نقطه عطف جشنواره۳۶ با کارگاه‌‌های ایرج طهماسب و علیرضا خمسه / از تست بداهه‌گویی داوران و خبرنگاران تا اجرای «سلام فرمانده» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۴
اصفهان۳۶ با صبا

نقطه عطف جشنواره۳۶ با کارگاه‌‌های ایرج طهماسب و علیرضا خمسه / از تست بداهه‌گویی داوران و خبرنگاران تا اجرای «سلام فرمانده»

روز دوم جشنواره۳۶ فیلم کودک با ادامه شوروحال بچه‌ها در سالن‌های فیلم‌ها، برپایی نشست‌ها و جلسات کارشناسی و بحث بر سر فیلم‌های به‌نمایش درآمده ادامه یافت تا در آستانه روز سوم، حواس‌ها بیشتر از هر چیز متوجه کارگاه‌های جذاب این دوره جشنواره باشد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، کارگاه‌های آموزشی داوران سرشناس این دوره در روزهاتی آتی، احتمالا برگ برنده جشنواره سی و ششم خواهد بود. فردا دوشنبه ۱۶ مهر علیرضا خمسه کارگاه راه‌های ورود به سینما را برای ثبت‌نام‌کنندگان در کارگاه‌های جشنواره برگزار خواهد کرد.
او همچنین سه‌شنبه ۱۷ مهر کارگاه پانتومیم خواهد داشت.
ابرج طهماسب هم قرار است چهارشنبه ۱۸ مهر کارگاه بازیگری در سینمای کودک را برگزار کند. کارگاه دیگر، کارگاه شبنم مقدمی خواهد بود که قرار است صبح سه‌شنبه برگزار شود‌.

** علی عباسی، رئیس کمیته معلولان سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: ورودی پردیس سینمایی چهارباغ برای تسهیل ورود افراد توانخواه مناسب‌سازی و این امکان فراهم شده تا افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند و با خودروی شخصی به سینما می‌آیند، به راحتی وارد شوند. برای افزایش آگاهی افراد حاضر در سالن‌های سینما، محتوایی تهیه شده تا رفتار صحیح در مواجهه با افراد دارای معلولیت آموزش داده شود.

** محمد‌تقی رفیعی، مسئول کمیته مخاطبین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: از تفاوت‌های ویژه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال جاری، نمایش رایگان فیلم‌های مردمی است که تا چهارشنبه هفته جاری هر روز در پردیس سینما چهارباغ اکران می‌شود.این فیلم‌ها در سه سانس ۱۶:۰۰ تا ۱۸:۰۰، ۱۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰ و ۲۰:۰۰ تا ۲۲:۰۰ اکران می‌شود و شهروندان می‌توانند از این فرصت بهره‌مند شوند.

** ویژه‌نامه پروانه‌های قلعه‌نشین روزنامه اصفهان‌زیبا در یک اینفوگرافی جالب، روند مشارکت فیلمسازان اصفهانی در ادوار اخیر جشنواره پرداخت.

**امروز یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ در دومین روز برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، فیلم‌های «آرزوی اسب چوبی» به کارگردانی کمال مقدم و تهیه‌کنندگی پیام مهرنوش، «شمشیر و اندوه» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی و «میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید الهی و «آن دو» به کارگردانی مرتضی رحیمی و تهیه کنندگی سید علیرضا سبط احمدی را اکران کرد؛ لازم به ذکر است دو فیلم کوتاه «جانا» و «بلاگر» هم روانه پرده نقره‌ای این دوره از جشنواره شدند.

**در روز دوم برگزاری این رویداد دو نشست خبری برای فیلم‌های «شمشیر و اندوه» و «آن دو» با حضور عوامل این فیلم‌ها برپا شد و منتقدان و اصحاب رسانه کودک و نوجوان برپا شد و اجرای این نشست ها توسط سحر قناعتی گزارشگر سیما و کارشناس سینما صورت گرفت.

**از جذابیت‌های این روز، تست بداهه گویی بود که از داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان توسط عوامل اجرایی سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گرفته شد که هم برای مخاطبان جذابیت داشت و هم خود بچه‌ها را بسیار سرگرم کرده بود.

