کتاب «لباس پولکی گلناز» رونمایی شد/ نخستین همایش معرفی دهستان موگویی به همت «کاروان مهربانی» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۹

کتاب «لباس پولکی گلناز» رونمایی شد/ نخستین همایش معرفی دهستان موگویی به همت «کاروان مهربانی»

نخستین همایش معرفی دهستان موگویی (کوهرنگ، چهارمحال و بختیاری) و مرکز نیکوکاری کاروان مهربانی با محوریت رونمایی از کتاب لباس «پولکی گلناز» نوشته شهناز دادور در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی مرکز نیکوکاری کاروان مهربانی، در ابتدای مراسم عقیل عباسی مجری مراسم گفت: برای اولین بار است که اجرای مراسمی را در تهران به عهده دارم که در آن احساس غربت نمی‌کنم چون هم از همتباران خودم میهمان داریم و هم محور اصلی این همایش دهستان موگویی یکی از مناطق کم‌برخوردار کشور عزیزمان ایران است.
در ادامه مراسم روح الله کریمی که خود اصالتا بختیاری، اهل بازفت و از اساتید ادبیات و عضو هیئت علمی شهرکرد است به صحنه رفت و برای حاضرین از فرهنگ بختیاری به خصوص آداب کوچ نشینان و عشایر توضیح داد و از موسس و مدیرعامل مرکز نیکوکاری کاروان مهربانی فاطمه سعادتی بابت ٧ سال تلاش ایشان در این دهستان تشکر و قدردانی کرد و یادآور شد کار فاطمه سعادتی بی شباهت به کوچ نیست چون از تهران به کوهرنگ رفته و به نوعی کوچ کرده و دهستان موگویی را برای فعالیت های انسان دوستانه انتخاب کرده است و متذکر شد که دهستان موگویی منطقه‌ای صعب العبور است و هر کسی همت رفتن به آنجا و تلاش برای آن را ندارد.
سپس همایش با اجرای قطعه موسیقی فولکلور «بِهیگ بَرون» توسط میلاد صادقی خواننده بختیاری، ادامه پیدا کرد.
پس از آن فاطمه سعادتی، موسس مرکز نیکوکاری کاروان مهربانی به صحنه آمده و در مورد مشکلات و نیازهای دهستان موگویی که توسط مشاهدات عینی و تحقیقاتش در مدت زمان ٧ سال کار امدادی در منطقه جمع آوری کرده بود سخن گفت و صحبت های خود را اینگونه آغاز کرد:
می خواهم در مورد منطقه ای صحبت کنم که فاصله اولین روستایش با چلگرد مرکز کوهرنگ ۵۵ کیلومتر و آخرین روستایش که جاده خاکی و صعب العبور دارد و با ماشین قابل دسترسی است ١٠٠ کیلومتر است. دهستان موگویی ١۶ روستا دارد و با آمدن اولین برف پاییزی ارتباط اهالی آن به مدت ۶ ماه با بیرون قطع می‌شود. روستاهایی که مدرسه، برق، خانه بهداشت، سرویس بهداشتی و حمام، آنتن تلفن همراه و تلویزیون، غسالخانه و … ندارند. اهالی دهستان موگویی مجبور هستند برای کار و تحصیل به شهرهای بزرگتر مهاجرت کنند.
وی در ادامه خواستار حذف و استفاده نکردن از کلمه محروم و محرومیت نه تنها برای کوهرنگ بلکه برای همه مناطق ایران شد و گفت: بار معنایی این کلمات به اهالی این مناطق القا می‌کند که وضع همین است و همین می‌ماند در صورتیکه فقط همت و در کنار هم بودن لازم است تا این شرایط را از بین برد.
سعادتی در ادامه از بختیاری‌ها درخواست همیاری کرد و گفت: شما بختیاری‌ها سنت‌هایی بنام هِیجار و هــَیاری دارید و این همایش در واقع هیجار ماست برای دعوت شما عزیزان و یاریگران برای هــیاری، همیاری و دستگیری از مردم شریف موگویی.
وی نوید داد که پیگیر ایجاد دبیرخانه دائمی این همایش در تهران خواهد بود.
در پایان مراسم سید اسماعیل رضوی معلمی که به مدت دو سال در روستای سرآقاسید دهستان موگویی معلم و همچنین مشاور راهنما شهناز دادور در نوشتن کتاب «لباس پولکی گلناز» بوده روی صحنه آمد و گفت: سخنان خود را با پیش گفتار داستان شهناز که رتبه دوم کشوری را گرفته آغاز می کنم. نمی‌دانم چند دختر روستایی دیگر مثل من کابوس ازدواج از پیش تعیین شده را می‌بینند، نمی‌دانم کوچک‌ترین نیاز یعنی درس‌خواندن آرزوی چند دختر روستایی دیگر است. اما من تسلیم نمی‌شوم و از همه توانایی‌هایم برای تغییر وضع موجود استفاده می‌کنم، تا همه بدانند که این حق دخترانی مثل من نیست، که تنها بخاطر زندگی کردن در روستا، دست‌های پینه بسته داشته باشند. ما هم دوست داریم قبل از ازدواج، درس بخوانیم، بازی کنیم و طعم شیرین کودکی را بچشیم تا بعدها بتوانیم آن ‌را به فرزندانمان هدیه بدهیم.
وی یادآور شد به هر کجا که می توانست برای چاپ کتاب شهناز سر زد اما جز بنیاد احسان کمیته امداد امام (ره) که بخش عمده هزینه چاپ را به عهده گرفت، از همه جواب نه نشنید.
سپس ادامه داد: در آغاز معلمی من در روستای سرآقاسید، کتابخانه مدرسه فقط ۵٠ الی ۶٠ جلد کتاب داشت که در رده سنی دانش‌آموزان هم نبودند. در مدت دو سال با تلاش خود و همراهی فاطمه سعادتی کتابخانه مدرسه را مجهز به ٢٠٠٠ جلد کتاب کرده و امروز شهناز مسئول کتابخانه روستا است. همچنین تا قبل از دو سال معلمی من در این روستا، مسئولین برگزاری مسابقات مختلف دانش آموزی استانی و کشوری، نمی‌دانستند که روستای سرآقاسید دانش‌آموز دارد چون از این روستا هرگز آثاری برای مسابقات ارسال نشده بود. اما در طی دو سال توسط دانش آموزان روستا، بیش از ١٠٠ رتبه شهرستان، استانی و کشوری در مسابقات قرآنی، فرهنگی و هنری کسب گردید.

