دفاع عادل تبریزی از «مفت‌بر» و حسین فرح‌بخش / «فیلم بد خودم را بسازم بهتر از این است که فیلم خوب دیگران را بسازم» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۷
در قسمت پنجم از فصل سوم برنامه اکران عنوان شد

دفاع عادل تبریزی از «مفت‌بر» و حسین فرح‌بخش / «فیلم بد خودم را بسازم بهتر از این است که فیلم خوب دیگران را بسازم»

عادل تبریزی گفت: حرف منتقدان برای من مهم است اما خودم و سلیقه خودم را عوض نمی‌کنم. فیلم بد خودم را بسازم بهتر از این است که فیلم خوب دیگران را بسازم؛ من هم می‌توانم براساس جریان روز یک فیلم بسازم اما برای تولید «مفت‌بر» ژست نمی‌گیرم و برای من مهم است مردم را در سینماها ببینم.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی، قسمت پنجم از فصل سوم برنامه اکران به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی و حضور عادل تبریزی کارگردان فیلم مفت بر و نفیسه زارع کارگردان فیلم کوتاه باغ وحش از اکران مدیا پخش شد.
عادل تبریزی در این برنامه اظهار کرد: با حسین فرحبخش کار نکرده بودم؛ در «گیج‌گاه» ادای دین به پویا فیلم کرده بودم و وی پس از دیدن این فیلم پیشنهاد کار داد. در نهایت ایده‌ای را مطرح کردم و در نگارش فیلمنامه دخیل بودم و نگاهم وارد قصه شد. سلیقه من و حسین فرحبخش از هم دور نبود و در نهایت به «مفت‌بر» رسیدیم.
وی ادامه داد: در «گیج‌گاه» به جریان سینما که در جامعه نهادینه شده می‌پردازم و سینما از ابزار حیاتی مردم بوده است. تمام شور و هیجان ما از پویا فیلم است و مگر کسی را داریم با فیلم های جمشید هاشم پور و ملودرام های پورعرب خاطره نداشته باشد.
کارگردان مفت بر دلیل مخالفت برخی منتقدان با سینمای حسین فرحبخش یادآور شد: این ادعا را دارم از سن کم هیچ‌کس به اندازه من پیگیر منتقدان نبوده است. گیج‌گاه را به یک منتقد منتقل کردم و هیجانات نسل ما به واسطه منتقدان منتقل شد؛ برخی حرف‌ها اما شبیه این است که از درون مردم بی خبر هستیم و مردم پیاده رو هنوز با سلطان قلب‌ها خاطره دارند. سینما با کلمه غلط فیلمفارسی مورد حمله شده و قبل از انقلاب هم به فیلم‌های فردین و فیلمفارسی حمله شد.
تبریزی افزود: فیلم های عقرب و نیش و گروگان از جمله فیلم هایی بود که قهرمان داشت و همان زمان به این فیلم ها حمله می شد. برخی منتقدان به شناخت دنیای فیلمساز تاکید دارند و اگر خانواده‌ای فیلم مفت بر را می بیند شبیه خانواده‌ای است که می خواهد شهربازی برود و سوار ترن هوایی شود اما برخی می‌خواهند این خانواده در اوج هیجان ویل دورانت بخوانند و هدف این فیلم سرگرمی است.
احسان طهماسبی منتقد و نویسنده نیز با بیان اینکه «مفت‌بر» در حال و هوای خود فیلم خوبی است اظهار کرد: درباره حال خوب و بد سینما می توان حرف زد و علت شرایط سیاستگذاران سینما هستند که مسیر خوبی را نیز انتخاب نکردند. معتقدم عادل تبریزی رویکرد دلسوزانه به سینما دارد و سینما برای او یک دغدغه است. مفت هم ادای دین به کسانی است که از ابتدای شکل گیری سینما فارغ از سطح آثارشان دغدغه این هنر را داشتند.
تبریزی نیز اظهار کرد: یک چیزی در فیلمفارسی وجود دارد که ارزشمند و اخلاق و خانواده در این آثار مورد توجه است. مادر در سینمای ایران و فیلم های ایرانی چه جایگاهی دارد. سفره، عشق، خانواده و.. بعد ترویجی مناسبی برای جامعه داشته است و این فیلمفارسی که مورد حمله قرار می‌گیرد تاثیر خود را داشته است.

