ارزیابی آثار انیمیشن جشنواره۴۱ / برای استفاده از هوش مصنوعی باید بسیار با احتیاط عمل کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۰
بهنود نکویی در گفت‌وگو با صبا:

ارزیابی آثار انیمیشن جشنواره۴۱ / برای استفاده از هوش مصنوعی باید بسیار با احتیاط عمل کنیم

بهنود نکویی کارگردان انیمیشن «بچه زرنگ» که به عنوان عضو هیات انتخاب و داوری آثار پویانمایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با این رویداد همراه است، گفت: استفاده از هوش مصنوعی در بحث تولید انیمیشن کاملا موضوع پذیرفته شده‌ای است اما برای استفاده از هوش مصنوعی باید بسیار با احتیاط عمل کنیم و فکر نکنیم صرفا با دادن دیتا به آن می‌توانیم یک طرح خوب دریافت کنیم.


ب بهنود نکوئی فیلمنامه‌نویس و کارگردان انیمیشن و از اعضای هیات انتخاب و داوری آثار پویانمایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا در ارزیابی آثار رسیده به این بخش جشنواره امسال فیلم کوتاه گفت: انیمیشن ایران همیشه در بخش کوتاه آثار قابل توجهی را ارائه کرده و کارهایی که برای بخش مسابقه دوره چهل و یکم انتخاب شدند کارهایی منطبق با استانداردهای بین‌المللی هستند و آثار به لحاظ کیفی دست ما را برای انتخابی متنوع باز گذاشته بودند. کارهای بسیار متفاوتی دیدیم که بعضی هم در جشنواره های بین‌المللی جوایز معتبری دریافت کرده‌اند.

او ادامه داد: سطح کارهایی که امتیاز لازم را گرفته بودند و به بخش مسابقه راه یافتند، خیلی خوب بود اما کار غیر قابل پذیرش هم متاسفانه وجود داشت که آن ها بدنه انیمیشن ایران نیستند. در بین کارهایی که به بخش اصلی راه یافتند کارهایی را شاهد بودیم که تکنیک و محتوای درستی داشتند اما شاید بتوان گفت نسبت به سال‌های گذشته تعداد کارهای قابل توجه انیمیشن کوتاه کمتر شده و به نظر من یکی از دلایل آن افزایش هزینه تولید است درگذشته ساخت انیمیشن مانند الان هزینه‌های سنگینی نداشت به همین دلیل گاهی انیمیشن سازان به دلیل کمبود بودجه بخش‌هایی از کار را به ناچار حذف می‌کنند تا فیلم ساخته شود.

این انیمیشن ساز با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در صنعت انیمیشن گفت: برای مشاهده نتایج هوش مصنوعی در سینما فعلا زود است اما اگر چشم‌اندازمان این باشد که بعد از آموزش و یادگیری از آن استفاده کنیم بسیار کمک کننده است. درواقع استفاده از هوش مصنوعی در بحث تولید انیمیشن کاملا موضوع پذیرفته شده‌ای است. برای استفاده از هوش مصنوعی باید بسیار با احتیاط عمل کنیم و فکر نکنیم صرفا با دادن دیتا به آن می‌توانیم یک طرح خوب دریافت کنیم. در همه نرم افزارهای تخصصی انیمیشن هوش مصنوعی به نوعی وجود داشته است؛ چیزی که در گذشته یک آرتیست با تصویرسازی دستی انجام می‌داد.

او افزود: اینکه توقع داشته باشیم فقط با استفاده از هوش مصنوعی به تولید انیمیشن برسیم امری فانتزی است. قطعا هوش مصنوعی می‌تواند در پیش تولید، زیرساخت و اصلاحات کار کمک کند اما اینکه بدنه انیمیشن ما چقدر می‌تواند از آن استفاده کند بحث دیگری است چون هوش مصنوعی زمانی، کاربردی خیلی خاص پیدا می‌کند که استودیوها بتوانند بخش تولیدشان را به سمت پردازش هوش مصنوعی ببرند. در حال حاضر ما در پیش تولید و کانسپت از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم.

کارگردان انیمیشن «بچه زرنگ» با تاکید بر اینکه انیمیشن کوتاه، جنبه صنعتی ندارد و برای گیشه نیست عنوان کرد: هر محصولی نیاز به ویترین دارد، هرچه تعداد ویترین‌ها بیشتر باشد انگیزه برای رقابت و ارائه کار بیشتر است. به عنوان مثال تمام صنایع بهترین تولیدات خود را جهت برندسازی در نمایشگاه‌ها عرضه می‌کنند. جشنواره‌ها نیز برای فیلم‌ها و انیمیشن‌ها همینقدر اهمیت دارند. در سطح جهانی هم همینطور است و جشنواره‌ها هستند که فیلم‌ها را معرفی و به گیشه آن کمک می‌کنند و هرچه جشنواره معتبرتر باشد حال تولیدات بهتر است. فیلم‌ و انیمیشن کوتاه محصولی برای ویترین جشنواره است، صنعتی یا تجاری نیست، اما برای کارهای بلند انگیزه می‌دهد. جشنواره وزنه‌ای مهم برای تولیدات فیلم کوتاه است که استمرار حیات و چرخه پویای خود را در برگزاری جشنواره می‌بینند.
این کارگردان با بیان خاطره‌ای از حضور و فعالیت‌اش در انجمن سینمای جوانان رفسنجان گفت: پدرم در انجمن سینمای جوانان رفسنجان بسیار فعال بود و حضور در انجمن همیشه برایم یک نوستالوژی است. سال آخر دبیرستان من همراه برادرانم با امکاناتی که انجمن سینمایی جوانان رفسنجان در اختیارما گذاشت یک انیمیشن بسیار ابتدایی در حدود ۸ ثانیه و با زحمت فراوان ساختیم و در سالن سینمای جوان نمایش دادیم. آن زمان این انیمیشن تمام دنیای ما بود و به همین واسطه خاطرات خوبی از انجمن سینمای جوان دارم. انجمن در طول این سال‌ها با کمک کردن به فیلم‌سازان کوتاه باعث پیشرفت آن‌ها شده و بسیاری شروع کارشان را از این نهاد مهم شروع کرده اند و آن را مکان امنی برای خود می‌دانند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    240/280/427/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    ۸۵/۱۲۲/۴۴۴/۲۰۰
  • پول و پارتی
    81/460/252/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    22/148/523/000
  • مفت‌بر
    16/209/722/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    9/030/229/500
  • شهر گربه‌ها
    7/162/207/500
  • شه‌سوار
    6/828/349/000
  • ببعی قهرمان
    5/851/018/000
  • آغوش باز
    1/736/845/000
  • کارزار
    225/330/000
  • لختگی
    82/120/000
  • نفرین آرتا
    15/800/000