وی همچنین با بیان اینکه یکی از مشکلات دانش‌آموزان شهرستان کوهرنگ نبود آموزشگاه تخصصی هنر است گفت: در این چند سال در بیشتر مدارس، در رشته‌های گویندگی، عکاسی، طراحی، داستان نویسی و رباتیک استعدادیابی کرده و گروه‌هایی برای دانش‌آموزان تشکیل و آموزش‌هایی ترتیب داده‌اند و یادآور شد شهرستان کوهرنگ سرشار از استعداد است و ما در کاروان مهربانی برای رشد و شکوفایی این استعدادها تلاش خواهیم کرد.
در پایان مراسم از یعقوب پور روحانی دهستان موگویی، عقیل عباسی، روح الله کریمی، میلاد صادقی، علی سلمانپور معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد چهارمحال و بختیاری، ریاست و پرسنل کمیته امداد کل استان تهران و شمیرانات و چهارمحال و بختیاری، اسرافیل منظری معاونت مشارکت های مردمی اداره شمیرانات، مهدی قنبریان، ریاست و پرسنل راهداری کوهرنگ، علی رضویان، فریده چراغی و حمیده بذر افکن تجلیل و قدردانی شد.
گفتنی است، کتاب «لباس پولکی گلناز» با تصویرگری و همت فاطمه سعادتی توسط انتشارات دادکین چاپ شده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    239/956/417/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    ۸۵/۱۲۲/۴۴۴/۲۰۰
  • پول و پارتی
    81/460/252/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    22/148/523/000
  • مفت‌بر
    15/992/917/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    8/882/882/500
  • شهر گربه‌ها
    7/162/207/500
  • شه‌سوار
    6/663/664/000
  • ببعی قهرمان
    5/470/898/000
  • آغوش باز
    1/697/575/000
  • کارزار
    223/835/000
  • زودپز
    پیش‌فروش 150/365/000
  • لختگی
    80/180/000
  • نفرین آرتا
    14/180/000