طهماسبی با اشاره به ابداع کلمه فیلمفارسی از سوی دکتر کاووسی یادآور شد: وی این واژه را درباره آثاری به کار می برد که نه فیلم بودند و نه فارسی. نمی دانم چرا پذیرفتن الگوی مشخص برای بازی یک بازیگر تکرار می شود منجر به دلخوری مخاطب می شود و وقتی آن فریم را در مفت بر برای حامد بهداد و سحر دولتشاهی می‌شکنیم، چرا گارد می گیریم؟ بازیگری امکاناتی را در اختیار شما می‌گذارد که مجموعه ای از نقش‌ها را بازی کنید.
کارگردان مفت بر توضیح داد: من دوست دارم فیلم مردمی را احیا کنم و عاشق جریان‌های مردمی هستم و مردم باید موسیقی فیلم را بخوانند. در بهترین حالت سینمای ایران که یک فیلم می‌فروشد سه میلیون تا چهارمیلیون مخاطب دارد و از ۸۰ میلیون بیش از ۷۶ میلیون ما را نمی‌بینند و کسانی که نگران فرهنگ هستند چرا برای پایگاه‌های اصلی فرهنگی مثل مدارس و… دلسوزی نمی‌کنند. منتقدان درست می‌گویند چرا فقط کمدی، اما وقتی حال جامعه خوب باشد مردم ندیده‌های خود را می‌بینند و چرا مردم سگ کشی را می‌دیدند؟ مردم امروز حالشان خوب نیست و می‌خواهند چیزی را ببینند که ندارند و به واسطه دلسوزی برای سینما نباید سینما را تخریب کنیم. جامعه سینما به واسطه برخی چیزها فقط دارد خودش را می کوبد.
تبریزی تصریح کرد: عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی رفتند و همه یک خانواده کوچک هستیم و باید برای کسانی مثل فرحبخش دست بزنیم که فیلم می سازد و اتفاقا موضع وی مشخص است.
وی گفت: حرف منتقدان برای من مهم است اما خودم و سلیقه خودم را عوض نمی‌کنم. فیلم بد خودم را بسازم بهتر از این است که فیلم خوب دیگران را بسازم؛ می توان براساس جریان روز یک فیلم بسازم و برای تولید مفت بر ژست نمی گیرم و برای من مهم است مردم را در سینماها ببینم.

کارگردان فیلم مفت بر با اشاره به دستمایه دهه ۶۰ در ساخت کمدی ها توضیح داد: جامعه امروز ایران از گذشته استقبال می کند. این جریان روز است که قالب شده و به عنوان نمونه بعد از اسکار اصغر فرهادی همه تلاش کردند شبیه او بشوند و امروز هم در دفاتر فیلمنامه‌های بسیاری از دهه ۵۰ و ۶۰ می‌آید.
وی مردم را مهمترین دستاورد فیلمسازی دانست و با بیان اینکه دوست دارم با حامد بهداد یک فیلم اجتماعی بسازم گفت: دوست دارم درباره فیلم هایم با مردم حرف بزنم و از آنها گاهی می پرسم که این فیلم خوب هست که بروم و به تماشای آن بنشینم؟.
احسان طهماسبی نیز یادآور شد: دوست دارم به رغم همه حرف های عادل تبریزی، او به جنس سینمایی برگردد که خیلی دوستش دارد و دچار تغییر رویکرد شود و وارد جریانی شویم که فیلم‌هایی را بسازد که مهم است و دوست دارد.

نفیسه زارع کارگردان فیلم کوتاه باغ وحش نیز اظهار کرد: تصویر اولیه از دختربچه ای داشتم که روبروی قفس یک حیوان ایستاده و صدای دعوای والدینش را می شنود و این آغاز داستان بود. فکر دختربچه درباره اینکه من زیبا هستم یا نه نمودش در فیلم موی پلاستیکی است که بچه با خودش می کشد و با مقایسه رنگ روی صورت و نگاه کردنش به بچه های دیگر با حس رقابت بهتر بودن نگاه می کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    240/280/427/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    ۸۵/۱۲۲/۴۴۴/۲۰۰
  • پول و پارتی
    81/460/252/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    22/148/523/000
  • مفت‌بر
    16/209/722/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    9/030/229/500
  • شهر گربه‌ها
    7/162/207/500
  • شه‌سوار
    6/828/349/000
  • ببعی قهرمان
    5/851/018/000
  • آغوش باز
    1/736/845/000
  • کارزار
    225/330/000
  • لختگی
    82/120/000
  • نفرین آرتا
    15/800/000