شروع پرشور جشنواره‌ پرخبر/ طعم جشنواره و کودکی‌‌ را بچشیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۰
اصفهان۳۶ با صبا

شروع پرشور جشنواره‌ پرخبر/ طعم جشنواره و کودکی‌‌ را بچشیم

سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوانان امروز ۱۴ مهرماه با نمایش فیلم‌های منتخب رسما کار خود را آغاز کرد؛ شور و حالی مثل همیشه برای مخاطبان، داوران کودک، اهالی و کارشناسان سینمای کودک و البته اهالی رسانه. بخشی از جذابیت امسال، برگزار نشدن نشست خبری دبیر بود که باعث شد خیلی از خبرها از طریق کتاب جشنواره دیده شود.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، نخستین روز از سی و ششمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در بخش مسابقه ملی سینمای ایران میزبان فیلم‌هایی نظیر «ببعی قهرمان» به کارگردانی مشترک حسین صفارزادگان و میثم حسینی با تهیه‌کنندگی محمد مهدی مشکوری، «آرزوی اسب چوبی» به کارگردانی کمال مقدم و تهیه کنندگی پیام مهرنوش، «مافیای شجاعان» به کارگردانی مریم مدرس و تهیه کنندگی مشترک محمدرضا شیخ بهایی و علی شفیعی و «رویای پفکی» به کارگردانی مشترک مهدی رجبی و لیلی مجتهدی راد و تهیه کنندگی صدیقه صحت در  اصفهان بود.

*** نشست خبری دبیر جشنواره در تهران به‌دلیل جنایت صهیونیست‌ها در به‌شهادت‌رساندن سیدحسن نصرالله و ایام عزای عمومی، برگزار نشد اما همین قضیه باعث شد تا خبرهای منتشرنشده جشنواره، جذاب‌تر از همیشه باشد و از طریق کتاب جشنواره به چشم بیاید. یکی از این خبرها برپایی بخش سینمای ارمنستان است و دیگری نکوداشت به یاد زنده‌یاد هوشنگ حریرچیان هنرمند سرشناس اصفهانی خواهد بود که مردادماه امسال از دنیا رفت. همچنین جشنواره برای محمدرضا علیقلی آهنگساز که بخشی از کارنامه کاری او به آهنگسازی برای فیلم‌های کودکان و نوجوانان از جمله «مدرسه موش‌ها» و «کلاه قرمزی و پسرخاله» مربوط می‌شود، بزرگداشتی برپا خواهد شد. اعلام اسامی استادهای ایرانی و خارجی‌ کارگاه‌های آموزشی جشنواره، مرور داوران بین‌الملل و سیفژ، داوران نوجوان بین‌الملل و  آثار بخش بین‌الملل نیز از آنجا که رسانه‌ای نشده بود، جذاب است.

*** جشنواره امسال برخلاف برخی دوره‌ها، در هفته کودک برپا می‌شود و دانش‌آموزان نیز به رسم هرساله، مخاطبان اصلی این فیلم‌ها و جز داوران اصلی این رویداد در سه سینمای این شهر از جمله سینما ساحل، سینما فلسطین و سینما چهارباغ هستند.

*** مجموعه طرح ها و تبلیغات محیطی سی و ششمین جشنواره بین.المللی فیلم.های کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان خودنمایی می‌کند. به‌ویژه تبلغاتی که با شعار‌ این دوره جشنواره [پروانه‌های مقاومت در شهر زندگی‌] همخوان‌اند.

***همچنین گالری «طعم کودکی را بچشیم» در شهر اصفهان برپا شده و سیدمهدی سجادزاده، رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان گفته است که با توجه به برگزاری سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در نیمه دوم مهرماه، پنج طرح کودکانه با عنوان «طعم کودکی را بچشیم» در شهر اکران شده است. این طرح‌ها از سیزدهم مهرماه، هم‌زمان با آغاز به‌کار جشنواره در ۲۷۰ تابلوی شهری اکران شده و تا پایان مهرماه بر روی تابلوها قرار دارند.

