«سیمبلین»؛ یک کل منسجم/ بازتابی صحیح از انسان مدرن | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۷
نگاهی به نمایش «سیبملین» اثری از «مازیار سیدی»؛

«سیمبلین»؛ یک کل منسجم/ بازتابی صحیح از انسان مدرن

«سیمبلین» در امروزه روز تئاتر ما که غالبا از اندیشه فقیر و از کلیشه غنی است، یک اتفاق بسیار مثبت است که مخاطب در بین طوفانی از ابتذال در جایی به اندیشیدن نیز مجبور شود و به این درک برسد که تئاتر در معنای اصیل کلمه قدرتی باور نکردنی دارد که می‌تواند دو ساعت تمام تو را از ازدحام ذهنی رها کند.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، نمایش «سیمبلین» به نویسندگی «محمد زارعی» و طراحی و کارگردانی «مازیار سیدی» از ۱۵ شهریورماه در تالار حافظ به روی صحنه رفته است ما در این نمایش با اثری طرف هستیم که از لحاظ بصری با مولفه‌های‌های زیبایی‌شناسانه‌ای روی صحنه رفته است، نمایشی که گاه با کمپوزیسیون (ترکیب بندی)های قرینه و خطی و گاه با ترکیب‌بندی غیرخطی تصویرسازی می‌کند.

ما در نمایشنامه این اثر با روایتی خطی پیش می‌رویم که از تکنیک نمایش در نمایش به‌خوبی بهره برده است و عنصر تعلیق نیز به درستی در انتهای صحنه‌ آخر نمایش رخ می‌دهد. از سویی با یک لو-کمدی در ارتباط هستیم و درک درستی از این ژانر غنی نمایشی توسط کارگردان،بازیگران و نویسنده وجود دارد.

پس از ژانر و متد، با مکتب این نمایش برخورد می‌کنیم که مکتب نمایشنامه مدرن و مکتب نمایش اکسپرسیونیسم است؛ در نمایشنامه مدرنیسم به شکلی ملموس حس می‌شود و انگار که درونمایه نیز به شکلی در نظر گرفته شده است که طعنه‌ای به مدرنیسم باشد؛ آدم‌هایی که توسط ندامتگاهی عظیم که گویا تمثیلی از جهان است الینه شده‌اند و این الیناسیون (از خود بیگانگی) برخلاف آثار برجسته‌ای چون بیرون پشت در از برشرت و یا ویتسک از بوشنر تا انتهای جهان قصه با کاراکتر نمی‌ماند و در این اثر با اتحاد جمعی و تبدیل لیبیدو به کنش (نه به مثابه فرویدی) سرانجام به یک انقلاب خطم می‌شود و کاراکترهایی که به مرور در پی آزادی سلب‌شده‌ای هستند که آن را باز یابند و در نهایت این امر اتفاق می‌افتد و چون نظر «آیزایا برلین» آزادی ایجابی که آزادی فاسد است و باید به آزادی سلبی بدل شود،شکل می‌گیرد و اتفاق می‌افتد؛اما در مکتب نمایش ما با اکسپرسیونیسم طرف هستیم که انگار در خدمت به مضمون خشم پنهان و فروخورده و کمپلکس‌های اشخاص نمایش است و این مبالغه در نور و رنگ‌ها همه و همه مارا به سمت اکسپرسیونیسم نمایشی سوق می‌دهد که با توجه به کانسپت نمایش، انتخابی هوشمندانه است.

در بحث اشخاص حاضر در صحنه ما در هیچ یک از شخصیت‌ها با چیزی تحت عنوان (کاراکتر) طرف نیستیم و تیپ‌هایی ساده با کارکردی مشخص و درخور در صحنه وجود دارد. این نیز جزو خواص نمایشنامه است که مرکزیت اثر بر موقعیت اجرایی‌ست و نه کاراکتر های اصلی و فرعی و این نیز شاید ارجاعی به وضع فعلی پسا پست‌مدرنیسمی جهان دارد که انگار فاعلیت در معنای هایدگری و سکنا گزیدن در این عصر و این دوره از بین رفته است و انسان به موجودی دربه‌در و آوار بدل شده است که پیوسته از محرک‌های اطراف خود دستور می‌گیرد و در الینگی محض توسط جهان صنعتی و چرخ‌دنده‌ای به سر می‌برد. در این مورد طراحی صحنه نیز عامل یاری کنند بوده است و پرتابل بودن و گاه لختی صحنه نیز عاملی است که این موضوع را برای مخاطب بیشتر ملموس می‌کند و طراحی نور نیز وایت بالانس پایین این اتمسفر محبوس و از خودبیگانه را به درستی به تماشاگر القا می‌کند؛

اما بازی بازیگران همه به اندازه و دقیق بدون خودنمایی و فوکوس کشی اتفاق افتاده است که وزن صحنه از حیث کنش بازیگران هیچ جا از تعادل خارج نشود اما شخصیت (پسر ملکه) که در نمایش حاضر است بسیار دقیق و دریافت درستی از نقش دارد و حتی لحظاتی که دیالوگ نمی‌گوید تاثیر می‌گذارد و مخاطب را با خود همراه می‌کند؛

در این نمایش، تمامی بازیگران در خدمت روایت تام و مضمون اثر بودند و همین باعث شده است که در تماشای نمایش به قاب‌هایی منظم و در راستای روایت برسیم و «سیمبلین» را از نمایش‌های دیگر حاضر بر صحنه تفکیک کند تا یک کل منسجم خلق شود.

در کل «سیمبلین» در امروزه روز تئاتر ما که از اندیشه فقیر و از کلیشه غنی است،یک اتفاق بسیار مثبت است که سبب می‌شود مخاطب در بین طوفانی از ابتذال در جایی به اندیشیدن نیز مجبور شود و به این درک برسد که تئاتر در معنای اصیل کلمه قدرتی باورنکردنی دارد که می‌تواند ۲ ساعت تمام تو را از ازدحام ذهنی رها کند؛ «سیمبلین» را باید دید تا درک بهتری از انسان مدرن و حتی پست مدرن که عمیقا بدون پشتوانه است داشته باشیم.

عکاس:کیارش مسیبی

علی حیدری

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