نهال ۲۰ از ۱۹ مهر کلید می‌خورد/ نقد، رویکرد جشنواره امسال است / تعامل با انجمن سینمای جوان در طرح پیچینگ | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۹
گزارش صبا از نشست خبری نهال بیستم

نهال ۲۰ از ۱۹ مهر کلید می‌خورد/ نقد، رویکرد جشنواره امسال است / تعامل با انجمن سینمای جوان در طرح پیچینگ

در نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال اعلام شد این دوره جشنواره در یک زمان‌بندی متفاوت، از ۱۹ مهر با بخش بین‌المللی کلید می‌خورد و از ۲۱ تا ۲۵ مهر بخش ملی آن برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال عصر امروز پنج‌شنبه ۵ مهر در سالن کنفرانس خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

ابوالفضل خانی دبیر کل بیستمین جشنواره نهال در نشست خبری گفت: از آنجا که نهال وارد دهه سوم خود می‌شود، رویکرد اصلی این دوره جشنواره، نقد فیلم‌ها و دوره‌های قبلی جشنواره و وارد کردن فضای نقد به عرصه فیلم کوتاه دانشجویی است که فقدان آن در این سال‌ها بسیار حس شده است.
او ادامه داد: امسال این رویکرد برای جشنواره انتخاب شد و در همین راستا اولین تیمی که تشکیل شد، تیم نقد جشنواره و مهمترین نکته جشنواره بیستم، تعیین رویکرد آن بود.
خانی درباره روند بیستمین جشنواره نهال گفت: از اسفند سال گذشته، جشنواره بیستم رسما شروع شد و آثار بخش‌های مختلف تا اردیبهشت ماه انتخاب و اعلام شدند. فراخوان دوره بیستم، ۳۰ فرودین ماه ۱۴۰۳ منتشر شد و ما شروع به دریافت آثار کردیم و از اواسط اردبیهشت، خط بازخوانی ادوار جشنواره شروع شد و ما به بازخوانی نهال با بررسی آثار و رخدادهای جشنواره پرداختیم.
خانی با اشاره به تفاوت‌های این دوره جشنواره اظهار داشت: در بخش فیلمنامه ساخته نشده برای اولین بار پیچینگ در نظر گرفته شده که قرار است بین جشنواره نهال و انجمن سینمای جوان در اواخر مهر انجام شود. ۲۵۰ فیلمنامه به ما رسید که ۴۹ فیلمنامه انتخاب شد که از میان آنها به برگزیدگان (که حداقل ۳ فیلمنامه است) هزینه ساخت فیلم تعلق می‌گیرد.


او تاکید کرد: از جذابیت‌های جشنواره نهال این است که هر سال یک رنگ خاص دارد، چون با عوامل جدید برگزار می‌شود و افراد سلیقه‌ها و دید متفاوتی دارند و این از عوامل جذابیت جشنواره نهال است.
او ادامه داد: تیم مجله جشنواره از دانشجویان هستند. اوایل کار، ۱۵ نفر درخواست عضویت دادند و تعدادی از آنها برای مجله نهال انتخاب شدند و مقدمات و نشست‌های تخصصی برای تیم تحریریه برگزار شد. می‌توان گفت این بخش، جزو پویاترین بخش‌های این جشنواره است.
خانی گفت: دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم دانشجویی نهال، در اختتامیه این دوره جشنواره معرفی خواهد شد.
مانا ترابی دبیر اجرایی جشنواره نیز در ادامه نشست گفت: ما حضور دو هزار بیننده را در طول روزهای برپایی جشنواره پیش‌بینی کرده‌ایم.
او ادامه داد: ۷ روز باکس داریم که ۵ روز از ۲۱ تا ۲۵ مهرماه بخش ملی و دو روز قبل از شروع بخش ملی (از ۱۹ مهر ماه) به فیلم‌های بخش بین‌الملل اختصاص داده شده و نمایش آثار از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۰ شب به صورت سانس‌های ۲ ساعته در نظر گرفته شده است. باکس‌ها شامل بخش‌های تماشا، مستند، انیمیشن، تجربی و سال‌اولی است و سعی شده در هر باکس ترکیب این آثار وجود داشته باشد.
دبیر اجرایی جشنواره گفت: امسال بالغ بر ۱۳۰۰ فیلم دریافت کردیم که ۷۶ فیلم در بخش رقابتی و ۱۶ فیلم در بخش غیر رقابتی به نمایش درخواهد آمد و در بین باکس‌ها چند نشست نقد را هم خواهیم داشت.