*** فیلم‌هایی که در نخستین روز جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نمایش درآمدند با تکنیک‌های متفاوتی از جمله انیمیشن، عروسکی، دیجیتال، سه بعدی، موزیکال و … ساخته و روانه پرده نقره‌ای شدند. هرکدام از این آثار با توجه به دغدغه شخصی تولیدکنندگان با نکات آموزشی و اخلاقی متفاوت ساخته و پرداخته شدند و به خوبی توانستند مخاطبان را جذب خود کنند؛ البته نباید بهره‌گیری از موسیقی را در آثار این دوره بی‌تاثیر دانست چرا که فضایی کاملا شاد را برای کودکان و نوجوانان فراهم کرده بود.  

*** این دوره جشنواره هم شاهد حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه کودک و نوجوان هستیم و خبرنگاران کودک در نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌های بلند، با صراحت سازندگان را به چالش و نقد می‌کشانند. 

*** در نشست خبری «آرزوی اسب چوبی» کمال مقدم کارگردان فیلم در حضور خبرنگاران نوجوان دختر و خطاب به آنها تأکید کرد: برای ساختن آرزوهای خود باید تلاش و کوشش کنید. او سپس ادامه داد: آرزوها ساختنی هستند و در فیلم «آرزوی اسب چوبی» نیز این موضوع را مشاهده کردیم. در این فیلم یکی از غول‌ها آرزوی خود را می‌بخشد و درست است که فیلم فانتزی بود اما از اسپیشال افکت استفاده نکردم چرا که این نوع فیلم به دهۀ خودم برمی‌گردد. در ادامه این نشست پیام مهرنوش، تهیه‌کننده فیلم «آرزوی اسب چوبی» درخصوص تولید این فیلم گفت: بحث کودک و نوجوان در ایران به‌عنوان یک دغدغه است. جنگ امروز، قشر کودکان و نوجوانان و جوانان ما را تهدید می‌کند و باید گفت که این یک جنگ فرهنگی است، چراکه مبلغان فرهنگ و فرهنگ‌سازان مملکت، رسالتی بر دوششان است. خودمان را موظف دانستیم که به‌عنوان یک دغدغۀ بزرگ به تولید این فیلم را نگاه کنیم. در این نشست همچنین، نگین شریف، خبرنگار نوجوان پرسش خود را چنین مطرح کرد: «گویا فیلم شما اشاره به وطن‌دوستی داشت، اما ایده اولیه شما از کجا آمده است؟ و آیا می‌تواند حس وطن‌دوستی را در یک نوجوان ایجاد کند؟»
کمال مقدم، کارگردان فیلم «آرزوی اسب چوبی» در پاسخ به این خبرنگار اظهار کرد: بله می‌تواند حس وطن‌دوستی را ایجاد کند چراکه در فیلم، دغدغۀ رفتن را مشاهده کردیم. در واقع دیالوگ‌ها گویای آن است که هنگامی فرد بخواهد وطن را ترک کند با یکسری اتفاقات روبه‌رو می‌شود بنابراین اتفاقات در فیلم به نرفتن کمک می‌کند.

*** فربد حبیب زادگان، خبرنگار نوجوان جشنواره است که یادداشت خود بر فیلم «آرزوی اسب چوبی» به کارگردانی کمال مقدم را با عنوان  «آرزو ساختنی است» آغاز کرده و در  ادامه چنین آورده است: فیلم داستانی آرزوی اسب چوبی کوشید تا فرهنگ قدیمی و ایرانی صله رحم و دیدار خویشاوندان را زنده کند. هدف این فیلم این بود که نوجوانان بدانند اگر تلاش کنند و بخواهند می‌توانند به تمامی آرزوهای خود برسند و موفق شوند.
همچنین محمد مهدی صادقی، خبرنگار نوجوان جشنواره به تحلیل فیلم «مافیای شجاعانه» ساختۀ مریم مدرس پرداخته و در تحلیل کوتاه، اما دقیق خود چنین آورده است:  این فیلم به خوبی توانسته بود در ژانر وحشت_ماجراجویی جذابیت خاصی پیدا کند البته این فیلم برای کودکان بسیار جالب بنظر نمی‌رسید اما صحنه‌های هیجان‌انگیز آن نوجوانان را درگیر کرده بود.
کارگردان این فیلم خانم مریم مدرس سعی کرده که مسائل متافیزیک و ارتباط آن با مضامین الهی را کمی برای بیننده آشکار کند، برای رسیدن به هدف خود از طلسم استفاده می‌کند.
شکیبا جمال‌زاده، نوجوان خبرنگار دیگری است که به نقد فیلم «رویای پفکی» به کارگردانی مهدی رجبی و لیلی مجتهدی‌راد، پرداخته و چنین نوشته است: در ساختار فیلم در رابطه با فیلم بودن یا انیمیشن بودن یا برنامه کودک بودن این مجموعه نمایشی ابهاماتی وجود داشت و به درستی قابل تشخیص نبود. در اصل  محتوای فیلم جذابیت و پیامد کاملی برای نوجوانان شامل نمی‌شد. همچنین چهره عروسک‌های به نمایش درآمده نیز دلچسب و نبوده و گیرایی چندانی نداشتند.

