نگاه ما تداوم اکران بین‌المللی «ببعی قهرمان» است / «اهمیت جشنواره اصفهان، از فجر هم بیشتر است» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۵
اصفهان36 با صبا

نگاه ما تداوم اکران بین‌المللی «ببعی قهرمان» است / «اهمیت جشنواره اصفهان، از فجر هم بیشتر است»

حسین صفارزادگان کارگردان انیمیشن سینمایی پرمخاطب «ببعی قهرمان» با اشاره به اهمیت افزون‌تر جشنواره فیلم کودک نسبت به فجر برای فعالان انیمیشن و سینمای کودک، گفت: ما می‌خواهیم محتوای تولید شده برای کودکان در سطح بین‌المللی اکران شود و هم‌اکنون «ببعی قهرمان» همزمان با ایران در قزاقستان و آذربایجان و از هفته بعد در ترکیه اکران می‌شود. این نشان‌دهنده استانداردهای بین‌المللی این انیمیشن است. این محصول در هر کشوری خریدار دارد و این امر رویکرد اصلی استودیوی ماست.


حسین صفارزادگان یکی از کارگردانان انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره این فیلم پرمخاطب این روزهای سینماها که در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز در بخش مسابقه ملی شرکت دارد، گفت: انیمیشن «ببعی قهرمان» برگرفته از انیمشن تلویزیونی «ببعی و ببعو» است. سازندگان هر مجموعه‌ کودکانه‌ای که در تلویزیون پربازدید می‌شود، درباره قدم بعدی فکر می‌کنند و چون این انیمیشن در تلویزیون پرمخاطب شد، در قدم بعدی تصمیم گرفتیم بعد از چند سال فیلم سینمایی آن را بسازیم تا مخاطب با یک نوستالژی، کارکتر دوست داشتنی خود را ببیند و این مسیر به لطف سازمان صدا و سیما و خصوصا سازمان هنری اوج اتفاق افتاد و بعد از پذیرش طرح سینمایی این انیمیشن، تولید آن شروع شد.

وی درباره محتوای آموزشی این انیمیشن خاطرنشان کرد: سرفصل‌های انیمیشن تلویزیونی با مشورت کارشناسان تلویزیون و حین نگارش در ارزیابی مجدد با روانشناسان و نویسندگان متخصص کودک انجام می‌شد و در انیمیشن سینمایی نیز با توجه به اینکه مخاطب علاوه بر کودک، نوجوان را هم در بر می‌گرفت، سعی شد محتوا در اختیار مسائل آموزشی باشد.

«ببعی و ببعو»در ترکیه از پربازدیدترین‌های یوتویوب است/ استانداردهای بین‌المللی «ببعی قهرمان»

کارگردان انیمیشن «ببعی قهرمان» در پاسخ به اینکه در ساخت انیمیشن چه عاملی برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ خاطرنشان کرد: پروژه‌ها از لحاظ محتوا و هدف با هم متفاوت هستند و آنچه برای ما اهمیت دارد این است که در حوزه تخصصی کودک تجربه بیشتری کسب کنیم و محتوای غنی‌تر و سالم‌تری به مخاطب عرضه کنیم، ولی فضای امروز انیمیشن با سطح بین‌المللی گره خورده است و حتی در انیمیشین «ببعی قهرمان» نیز این شاخصه لحاظ شده که در اکران جهانی موفق باشد.

او ادامه داد: ما می‌خواهیم محتوای تولید شده برای کودکان در سطح بین‌المللی اکران شود و هم‌اکنون «ببعی قهرمان» همزمان با ایران در قزاقستان و آذربایجان و از هفته بعد در ترکیه اکران می‌شود. این نشان‌دهنده استانداردهای بین‌المللی این انیمیشن است. این محصول در هر کشوری خریدار دارد و این امر رویکرد اصلی استودیوی ماست.
صفارزادگان افزود: حتی سریال تلویزیونی «ببعی و ببعو» هم در کشور چین، روسیه و ترکیه پخش شد و هم‌اکنون در ترکیه از پربازدیدترین‌های یوتویوب در گروه خردسال است. البته ما به این قابلیت فکر کرده بودیم و به طورجدی به آن می‌پردازیم تا آنچه تولید می‌کنیم، به‌راحتی در سطح بین‌الملل ارائه دهیم.

او درباره اینکه علت جذابیت این انیمیشن محتوای آن است یا قالب انیمیشن آن، گفت: مسلما محتوا و فرم باید در اختیار هم باشند و خیلی از انیمیشن‌ها جذاب نیستند و برای دستیابی به موفقیت باید هم فرم و هم محتوا لحاظ شود. انیمیشن به عنوان ابزاری جذاب، می‌تواند با انتخاب محتوای مناسب مورد استقبال مخاطب قرار بگیرد.

