کیفیت آثار فوق‌العاده امیدوارکننده است / نتیجه نگاه مستقل به هنر عکاسی | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۱
سیدعباس میرهاشمی در گفت‌وگو با صبا:

کیفیت آثار فوق‌العاده امیدوارکننده است / نتیجه نگاه مستقل به هنر عکاسی

سیدعباس میرهاشمی داور نخستین جشنواره عکس تهران با استقبال از استقلال بخش عکس از بخش فیلم در جشنواره تهران، گفت: امسال تعداد آثار رسیده بسیار زیاد بود و کیفیت آثار نیز فوق‌العاده امیدوار کننده است که همه این‌ها نتیجه نگاه مستقل به هنر عکاسی است.

سیدعباس میرهاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره نخستین جشنواره عکس تهران که همزمان با چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار می‌شود، نقطه‌نظرات خود را ارائه داد.

استقلال، حرکت را جدی‌تر می‌کند

این عکاس شناخته‌شده، دبیرکل چند دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر و از اعضای هیات داوران نخستین جشنواره عکس تهران، مستقل شدن این رویداد را اتفاق نویدبخشی دانست و گفت: هرگاه جشنواره‌ای به صورت مستقل برگزار شده و برای خود هدف مشخص و شورای سیاست‌گذاری مشخصی داشته بسیار جدی‌تر در مسیرش و برای رسیدن اهدافش حرکت کرده است. زیرا باید فارغ از برنامه‌های مناسبتی همیشه برای نوآوری، خلاقیت و بهتر دیده شدن تلاش کند.

میرهاشمی درباره کیفیت و کمیت آثار رسیده به این رویداد که همزمان با چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار می‌شود، گفت: امسال تعداد آثار رسیده بسیار زیاد بود و کیفیت آثار نیز فوق‌العاده امیدوار کننده است و همه این‌ها نتیجه نگاه مستقل به هنر عکس است. با این رویه باید تعریف‌های جدی تری برای رسیدن به اهداف جشنواره مشخص کنند. کیفیت آثار رسیده به خصوص در بخش مجموعه عکس بسیار بالا بود و یک انتظاری را برای دوره‌های بعد ایجاد کرد تا با استقبالی که از این جشنواره شده انجمن سینمای جوانان ایران بسیار جدی‌تر به حوزه عکس توجه کند.

مخاطبان عکس، لزوما مخاطب فیلم نیستند

این عکاس باسابقه ایرانی عنوان کرد: عکاسی پایه و اساس عرصه تصویر است. با مستقل شدن از فیلم تکلیف حوزه فیلم‌ را با خود مشخص و هرکدام مسیر خود را به صورت مشخص دنبال می‌کند. جشنواره‌ها براساس یک فهم مشترک باهم کار می‌کنند. مخاطبان عکس، لزوما مخاطب فیلم نیستند و بالعکس و هر کدام شرایط خاص خود را دارند و باید دقیق برنامه‌ها و هدف‌های خود را بتوانند دنبال کنند و این فرصت در اختیارشان قرار گیرد. نکته مهم این است که شورای سیاست‌گذاری باید برای فعالیت‌های جشنواره عکس از این به بعد تعریفی ارائه دهد و این رویداد ادامه پیدا کند تا اتفاقی نتیجه‌بخش را شاهد باشیم.

ضرورت توجه به پژوهش و تمرکززدایی

میرهاشمی درباره آموزش‌های انجمن سینمای جوانان ایران گفت: اگر آموزش بر اساس پژوهش باشد همیشه با توفیق همراه خواهد بود اما اگر آموزش‌ها مقطعی و سلیقه‌ای باشد شاید حتی هنرجو را به بیراهه بکشاند. اگر پژوهش و نیاز سنجی شود طبیعتاً موفقیت‌آمیز خواهد بود. با توجه به رشد روزافزونی که در ابزارهای عکاسی و سینمایی داریم آموزش‌ها باید استمرار داشته باشند. این اتفاق باید در همه جای کشور انجام و از تهران تمرکز زدایی شود. متولیان باید در بخش‌هایی که ظرفیت دارند اما دسترسی به آموزش ندارند هزینه کنند. علاقه‌مندان زیادی در شهرستان‌ها دیده‌ام که در حوزه عکاسی بسیار جدی تر از مراکز استان‌ها کار می‌کنند. طبیعتاً چیزی که از این آموزش‌ها انتظار می‌رود تقویت توان عکاسی در جامعه است که برآیند آن را در جشنواره‌ها می‌توان دید.

هوش‌مصنوعی حاصل پژوهش است

این هنرمند با تاکید برآموزش درست استفاده از هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی و امثال آن هم حاصل پژوهش است و در گذر زمان اتفاقات بسیار جدی تری برایش رخ خواهد داد. باید به آن اقبال نشان دهیم تا در حوزه‌های مختلف تقویت و جهش ایجاد کند. هوش مصنوعی قطعا در حوزه تصویر مفید خواهد بود. همانطور که در ابتدا و در جهش از عکاسی آنالوگ به دیجیتال یک موضع گیری وجود داشت، برای هوش مصنوعی هم ممکن است همین موضع و تصورات اشتباه وجود داشته باشد.

او ادامه داد: هوش مصنوعی هم ابزاری است که به کمک تصویر و تصویرسازی می‌آید و باید برای آن جایگاه دید، اگر نبینیم قطعا با عکاسی خلط می‌شود. طبیعتاً برای اینکه این اتفاقات نیافتد باید جایگاه و حیطه آن را مشخص کرد و پذیرفت. برنامه‌های جشنواره یکی از این فعالیت‌ها در حوزه هوش مصنوعی است که بسیار به جا و به موقع بوده و باید برای گسترش و درست رفتار کردن در آن حوزه تلاش کرد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