سری جدید برنامه «هفت»، کینه‌توزانه است / به شیوه تخریبی نمی‌توان جواب گرفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۴
انتقاد مجری سابق برنامه «هفت» از سری جدید این برنامه:

سری جدید برنامه «هفت»، کینه‌توزانه است / به شیوه تخریبی نمی‌توان جواب گرفت

محمود گبرلو تهیه‌کننده و کارشناس مجری سابق برنامه «هفت» با انتقاد از سری جدید برنامه «هفت» شبکه نمایش گفت: دور جدید برنامه «هفت» که از شبکه نمایش سیما پخش می‌شود، به خاطر رویکرد نامناسب مدیر جدید شبکه نمایش و نگاه منفی تیم مدیریتی این شبکه نسبت به سینما، برنامه‌ای منفی و گاه پرخاشگرانه است و صدا و سیما به برنامه‌ای درباره سینما رضایت داده‌ است که به جای نگاه منتقدانه و منصفانه، نگاه عقده گشایانه و کینه‌ورزانه نسبت به سینما داشته باشد.

محمود گبرلو تهیه‌کننده و مجری سابق برنامه «هفت» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، با اشاره به سابقه برنامه «هفت» در شبکه سه سیما افزود: سابقه نشان داده همیشه بین سینما و تلویزیون تعامل و دوستی وجود داشته و طرفین، نیازهای خود را با هماهنگی و همکاری تأمین کرده و این وحدت و همدلی، رضایت تماشاگر را هم به همراه داشته است. به همین دلیل طی سالهای گذشته برنامه‌های متعدد تلویزیونی درباره سینما تهیه شده است که به بهانه تحلیل و ارزیابی آثار سینمایی، هم آمار تماشاگر تلویزیون افزایش یافت، هم آگاهی و اندیشه تماشاگر سینما ارتقاء یافت و هم به واسطه این تعامل و همدلی، تولیدات تلویزیونی و سینمایی افزایش یافت.

گبرلو خاطر نشان ساخت: در سابقه تاریخی برنامه‌های صدا و سیما در خصوص سینما، برنامه‌هایی چون آن روی سکه، سینمای اندیشه، سینمای کمدی، جنگ هنر هفته، نگاه دو ، نقد سه، سینمای برتر یا هفت دور اول و دوم را نمی‌توان فراموش کرد. اما بعد از سری دوم هفت، نگاه برخی مدیران وقت تلویزیون از جمله مدیر جدید شبکه نمایش به سینما منفی و گاه پرخاشگرانه شد و اغلب به برنامه‌ای درباره سینما رضایت داده‌اند که به جای نگاه منتقدانه و منصفانه، نگاه عقده گشایانه و کینه‌ورزانه نسبت به سینما داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و اینترنت و افزایش سرعت دسترسی به تولیدات سینمایی داخلی و خارجی  و همچنین تولید فیلم در ابعاد و سلیقه مختلف تاکید کرد: باید تغییر اساسی در نگاه و اندیشه نظارتی ایجاد شود و این حرف دلیل بر زیر پا گذاشتن اصول و هویت نیست بلکه درک واقعیت و همراه شدن با جریان روز برگرفته از تکنولوژی است.

این کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون با بیان این موضوع که در دوره‌ای حاکمیت سینما در جهان و حتی ایران متأثر از برخی افکار پوچ‌گرا و نهیلیستی بود و طبیعتاً دلسوزان برای اصلاح امور به روش‌های نظارتی متوسل می‌شدند، خاطرنشان ساخت: تولیدات امروز سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی اگر چه ممکن است با گرایش و سلیقه و سبک زندگی گروهی از جامعه مذهبی و سنتی، کاملا هم‌سو نباشد اما اکثر تولیدات در جهت اصلاح جامعه و تقویت شعور و آگاهی انسانیت است و به هیچ وجه ضد انقلاب و ضد دین نیست.

گبرلو در ادامه با بیان اینکه باید بعد از گذشت بیش از پنجاه سال از انقلاب اسلامی به این نتیجه برسند که چه نسبتی بین سینما، مردم و جمهوری اسلامی وجود دارد، گفت: در شرایط حاضر در برنامه هفت، به گونه‌ای نشان داده می‌شود که گویی انقلاب اسلامی در زمینه سینما موفقیت چندانی نداشته است. آنقدر نقدهای منفی بیان می‌شود که نه تنها برخی رسانه‌های داخلی و خارجی بلکه برخی مردم هم نسبت به عملکرد جمهوری اسلامی در سینما نگرش منفی پیدا کرده‌اند. منکر نقد فیلم و عملکردها نیستم اما تحلیلم این است در این سال‌ها جریانات سیاسی به خاطر به‌دست آوردن موقعیت، راحت سینما و تلویزیون را قربانی کردند و این نه تنها خدمت نیست بلکه خیانت به جمهوری اسلامی است.

مجری سابق برنامه هفت گفت: وقتی امروز، سینما در ترویج اندیشه و تفکر، حرف اول را می‌زند باید با تمام وجود کاری کرد که نسل جوان با سینمای ایران ارتباط برقرار کند اما اگر به هر بهانه‌ای در مخالفت با سینما و سینماگران حرف بزنیم، سینمای ایران را تعطیل شده و یا نابود شده جلوه دهیم، اطمینان داشته باشید که جوانان ما به جریانات رسانه‌ای دیگری گرایش پیدا می‌کنند.

گبرلو تاکید کرد: این دغدغه در این سال‌ها بوده انتظاراتی که از سوی متدینین و انقلابیون از سینما وجود دارد چگونه باید برآورده شود؟ که دغدغه درستی است اما نکته مهم این است که به شیوه تخریبی نمی‌توان جواب گرفت بلکه با سعه صدر و همراهی و عنصر مهم هم‌کلامی می‌توان به نتیجه مطلوب فرهنگی رسید و این همان نگاه ژرف اندیش رهبر انقلاب در خصوص کرسی‌های آزاداندیشی در مسیر گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی در خصوص سابقه برنامه هفت و نزول سطح برنامه در دوره فعلی گفت: گرچه جریانات رسانه‌ای وابسته به محافل این طرفی یا آن طرفی تلاش می‌کنند واقعیت را وارونه نشان دهند اما من در برنامه «هفت» شبکه سه تلاش کردم مدیر در سایه باشم و به عنوان مجری بی‌طرفی را رعایت کنم. میهمانان قدرتمند را به برنامه بیاورم تا چالشی مفید شکل بگیرد، این اوج مدیریت است که مجری بتواند ضمن رعایت بیطرفی چالش مفیدی را شکل بدهد، وقتی که از حاتمی‌کیا تا کیمیایی و از خانم بنی‌اعتماد تا حجت‌الاسلام پناهیان و یا بزرگان بازیگری در آن برنامه حضور داشتند و داغ‌ترین مناظره‌ها که در تلویزیون سابقه ندارد مثل قضایای خانه سینما در برنامه مطرح شد، این نوع نگاه باعث استقبال مخاطب از برنامه شد و برنامه «هفت» تبدیل به یکی از برنامه‌های برند صدا و سیما شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۸۳/۷۶۶/۸۳۷/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۷۶/۵۱۸/۲۲۹/۰۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۵۰/۵۹۳/۳۶۹/۰۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • ۷۰سی
    ۱۴/۸۲۳/۰۷۰/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۸/۰۶۵/۳۷۲/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۷/۰۲۹/۶۷۱/۵۰۰
  • شنگول منگول
    ۲/۷۷۱/۳۵۵/۰۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۶/۴۷۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۳۲/۸۵۵/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۸۹/۷۹۵/۰۰۰