صفارزادگان درباره همکاری با محمدمهدی مشکوری تهیه‌کننده «ببعی قهرمان»، گفت: ما تقریبا هشت سال است که با هم در یک استودیو کار می‌کنیم و در این چند سال، چیزی که از ایشان دیده‌ام، تلاش بی‌وقفه در حوزه کودک بوده است. در همین استودیو با هم حدود پانزده هزار دقیقه کار تولید کردیم که حدود هشت هزار دقیقه‌اش پخش شده و مابقی در حال پخش است. طی بیست سالی که من انیمیشن کار کرده‌ام، این هشت سال متفاوت از سال‌های قبل است و قطعا این تفاوت به خاطر حضور و همکاری با آقای مشکوری است.

وی درباره فیلمنامه این انیمیشن و میزان تاثیرگذاری نظرات «مقداد اخوان» در روند ساخت انیمیشن تصریح کرد: ما در این انیمیشن با نویسنده پیش می‌رفتیم و نویسنده در پیش تولید جزئی از تیم تولید بود به طوری که قدم به قدم با هم ایده‌پردازی کردیم و خیلی از سکانس‌ها را با هم نوشتیم. خیلی از سکانس‌ها با ایده نویسنده دکوپاژ شد و گام به گام نویسنده در کار دخیل بود. به نظرم بهترین شکل اجرا در انیمیشن سینمایی همین روش است که نویسنده جزئی از عوامل اصلی تولید و کنار تیم تولید باشد.

این انیماتور درباره علت موفقیت انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» در اکران عمومی و جشنواره فیلم کودک خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اثرگذار در ژانر کودک، والدین هستند چون والدین به تغذیه روحی کودکان خود اهمیت می‌دهند و محتوای کودکان را رصد می‌کنند. آنها گاهی به عنوان فیلتر عمل می‌کنند و همین امر میان محصول و والدین رابطه ایجاد می‌کند، بنابراین پذیرش یا عدم پذیرش والدین در موفقیت کارهایی که برای کودکان تولید می‌شود، تاثیر مستقیم دارد.

صفارزادگان تصریح کرد: دنیای انیمیشن این قابلیت را دارد که فراتر از واقعیت را به تصویر بکشید، به همین دلیل کودکان انیمیشن را دوست دارند. به عقیده من یکی از دلایل موفقیت این انیمیشن، شناخته شده بودن این اثر برای بچه‌هاست، چون این اثر را با یک فرم دیگر در تلویزیون دیده‌اند و حالا دوست دارند دنیای دیگری از این انیمیشن را تجربه کنند. این یکی از دلایل جذب کودکانی است که حالا نوجوان شده‌اند و دوست دارند نسخه سینمایی این انیمیشن را ببینند. به همین دلیل ما انیمیشن «ببعی قهرمان» را برای مخاطب کودک و نوجوان طراحی کردیم.

«ببعی قهرمان» یک پروژه سه ساله با صد و بیست نفر نیروی انسانی

وی درباره مدت ساخت این انیمیشین گفت: انیمیشن «ببعی قهرمان» یک پروژه سه ساله بود و حدود صد و بیست نفر هم نیروی انسانی داشتیم که هفتاد درصد این نیروها، به طور تمام وقت در پروژه فعال بودند.
این کارگردان سینما و تلویزیون درباره چالش‌های ساخت این انیمیشن خاطرنشان کرد: این انیمیشن سینمایی چون پروژه اول استودیوی ما بود، مسلما نکات جدیدی برای ما داشت. از نظر زیرساختی و پرورش نیروی انسانی چالش وجود داشت که تبدیل به تجربه خوبی برای ما در این زمینه شد به طوری که اکنون در سطح خوبی قرار داریم و این چالش‌ها برای کارهای بعدی، تکرار نخواهد شد چرا که کیفیت و قابلیت‌های موردنیاز پروژه‌های بعدی را کامل به دست آورده‌ایم.

ما بیش‌تر از هر زمان دیگری نیازمند تولید اثر داخلی هستیم

صفارزادگان با بیان اینکه حوزه انیمیشن برای مردم تقریبا حوزه ناشناخته‌ای است، تاکید کرد: هر چند سال یک بار یک انیمیشن مثل «بچه زرنگ» یا «پسردلفینی» تولید می‌شود. موجی ایجاد می‌شود و سه ماه بعد این موج می‌خوابد تا دوسال بعد که پروژه بعدی بیاید و این موج را بلند کند. انتظار می‌رود سازمان‌های دولتی به این موضوع توجه کنند که اگر تولید انیمیشن داخلی حمایت نشود، ناگزیر بچه‌های ما چیزی برای دیدن ندارند و حتما سراغ انیمیشن‌های خارجی می‌روند که غالبا تاثیرهای منفی روی بچه‌ها می‌گذارد و گاه ناجوانمردانه، شکل‌های مختلف روابط جنسی یا خشونت‌ورزی در انیمیشن‌های کودکان قرار دارد. یک زمانی این موضوعات در انیمیشن‌های نوجوان به بالا بود و خیال‌مان راحت بود که در کار کودک این مسائل وجود ندارد ولی الان در انیمیشن‌های سریالی و سینمایی کودکان این مسائل به صورت تخصصی کار می‌شود و من شخصا به عنوان والد باید به عنوان فیلترینگ برای فیلم‌هایی که فرزندم می‌بیند عمل کنم. این نشان می‌دهد ما از هر زمان دیگری برای تولید اثر داخلی تشنه‌تر هستیم و باید سازمان‌های دولتی از این عرصه حمایت کنند تا با توجه به زمان‌بر بودن تولید در انیمیشن، ما به جای این که هر دو سال یک‌بار در انیمیشن طلوعی داشته باشیم، هر سه ماه یکبار یک انیمیشن برای اکران داشته باشیم. جای خالی توجه به این حوزه به شدت احساس می‌شود و باید به گونه‌ای شود که به جای اینکه فرزندان ما منتظر سری جدید «اسپایدرمن» باشند، منتظر ورژن جدید «بچه زرنگ» و «پسر دلفینی» باشند و ما بتوانیم این عطش را ایجاد کنیم و اگر احیانا کار خارجی هم دیده می‌شود، ما باید در رقابت با آنها باشیم و چرخه‌ای ایجاد کنیم که جامعه ما از آسیب‌های که وارد می‌شود، لطمه نبیند.