*** میثم بکتاشیان، مدیر اجرایی جشنواره در اصفهان با اشاره به اینکه سال جاری حضور ۱۶۰۰ کودک و نوجوان در جشنواره ثبت شده است، گفت: این تعداد شرکت‌کننده در ۳۶ دوره گذشته جشنواره بی‌سابقه بوده و نشان‌دهنده علاقه و انگیزه قوی نسل جدید به حوزه هنر و سینما است.

*** علی عباسی رئیس کمیته معلولان سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از تمهیدات ویژه برای افراد دارای معلولیت در این دوره جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: سال جاری نیز تلاش کرده‌ایم که با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته، میزبان خوبی برای این افراد باشیم.

***نخستین روز شاهد استقبال بی‌نظیری از سوی مخاطبان بود و با چنین رویدادی می‌توان به رونق فرهنگی کشور امیدوار بود چرا که علاوه بر دانش‌آموزان داور و خبرنگار حاضر در سینما ساحل یا همان کاخ جشنواره، خانواده و معلمان مدارس آن‌ها هم همراه این جشنواره بودند و تا ساعات پایانی شب استقبالی بی‌سابقه از این رویداد داشتند.

*** نشریه روزانه این دوره از جشنواره در قطع روزنامه‌ای به همت همکارمان محمدعرفان صدیقیان و تیم حرفه‌ای ستاد خبری منتشر شده و حضور خبرنگاران نوجوان در شماره نخست آن پررنگ است.

*** حضور سری اول مدعوین جشنواره، از داوران و هنرمندان تا اهالی رسانه‌های گروهی مثل همیشه دیدوبازدیدهای نصف‌جهانی را زنده کرده است. استوری صفحات شخصی اهالی رسانه، نشان از شور و حال امسال جشنواره دارد.

***بنابر نظرسنجی خبرنگار صبا از خبرنگاران کودک اصفهان، فیلم «آرزوی اسب چوبی» که درباره احترام به پدر و مادر بود و شخصیت‌های جذابی برای آن‌ها داشت، از میان سه فیلم بلند روز اول، با بیشترین رای منتخب آنها بود.

*** نشست پرسش و پاسخ سازندگان سه فیلم «میرو»، «شمشیر و اندوه» و «آن دو» با حضور اهالی رسانه، منتقدان و خبرنگاران نوجوان یکشنبه در دومین روز نمایش فیلم‌های بلند ایرانی سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در سینما ساحل برگزار می شود. مدیریت و اجرای این نشست‌ها با سحر قناعتی گزارشگر نام آشنای سیما و کارشناس سینما است.

پگاه زارعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    240/280/427/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    ۸۵/۱۲۲/۴۴۴/۲۰۰
  • پول و پارتی
    81/460/252/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    22/148/523/000
  • مفت‌بر
    16/209/722/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    9/030/229/500
  • شهر گربه‌ها
    7/162/207/500
  • شه‌سوار
    6/828/349/000
  • ببعی قهرمان
    5/851/018/000
  • آغوش باز
    1/736/845/000
  • کارزار
    225/330/000
  • لختگی
    82/120/000
  • نفرین آرتا
    15/800/000