به گزارش خبرنگار سینما صبا، «محمد خزاعی» تا این لحظه در سازمان سینمایی هست و برخلاف آنچه گفته میشود و بر اساس قرائن موجود، امور سینمای ایران را نه تنها تعطیل نکرده، بلکه کماکان در صحنه حضور دارد، سالن سینما افتتاح میکند، به شهرستانها میرود، در اختتامیهها روی سن از ایدهآلهایش میگوید و …
در روزهای اخیر، او از چند ناحیه تحت فشار بوده و بهتر بگوییم مورد حمله قرار گرفته است، که متاسفانه برخی از این انتقادها، بیشتر جنبه «تسویه حساب شخصی» داشته است.
در این که هر مدیری با توجه به توان و شرایط موجود، نقاط ضعف و قوتی دارد شکی نیست. از فخرالدین انوار تا عزتالله ضرغامی، از سیفالله داد تا محمدمهدی حیدریان، از محمدرضا جعفریجلوه تا جواد شمقدری و حجتالله ایوبی و دیگران همه در کارنامهشان نقاط قوت و ضعف داشتهاند. تاریخ میتواند درباره کارهایی که محمد خزاعی در مقطع دشوار سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ برای سینما انجام داده قضاوت کند. اما این که در روزهایی که زمزمه تغییر او با تغییر زودتر از موعد دولت، به گوش میرسد، فرصت را غنیمت بشماریم و از جناح چپ و راست و از عمق دفاع! به او و مدیرانش حمله کنیم، جز بیانصافی عنوان دیگری ندارد.
منتقدی که رفتار رادیکالش با سینمای ایران زبانزد است ناگهان یاد این افتاده که فاشیسم چیزی بدی است و در ویدئویی که پر کرده، گفته وااسفا که در سه سال اخیر، فرهنگ و هنر از دست رفته و… غافل از آن که حافظه تاریخی مردم بعد از دوره پاندمی کرونا، آنچنان که او فکر میکند، مضمحل نشده است.
بخشی از سینماگران و بازاریان فعال در سینمای ایران هم که در این سالها، پولهای زیادی به جیب زدهاند، برای آن که در فضای جدید بتوانند به کسب و کار خود ادامه دهند، تصور کردهاند با حمله به همکار تهیهکنندهشان (محمد خزاعی) میتوانند موقعیتهای تازهای برای کسب منافع در دوران جدید به دست بیاورند و از او به عنوان عامل ورشکستگی سینمای ایران نام بردهاند! آن هم در شرایطی که برآیند کلی آمار استقبال از سینما (آشتی مردم با سالنهای سینما پس از پایان دوره کرونا و پس از التهابات ۱۴۰۱) در این حد که آنها میگویند، ناامیدکننده نیست.
محمد خزاعی خود از جنس سینماست و رفتار برخی همکارانش را (به خصوص آنها که در بخش خصوصی دغدغه کسب درآمد و موقعیت دارند) درک میکند. شاید از نگاه او این نقدها و حملهها طبیعی باشد. اما آیا مدیر بعدی سینما، اینگونه خواهد نگریست؟ خوشاستقبال و بدبدرقه بودن در دوران حجتالله ایوبی هم سابقه داشته و حالا هم متولی جدید سینما، باید بداند که کار سختی در مواجهه با بخشی از این قشر بلندبالا (آنها که تمامیتخواه و مستقلنما هستند) پیش رو خواهد داشت.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است