اهمیت جشنواره اصفهان از فجر هم برای ما بیشتر است / یک رویداد تخصصی برای فیلمسازان و مخاطبان کودک و نوجوان

وی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو درباره حضور «ببعی قهرمان» در بخش ملی سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان تصریح کرد: جشنواره کودک و نوجوان، جشنواره مهمی است و اهمیت آن برای من از جشنواره فجر هم بیشتر است، چون جشنواره تخصصی کودک است و از این منظر برای ما خیلی جذاب است.
کارگردان انیمیشن تلویزیونی «ببعی و ببعو» درباره اهمیت و جایگاه این جشنواره در بهبود حوزه انیمیشن کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: اگر جهت‌گیری‌های جشنواره واقعا تخصصی باشد و فیلم‌ها و انیمیشن‌ها از دیدگاه تخصصی جشنواره بررسی شود، قطعا موجب رشد فیلم‌سازان کودک خواهد شد و موجب می‌شود در جشنواره‌های بعدی، فیلمسازان با دیدگاه‌های دقیق‌تری به موضوعات بپردازند.

صفارزادگان اظهار داشت: اگر اسم فیلمساز و ارگان سازنده آن در ارزیابی‌ها تاثیرگذار باشد و به اشاره کوتاه کودک در فیلم‌ها بسنده شود، رشدی صورت نخواهد گرفت مثلا در جشنواره پویانمایی، این موضوع اهمیت دارد و اینکه چه گروه سنی را شامل می شود مهم نیست.
او همچنین پیشنهاد داد: جشنواره کودک و نوجوان با توجه به سابقه خوبی که دارد، برای دستیابی هرچه بیشتر به اهدافش، باید با رویکرد کودک و نوجوان شرایطی ایجاد کند که فیلمسازانی با گروه سنی پایین‌تر به صورت تخصصی به فیلمسازی بپردازند.

نسخه تلویزیونی «ببعی قهرمان» برای ۱۴۰۴ آماده می‌شود

این کارگردان با ابراز رضایت از اکران فیلم سینمایی «ببعی قهرمان» درباره پروژه‌های جدید خود گفت: در صورتی که استقبال و فروش این انیمیشن به حد مورد نظر ما برسد، ادامه این انیمیشن را خواهیم ساخت. اکنون در حال ساخت نسخه تلویزیونی «ببعی قهرمان» هستیم و که حدود پنجاه درصد این پروژه پیش رفته و احتمالا با شروع سال ۱۴۰۴ از تلویزیون پخش خواهد شد و سریال تلویزیونی در ادامه قصه سینمایی «ببعی قهرمان» است.

عوامل سازنده این فیلم حاضر در جشنواره ۳۶ فیلم کودک اصفهان عبارتند از: کارگردانان: حسین صفارزادگان، میثم حسینی، فیلمنامه‌نویس: مقداد اخوان ، تهیه‌کننده: محمدمهدی مشکوری، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج، تدوین‌گر: حسین صفارزادگان، طراحی صدا و صداسازی: پویا صفا، دانیال بیگلری، صدابردار و صداگذار: پویا صفا، موسیقی: پویا صفا، جلوه‌های ویژه بصری: رضا قربانی، طراح کاراکتر: محمد خیراندیش، شفیع آهی

در خلاصه داستان «ببعی قهرمان» آمده است: ببعی به دنبال رویای پرواز است، ولی چون پرنده نیست، با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود و دوستانش به همراه استاد پیر به کمکش می‌آیند.

مهدیه مالکی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    243/266/398/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    86/158/769/200
  • پول و پارتی
    83/726/159/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    24/158/018/000
  • مفت‌بر
    18/174/342/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    9/890/556/500
  • ببعی قهرمان
    8/809/314/000
  • شه‌سوار
    8/202/871/500
  • شهرگربه‌ها2
    7/715/350/000
  • آغوش باز
    2/093/065/000
  • زودپز
    پیش‌فروش430/575/000
  • کارزار
    230/455/000
  • نفرین آرتا
    21/620/000