«آرزوی اسب چوبی» چیست؟ / کمال مقدم: سینما آنقدر شلوغ بود که نتوانستم فیلم خودم را ببینم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۸
اصفهان۳۶ با صبا

«آرزوی اسب چوبی» چیست؟ / کمال مقدم: سینما آنقدر شلوغ بود که نتوانستم فیلم خودم را ببینم!

امروز در اولین روز جشنواره۳۶ فیلم کودک فیلم «آرزوی اسب چوبی» نمایش داده شد. کمال مقدم‌ کارگردان این فیلم می‌گوید استقبال مخاطبان مانع از این شده که او فیلم خودش را روی پرده ببیند.

کمال مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا به صحبت درباره حساسیت فیلم‌سازی در ژانر کودک، ارزشمندی فیلم‌سازی برای مخاطب کودک و نوجوان و تفاوت فیلمسازی برای کودکان امروز و نسل قبل اشاره کرد.
مقدم که سال‌ها در ژانرهای مختلف فیلم ساخته است، فیلمسازی برای کودک را بسیار حساس می‌داند، زیرا به گفته‌ او، در ژانر کودک باید با زبان خود کودک حرف‌ها را زد و حتی مطابق میل کودک قاب‌بندی کرد.

دست زدن و رقصیدن کودکان لازم است اما کافی نیست

او در این باره عنوان کرد: فیلم کودک باید سرشار از پند و اندرز باشد. اینکه در یک فیلم فقط دست زدن و رقصیدن کودکان را ببینیم، کافی نیست. البته من هم برای اینکه فیلمم شعاری نشود بسیاری از این فضاهای مفرح دارم، اما در کنارش کلی حرف خوب هم زده‌ام.
او در ادامه از خاطراتش یاد کرد و گفت: برای نسل دهه شصت شب ماندن در خانه پدربزرگ و مادر بزرگ، خوابیدن روی پشت‌بام و تماشای دستجمعی فوتبال چقدر اتفاق بزرگی بود،اما کودکان امروز درکی از این فضاها ندارند.
مفقدم درباره ارزش کار برای مخاطب کودک به صبا گفت: من قطعا کار کودک را ارزشمندتر از سایر ژانرها می‌دانم، زیرا به عنوان فیلمساز، رسالت فرهنگ‌سازی بر دوشم است.
او گفت: سینما می‌تواند فضای سرگرم‌کننده هم ایجاد کند، اما وظیفه اصلی سینما فرهنگ‌سازی است.

بچه‌های دیروز، ساده‌تر از نسل امروز بودند

مقدم از عروسک‌های نسل خود مثل کلاه قرمزی و هادی و هدی یاد کرد که به تعبیر او بسیار آموزنده بودند و اشاره کرد که حالا به دلیل تغییر فضای فکری کودکان، باید بتوانیم با فضایی فانتزی نکات فرهنگی را به آنها آموزش دهیم.
این کارگردان با مقایسه‌ فیلم‌سازی برای کودک امروز و کودکان نسل قبل گفت: بچه‌های نسل‌های قبل بسیار ساده بودند چون به نسبت کودکان امروزی اطلاعات کمتری داشتند. فیلمی که برای کودک امروز ساخته می‌شود نیازمند رعایت ظرافت‌ها و حساسیت‌های زیادی است.
مقدم در ادامه بیان کرد: کودک امروز آنقدر بتمن و سوپرمن تماشا کرده که اگر قالب دیگری از فیلم را برایش بسازیم نمی‌پذیرد اما نسل دهه شصت با فیلم‌های ساده هم لذت می‌بردند و از آن فیلم‌ها هم می‌آموختند، همان‌طور که خود من با شهر موش‌ها و گلنار عاشق سینما شدم.

به موفقیت در اصفهان خوش‌بین هستم

  او درباره احتمال موفقیت فیلم «آرزوی اسب چوبی» در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: راستش به موفقیت فیلم در جشنواره فیلم کودک بسیار خوشبین هستم زیرا روز اول جشنواره با بازخورد‌های بسیار خوبی مواجه شده‌ام است. وقتی که به سینما رفتم تا فیلمم را ببینم سالن آنقدر شلوغ بود که جا برای خودم نبود!
او برای ارتباط فیلمش با مخاطبانش بسیار امیدوار است زیرا معتقد است که فیلم آرزوی اسب چوبی هم برای کودکان است و هم برای مخاطب بزرگسال حرف‌هایی دارد.

«آرزوی اسب چوبی» چیست؟

این فیلم داستانی ساده دارد که در دل صحنه‌هایی از بازی پانتومیم و اسم فامیل و فضاهای این‌چنینی روایت می‌شود. این فیلم داستان پسری است که در فضای مجازی غرق شده و خانواده اش را فراموش کرده اما مجبور می‌شود که یک شب را با پدربزرگش سپری کند و آن وقت متوجه می‌شود که پدر بزرگش چقدر تنهاست و برای پر کردن این تنهایی با غول‌ها همنشین شده!


چرا جشنواره، سودمند است؟

مقدم جشنواره فیلم کودک و نوجوان را بسیار سودمند دانست و گفت: جشنواره،  کارگردان‌ها را مشتاق فیلمسازی در این ژانر کرده است. ژانری که نیاز جدی جامعه است. جشنواره فیلم کودک از دو جهت اهمیت دارد، اول آنکه نیاز بچه‌ها را پاسخ می‌دهد و دوم اینکه به فیلمسازها این امکان را می‌دهد که بیشتر به ژانر کودک  توجه کنند
این کارگردان در پایان آرزو کرد که تهیه کنندگان خیلی بیش‌تر از قبل بودجه و وقت صرف فیلمسازی برای کودکان کنند تا کارگردان‌ها هم با استفاده از این ابزار، بتوانند به‌درستی فرهنگ‌سازی کنند.
به گزارش صبا، عوامل سازنده فیلم عبارتند از: کارگردان: کمال مقدم، فیلمنامه‌نویسان: کمال مقدم، مجید حاتمی، تهیه‌کننده: پیام مهرنوش، مدیر فیلم‌برداری: فرهاد محمودی، تدوین‌گر: الهام احمدی، الهه نعیمی مکرم، صدابردار: وحید سلطانی، صداگذار: الهام احمدی، الهه نعیمی مکرم، طراح صحنه و لباس: ابراهیم کرامتی، موسیقی: شهراد شایان، چهره‌پرداز: عاطفه پازوکی، بازیگران: کاظم نوربخش، افشین سنگ‌چاپ، رابعه اسکویی، محمدرضا شیرخانلو، احمدرضا جعفری، سیدحسین موسوی، بهنوش بختیاری، عزت‌الله رمضانی‌فر
در خلاصه داستان آمده است: سامان یک شب به‌اجبار به خانه پدربزرگش می‌رود و در آن‌جا با اتفاقات عجیبی روبه‌رو می‌شود.
ملیکا قاسم‌زاده

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    240/280/427/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    ۸۵/۱۲۲/۴۴۴/۲۰۰
  • پول و پارتی
    81/460/252/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    22/148/523/000
  • مفت‌بر
    16/209/722/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    9/030/229/500
  • شهر گربه‌ها
    7/162/207/500
  • شه‌سوار
    6/828/349/000
  • ببعی قهرمان
    5/851/018/000
  • آغوش باز
    1/736/845/000
  • کارزار
    225/330/000
  • لختگی
    82/120/000
  • نفرین آرتا
    15/800/000