به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی این رویداد؛ روزبه شریف گفت:«خراش بر ابـرهای سوخته» یک تریولوژی است و این مجموعه دربرگیرنده ۴۲ اثر؛ ۲۵ مجسمه،۱۲ نقش برجسته،۴ اینستالیشن و ۱ نقاشی روی بوم است.
او افزود: در یک بازه زمانی یک ساله از خردادماه سال گذشته تا خرداد سال جاری، روی پروژه ای با سه فاصله گذاری شبه اپیزودیک، درمجموعه ای درهم تنیده (فرمی/محتوایی) کار کردم و با یک بوم نقاشی این پروژه به پایان رسید.
این مجسمه ساز با اشاره به اپیزود اول این تریولوژی گفت:این آثار با رویکردی فرمالیستی با بکار گیری چین و شکن ها،لایه هایی در هم شونده و فضایی مشوش و پر آشوب،تداعی گر دوران التهاب و بحران های پس از آن هستند که سوژه را از الیناسیون تا مرز پارانویا پیش میبرند.گویی سوژه در دوره ای از استیصال قرار دارد که جز صدای خنج کشیدن ناخن بر پیکرش،چیزی طنین انداز نیست.
او افزود:اپیزود دوم ابرها نام دارد که در این آثار، مورفولوژی دینامیک ((ابر)) با کارکردی سمبلیک از باروری و امید به بارش در میان تازیانه چین و شکنج ها می روید،تاب آوری می کند و صور خیال را میآفریند. و با دینامیسم فعالش راهی برای برون رفت میجوید. هرچند این پویایی با شتک لکه های اکسپرسیو بارها مخدوش می شود، اما گویی این پارازیت در پویایی بینامتنی فرم اثر و پیوندش با نقش انتزاعی شکل گرفته بر پیکرش، دینامیسم کُنشی فزاینده تری مییابد.
این هنرمند افزود: اپیزود سوم سوخته ها هستند.این تم تداعی گر سوختن ساحت ارزش های انسانی در دل تمام درگیری هایی است که سوژه در فقدان حضور آگاهی، موجب از بین رفتن آنها می شود.این دفورماسیون و اضمحلال فرمیک،با فضای ملون پوسته، موتیفی پارادوکسیکال در خود دارد که نا متعارف بودن و امر نا ممکن شدن سوژه ای را که در اختلاط ابژکتیو گیر کرده با اتمسفر پارانوییک و خشنش که برآیندی است بر بروز بحران معیار و معنا بخشی به زیستن را به تماشا می گذارد.
شریف ادامه داد: در پایان، دیوار انتهایی نمایشگاه همچون بن بستی شاهد یک بوم نقاشی است جایی که ابرهای خیال «ذهنیت/زمان» در شهری سوخته «عینیت/مکان» با گل سرخی تکین و تکیده «سوژه/ابژه» در مقتلی از سقوط آرزو و رویا«امید/آینده« ملاقات می کنند.
به گفته این هنرمند؛ این پایانبندی با رویکرد منفی مقدمه ای است تا بزنگاهی شود بر رویکردی ایجابی، تا ذهن مخاطب آگاه را به ضرورت یافتن معنایی رادیکال برای برون رفت از این بن بست هستی شناسانه،و باز گشت به رهیافتی نو دعوت کند.
روزبه نعمتی شریف در فروردین ۱۳۵۹ در تهران به دنیا آمد. کارشناسی طراحی صنعتی را در سال ۱۳۸۲ از دانشگاه هنر و معماری تهران مرکز اخذ کرد و سال ۱۳۸۵ کارشناسی ارشد پژوهش هنر را از دانشگاه هنر تهران دریافت نمود.
نعمتی شریف، مجسمهسازی را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرد و نخستین نمایشگاه انفرادی خود را با نام پایان نامیرا در گالری سو در سال ۱۴۰۱ برپا نمود. آثار نعمتی شریف حول دغدغههای روزمره شکل میگیرد و در آنها رنگ، فرم و مواد متنوعی را استفاده میکند. این هنرمند بهغیراز مجسمهسازی به ساخت نقش برجسته و نقاشی نیز میپردازد. شریف در سال های اخیر در قالب چند نمایشگاه انفرادی آثارش را به نمایش گذاشته است.
نمایشگاه «خراش بر ابـرهای سوخته» ششم مهرماه تا ۲۷ مهرماه در گالری فریا برپا می شود.
گالری فریا همه روزه جز یکشنبه ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ میزبان علاقه مندان خواهد
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است