**همچنین در آستانه شروع هر فیلم پس از پخش نماهنگی که یادآور حمایت از کودکان غزه است، سرود «سلام فرمانده» پخش می‌شود که کودکان حاضر در سالن نمایش فیلم‌ها، امروز با صدای بلند این سرود را همخوانی می‌کردند و شور شعار «پروانه‌های مقاومت در شهر زندگی» را مضاعف کردند.

**یکی از اتفاقات جالبی که در سینما فلسطین یکی از پایگاه‌های جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در دومین روز افتاده بود این بود که علی‌رغم اینکه فیلم «آن دو» مورد استقبال بیشتر تماشاگران قرار گرفته بود و نوجوانان کارگردان این فیلم را در آغوش می‌گرفتند و از او قدردانی می‌کردند، اما چند کودک پس از تماشای قسمت‌هایی از این فیلم ترسیده بودند و از سرپرستان خود خواسته بودند تا آن‌ها را از سالن بیرون ببرند. در خلاصه داستان «آن دو» که اقتباسی از زندگی برادران خالدی است، آمده‌:«ظفر پسر بچه‌ای ۱۲ ساله، اصالتاً بختیاری و از عشایر لردگان، مانند دیگر بچه های همسن و سال خود مشغول گذراندن دوران کودکیش است. خدابخش، پدر ظفر و برادرش خدارحم به همراه دیگر مردان ایل به جبهه رفتند و چند ماهی است که از خدارحم خبری نیست. در همین حال، شهیدی را به لردگان می‌آورند و چون نام و نشانی ندارد، برای شناسایی او، ابتدا به خانواده ظفر خبر می‌دهند. ظفر به همراه مادر خود جهت شناسایی شهید به سردخانه می‌رود و ….»

** مریم مدرس مطلق (کارگردان مافیای شجاعان) در گفت‌وگو با نشریه رسمی جشنواره گفت: باید با با مولفه‌های به روز و کاربردی برای نوجوان‌ها ذائقه‌سازی کنیم و فیلم‌ها بیشتر برای نوجوانان باشند نه درباره آنها. سینمای کشور باید با قدرت پشت سینما و جشنواره کودک بایستد و اهمیت و حساسیت آن را درک کنند.

** فیلم «میرو» هم به گفته حاضرین به دلیل پرداخت به آداب و رسوم سیستان و بلوچستان و داستان آن که با محوریت نمادین یکی از بسیجیان نوجوان شهرستان چابهار و اراده وی برای عزیمت به جبهه‌های جنگ، تحت تاثیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ساخته شده است، جذابیت‌های خاص خود را داشته‌ و فیلمی کاملا مناسب برای اکران در این دوره از جشنواره شناخته شد.

**همچنین فیلم کوتاه «بلاگر» هم مورد استقبال کودکان و نوجوان قرار گرفت و می‌گفتند که با دیدن این فیلم نکات بسیار آموزنده‌ای را فراگرفتند و نظرشان راجع‌به بلاگری کاملا تغییر کرد.

**دومین روز هم از استقبال بی‌سابقه مخاطبان بهره برد و سینمای «چهار باغ» که مخصوص اکران عمومی بود، مخاطبان بسیاری را در روز دوم به خود اختصاص داده بود و به گفته مسئول گیشه این سینما نزدیک به هزار نفر از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری و سایت آی‌تیکت، بلیت «شنگول و منگول» به کارگردانی کیانوش دالوند و فرزاد دالوند را تهیه‌کرده‌اند. البته سینمای فلسطین ویژه پسران داور و اصحاب رسانه هم شاهد حضور گرم کودکان و نوجوانان بود و برخی از منتقدان در این سینما بر این باور بودند که بخش بین‌الملل باید جدی‌تر گرفته شود و خواستار این بودند که مانند سال گذشته که از مدارس بین‌الملل و فرزندان سفیران کشورهای مختلف نظیر غنا، روسیه و… دعوت به عمل آمده بود، در سال‌های بعدی هم این روند ادامه یابد.

پگاه زارعی

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    243/266/398/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    86/158/769/200
  • پول و پارتی
    83/726/159/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    24/158/018/000
  • مفت‌بر
    18/174/342/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    9/890/556/500
  • ببعی قهرمان
    8/809/314/000
  • شه‌سوار
    8/202/871/500
  • شهرگربه‌ها2
    7/715/350/000
  • آغوش باز
    2/093/065/000
  • زودپز
    پیش‌فروش430/575/000
  • کارزار
    230/455/000
  • نفرین آرتا
    21/620/000