم، مثلا یک معلم عشایری را دعوت کردیم که تا لرستان با هلیکوپتر رفت و بعد از آنجا تا تهران آمد،همچنین از شیروان، مشهد، خوزستان و شیراز هم میزبان معلمان بودیم و در خدمت خانواده آرتین یکی از شهدای شاهچراغ بودیم. اما متاسفانه به دلیل اینکه نزدیک به اول مهر ماه بودیم نمی توانستیم میزبان تمامی دانش آموزان از سراسر ایران باشیم ولی همین شرکت کنندگان هم از استان تهران آمدند یعنی ما از ورامین، پردیس، بومهن و … دانش اموزان را دعوت کردیم و در خدمتشان بودیم.

این تهیه کننده افزود: تا کنون میزبان سیدرضا حسینی رییس باشگاه دانش پژوهان بویم که ایشان در این دو سالی که وزیر بودند و نخبگان با اختلاف مدال طلا می‌گرفتند، همچنین در خدمت علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش مجلس بودیم و غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از مهمانان است و در حال رایزنی هستیم تا در خدمت خود وزیر آموزش و پرورش باشیم.

میرمحمدعلی در پایان درباره آیتم‌های این ویژه برنامه خاطرنشان کرد: در آیتم «ایران منتظر من باش»، دانش اموزان مختلف در جنسیت ها و پایه های مختلف راحع به مدرسه و رشته و تحصیل با چاشنی طنز صحبت می‌کنند؛ در آیتم «مشاغل» به سراغ شاغلین می رویم مثلا به سراغ آتش نشانان یا خلبانان می رویم تا دانش آموزان علاقمند بدانند اگر به رشته‌ای علاقمندند چگونه می توانند آن را دنبال کنند و آینده را روشن تر برای خود ترسیم کنند، همچنین آیتم «مدرسه و سینما»، آیتم «تبریک بازگشایی» و … را داریم که می توان به آن ها اشاره کرد.

در ادامه با علیرضا طهرانی کارگردان این ویژه برنامه به گفت‌وگو پرداختیم، او می‌گفت: تمام تلاشمان این بود که به زبانی  نزدیک به زیان نسل Z، نسلی که مخاطب برنامه ما است، برسیم و حتی در آیتم‌هایی که ساختیم سعی کردیم برخوردی کاملا نو داشته باشیم و خود بچه‌ها هم علاقمند شدند و دوست داشتند تعامل بالایی در این برنامه داشته باشند، در مجموع فضایی شاد و پر از شوخی، همراه با سوالات فانتزی و جذاب را برای مخاطبان فراهم کردیم.

این کارگردان درباره مشابهت کلاس درس با فضای استودیوی «همشاگردی سلام»، تصریح کرد: تعمیم این مساله در استودیو برای ما مهم بود و در انتخاب مجری به گونه‌ای عمل کردیم که ویژگی‌های مد نظرمان را داشته باشد. دانش آموزان با حضور در استودیوی «همشاگردی سلام» عین کلاس درس هر سوالی که داشته باشند،می‌پرسند که بسیاری از این سوالات نیز  در فضای مجازی چرخید و چالش برانگیز شد و خوشبختانه مشکلی هم نداشتیم. همچنین این کلاس یک مبصر دارد و با ورود مهمان برپا و برجا می‌دهد، درست مانند یک کلاس درس! حتی اگر دانش آموزی هنگام پخش زنده بخواهد به بیرون برود مانند کلاس اجازه می‌گیرد و به بیرون می‌رود و دوباره باز می‌گردد. این فضا به ما کمک کرد تا این برنامه دلنشین تر شود و به فضای بچه ها نزدیک تر بشویم. به عنوان شبکه آموزش که متولی فضای آموزش در رسانه ملی است تمام تلاشمان را کردیم تا برای مخاطب این فضا را ایجاد کنیم.

او افزود: به بچه ها می‌گوییم شیطونی کنید و همان کاری را که سر کلاس با معلم خود می کنید در آنتن زنده انجام دهید. جالب اینجا است که شهریار ربانی مجری «همشاگردی سلام» خیلی به دانش آموزان بها می دهد و از سوال خود می گذرد و بچه ها هم خیلی ارتباط خوبی با او برقرار می کنند. همچنین فضای نمایشی ایجاد کردیم که در ان شخصیتی با نام آقای گئو داریم که مقش آن را یکی از معلم بازیگر های خوب پایتخت ایفا می‌کند و با ورود او هم شور و نشاطی متفاوت به فضای استودیو می‌آید.