او تاکید کرد: برگزاری جشنواره داتشجویی، سختی‌های خودش را دارد. این سختی خصوصا در بخش بودجه بیشتر خودنمایی می‌کند به‌طوری که هر حمایت مادی و معنوی قدمی است برای ادامه حیات جشنواره.
در نشست خبری نهال ۲۰، محمد امین خادمیان نائب دبیر جشنواره گفت: تعداد آثاری که به دبیرخانه رسیده چه در بخش ملی و چه بخش برون مرزی بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است. ۱۰۳۸ اثر در بخش داخلی به دبیرخانه نهال ارسال شده که شامل ۳۳۱ فیلم کوتاه داستانی، ۱۱۱ فیلم کوتاه تجربی،۶۴ مستند، ۷۵ فیلم سال اولی، ۲۶۸ اثر فیلمنامه‌های ساخته نشده، ۳۵ انیمیشن،۱۱۴ پوستر، ۴۱ مجموعه عکس است.
او اظهار داشت: امسال برای هیئت انتخاب بخش‌های مختلف، وقت زیاد و کافی را برای اینکه همه آثار را به دقت بررسی کنند، وجود داشت، ضمن آن که تعداد آثار نسبت به سال‌های قبل افزایش داشت.
خادمیان نیز تاکید کرد: در این دوره جشنواره، بازخوانی یک برنامه نیست، بلکه رویکرد بیستمین جشنواره نهال است.

ویدا اسماعیل‌زاده دبیر روابط عمومی‌ بیستمین جشنواره نهال نیز اظهار داشت:
بیستمین جشنواره نهال نسبت به دوره‌های قبل تغییراتی همچون تشکیل تیم رسانه و انتخاب دبیر رسانه، برگزاری مجدد جلسات بازخوانی که بعد از نهال ۱۶ برگزار نشده بود، انتخاب دبیر موسیقی برای اولین بار، ضبط ویدئو کست‌ که به‌زودی در کانال یوتیوب نهال منتشر می‌شود و…

او تاکید کرد: آنچه در نهال بیستم چشمگیر بوده، پیشرفت بخش بین‌الملل است.

اسماعیل‌زاده همچنین گفت: در این دوره کتابچه نهال را داشتیم که شامل یادداشت‌های دبیران و داوران دوره قبلی است که انتشار آن برای اولین بار اتفاق می‌افتد.

در ادامه این نشست، سپهر عباسی دبیر بخش بین‌الملل بیستمین جشنواره نهال اظهار داشت:  در دوره.های قبلی بخش بین‌الملل چندان شناخته شده نبود و توجهی به آن نمی‌شد ولی در این دوره یک شناسنامه کامل و دقیق از جشنواره نهال به زبان‌های مختلف تهیه شد و نهال دارای یک صفحه شد و این باعث شد تعداد آثار دریافتی این بخش، بیشتر شود و ما امسال ۱۳۸۶ اثر دریافت کردیم که ۴۹ اثر در این دوره پذیرفته شده است.
او متذکر شد: جشنواره نهال در بخش بین‌الملل می‌تواند جشنواره دانشجویی خاورمیانه باشد و دانشجویان این عرصه را دور هم جمع کند.

به گزارش صبا، نهال در بهار امسال، سلسله برنامه بازخوانی ادوار مختلف خود را با حضور پرشور دانشجویان سینما برگزار کرد.

همچنین آثار منتخب و هیات انتخاب بخش‌های مختلف این جشنواره شامل اسامی آثار بخش عکس، اسامی آثار بخش بین‌الملل، آثار بخش «فیلم داستانی»، «سال اولی» و «تماشا» آثار راه‌یافته به دو بخش تجربی و انیمیشن، آثار راه‌یافته به بخش مستند، آثار راه‌یافته به بخش فیلمنامه‌ساخته‌نشده،آثار راه‌یافته به بخش پوستر  در ماه‌های گذشته، معرفی و رسانه‌ای شدند.

مهدیه مالکی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    236/707/229/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    79/350/163/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    20/137/770/500
  • مفت‌بر
    13/725/715/000
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/996/130/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/542/702/500
  • شه‌سوار
    5/333/929/000
  • در آغوش درخت
    5/265/221/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/817/085/000
  • آغوش باز
    1/307/515/000
  • کارزار
    216/560/000
  • لختگی
    62/060/000
  • نفرین آرتا
    130/000