طهرانی در پایان ضمن بیان اینکه صادقانه با بچه ها برخورد کردیم، عنوان کرد: مدیر شبکه هم دست ما را در این برنامه باز گذاشتند و اجازه دادند کاری را که فکر می‌کنیم درست است، انجام دهیم البته رهنموردهای کلی داشتند ولی در جزییات دست باز بودیم و واقعا تمامی گروه تولید این برنامه را دوست داریم. بخش مهم دیگری که داریم این است که از دانش آموزان می‌خواهیم انشا بنویسند و تقریبا همه آن‌ها انشایی را که در برنامه نوشتند، می‌خوانند که واقعا دلنوشته های زیبایی است و همان لحظه می‌نویسند و ما نمی دانیم چه نوشتند و این جذاب است که هر چه در ذهنشان بوده با این که خیلی وقت ها هم در آن غلط دیده می‌شود می‌شنویم و این آیتم یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد «همشاگردی سلام» است.

در ادامه با شهریار ربانی مجری «همشاگردی سلام» مصاحبت کردیم، او درباره تجربه کاری در شبکه آموزش عنوان کرد: کار با کودک بهترین کار دنیاست چون در کار برای بزرگسال هر اتفاقی را رقم بزنی وحتی  با کیفیتهم  کار کنی با راندمان پایین تری نسبت به کودک و نوجوان به بهره برداری می‌رسید. در رزومه کاری من که خیلی هم ممکن است، متنوع باشد شاید کار با کودک کم باشد اما خارج از تلویزیون و رادیو به عنوان علاقه شخصی آن را دنبال می کنم و همیشه دوست داریم که در این عرصه تاثیر بگذارم. اجرای «همشاگردی سلام»  فرصت مناسب و مجال اندکی است ولی تمام تلاش خود را می کنیم. بدانید اگر شبکه‌ای محتوای آموزشی و خوبی را برای کوکان داشته باشد، شرایط فراهم می شود و خانواده‌ها راغب به دنبال کردن آن شبکه یا برنامه می‌شوند.

او تاکید کرد: عوامل این برنامه بسیار گرم و خوب و حرفه ای کار می‌کنند و همین معاشرت با بچه ها بسیار زیبا شده است، در برنامه سعی می کنیم با دانش اموزان رفیق باشیم وآن‌ها به راحتی حرفشان را بزنند. بعضی از دانش آموزان با سوالاتی که می‌پرسند و تعاملی که در برنامه دارد، نشان می دهند که چه آینده درخشانی دارند و چه دغدغه هایی در آینده دارند و همین سن مشخص است و من را بعنوان یک مجری بسیار هیجان زده می کنند.

ربانی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش اتفاق خوبی است اما باید مهارت را هم ببینم. آموزش تک جانبه مهمنست و برتر از علم، باید فرهنگ، مهارت های ارتباطی و سواد رسانه ای دانش آموزان را بالا برد از همه مهمتر باید به این بچه ها ارتباط با طبعیت را آموخت چرا که دانشمندان در تمام دنیا ثابت کردند که ارتباط با طبیعت به صورت آزادانه در سطح هوش و خلاقیت تاثیرگذار است و باید گذاشت تا طبیعت آموزگار کودکان و نوجوانان باشد، در  غیر این صورت با آموزش‌های خشک شاهد آسیب های خواهیم بود که در نسل های پیش شاهد آن بودیم.

بعد از مصاحبه با عوامل و وارد شدن به فضای استودیو متوجه شدم که رفتار صمیمی و پر شور و نشاط گروه سازنده این برنامه به دانش آموزان حاضر در کلاس «همشاگردی سلام» انتقال داده شده‌است. فضا یک کلاس درس به تمام معنا بود و برای خود من هم به عنوان مهمان خاطرات دوران مدرسه را زنده کرد. پس از شروع برنامه و صحبت مجری از غلامعلی حدادعادل به عنوان مهمان برنامه دعوت شد و بچه ها سوالات متفاوتی را پیرامون کودکی ها و زمان مدرسه رفتن رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی می پرسیدند، مثلا از حداد عادل می پرسیدند چه خوراکی‌هایی را به مدرسه می‌بردید یا آیا هنوز با دوستان دوره مدسه در ارتباط هستید.

حداد عادل هم ضمن تبریک سال تحصیلی جدید، گفتگویی صمیمی با مجری و دانش آموزان حاضر در استودیو داشت و خاطراتی از دوران تحصیل خود را برای آنها و مخاطبان بازگو کرد، او گفت: این روزها کودکان و جوان‌ها با فضای مجازی سروکار دارند و این موجب شده تا اصلاحاتی غیر فارسی پیدا شود و باید توجه داشته باشیم که زبان مثل یک کشور می‌ماند، زبان پویا است و در فرهنگستان ادب و زبان فارسی سعی میکنیم برای وژگان عمومی که از زبان دیگر وارد زبان ما می‌شود معادل فارسی پیدا کنیم؛ اگر زبان انگلیس و فرانسه میخوانیم باید بدانیم که با لغات بیگانه سروکار داریم گاهی شاید استفاده از این لغات جنسی از فخر فروشی باشند و دلایل روانی دارد داشته باشند. ورود کلمات بیگانه به ادبیات فارسی باید حساب شده باشد، اما در حال حاضر با هجوم کلمات بیگانه مواجه هستیم و تک تک افراد جامعه باید به زبان و ادبیات فارسی غیرت به خرج دهند و باید به این کشور و زبان عشق بورزیم. همه در پاسداری از زبان وظیفه دارند، باید معمان آموزش دهند و در این راستا وظیفه وزارت آموزش پروش و صدا و سیما از همه سخت تر است و تمامی مردم جامعه باید خود را مسئول این امر بدانند.

رییس فرهنگستان ادب و زبان فارسی در پاسخ به پرسش دانش اموز درباره اینکه او هنوز با دوستان مدرسه‌ای خود در ارتباط است یا نه، گفت: همچنان با دوستان هم دوره ای دبستان رفیق هستیم و ارتباط داریم ولی با دوستان دبیرستان دور هم جمع می شویم و سالی حداقل دو بار همدیگر را می بینیم مثلا ماه رمضان افطاری می‌دهیم و همه دور هم جمع می‌شویم. من سال ۱۳۴۲ دیپلم ریاضی گرفتم و وقتی هنوز دور همی می گیریم درباره خاطرات مدرسه صحبت می کنیم. اکنون هم کلاسی های دوران دبیرستانم از مسئولان مختلف کشور هستند و در آن جمع رییس مجلس داشتیم که خودم بودم،  وزیر خارجه داشتیم که کمال خراضی بود، محمدرضا نعمت زاده  وزیر صنایع بود و استاندار و استاد دانشگاه و مجتهد و فقیه داشتیم.

حداد عادل در پایان پاسخ به اینکه کمترین نمره دوران مدرسه اش مربوط به چه درسی بوده است و چه خوراکی به مدسه می‌برده، عنوان کرد: درس من خوب بود و همیشه ادبیاتم بهتر از ریاضیاتم بود و گاهی که در ریاضیات تنبلی می‌کردم نمره  کمتر می گرفتم اما این موضوع کم اتفاق می‌افتاد، سال ۱۳۴۲ در ده درس امتحان نهایی، مجموع نمراتم ۱۸۰ شد. جالب است بدانید با اینکه فیزیک خواندم هرگز به سراغ ادبیات نرفتم و ادبیات سراغم آمد و یک روز هم دانشجوی ادبیات نبودم. اما از بچگی علاقه به ادبیات و زیان داشتم و انشا می نوشتم و کتاب می‌خواندم. از خانه به مدرسه خوراکی نمی بردیم و از همان مدرسه خوراکی هایی سالم مثل نخوچی کشمش تهیه می کردیم.

در ادامه سینا آخرتی خواننده کرد زبان برای بچه ها به اجرای قطعه ای موسیقی پرداخت و سید محمد تقی حسینی و سید فاطمه حسینی و معصومه حمامی و داوود صالحی از مهمانان این برنامه بودند.

ویژه برنامه «همشاگردی سلام» به تهیه کنندگی سید احسان میرمحمدعلی با اجرای شهریار ربانی از ۲۷ شهریور لغایت ۳ مهر ماه هر روز ساعت ۱۹ تا ۲۱ از شبکه آموزش پخش می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000