رقابت سخت در اصفهان۳۶/ رکوردها شکسته می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۴۸
اصفهان ۳۶ با صبا

رقابت سخت در اصفهان۳۶/ رکوردها شکسته می‌شود

اکران چند فیلم جدید در روز ماقبل پایانی جشنواره، کار داوران جشنواره و نیز داوران کودک و نوجوان را سخت‌تر از همیشه کرده است. دوره سی و ششم رقابت بین آثار، نسبت به ادوار اخیر، نزدیک‌تر بوده است.

به گزارش خبرنگار سینما صبا،  روز چهارم سی‌‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پردیس سینمایی ساحل جشنواره با اکران فیلم‌ها ادامه یافت.

** روز چهارم با نمایش «بامبولک» به کارگردانی «آرش معیریان» آغاز شد که این فیلم با بازخورد مثبت مخاطبان همراه بود و تمامی حضار از فضا و اتمسفر خلق شده توسط کارگردان تعریف و تمجید کردند. اهالی رسانه معتقدند این فیلم معیریان، قدرت رکوردشکنی در گیشه را دارد.

** پس از «بامبولک» فیلم «هرچی تو بگی؟!» اکران شد به کارگردانی «مرتضی آتش‌زمزم» روی پرده سینما به نمایش درآمد و داوران نوجوان و مخاطبان را وارد بحث کرد و تیم داوران و اصحاب رسانه به گفت‌و‌گوی مفصلی درباره فیلم پرداختند. این فیلم هم جزو فیلم‌هایی‌ست که لوکیشن و فرهنگ اصفهان در آن پررنگ است.

**پس از پایان این چالش طولانی اکران فیلم «تابستان همان سال» به کارگردانی «محمود کلاری» مدیر فیلمبرداری کهنه کار که اکنون در قامت کارگردان سومین فیلم بلندش را پس از فجر، به اصفهان آورده، با واکنش مثبت مخاطبان روبه‌رو شد و فضای شاعرانه و سرشار از لحظات ناب و کودکانه‌ خالص آن، توانست این احساس و اندیشه را در مخاطبان ایجاد کند و نظرات جالب و متفاوت داوران کودک و نوجوان را به همراه داشت.

** مهدی باقربیگی هنرمند اصفهانی که امسال با فیلم «هر چی تو بگی» در جشنواره حاضر است، با لحنی مجیدوار (!) گفت: اگر من را دعوت نکنند خودم می‌آیم. مسئولان شهرداری من را دعوت نکردند، با این که من کارمند خودشان بودم. البته الان خدا را شکر دیگر کارمند شهرداری نیستم. آنها دعوت از من برایشان مهم نیست و اهداف دیگری دارند. من به عشق این بچه‌ها هر جوری شده یک حضوری در جشنوازه داشتم و کمکی انجام دادم. او همچنین با لحنی شفاف و رک گفت: سی سال است که با آقای آتش زمزم دوست هستم، با این وجود باید بگویم «هر چی تو بگی» بهتر از چیزی که من فکر می‌کردم شده است!

** اما خبر مهم امروز، رکوردشکنی بود. آمار حضور تماشاگران در مجموعه سالن‌های دانش‌آموزی، داوران کودک و نوجوان و مردمی سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان با عبور از شانزده هزار تماشاگر، رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند.

** همزمان با سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، مجموعه تصاویر و محتواهای دو زبانه با عنوان «طعم کودکی را بچشیم» در مجموعه گالری شهری اصفهان به نمایش درآمده است. در این مجموعه طرح‌ها، با استفاده از تکنیک تصویرسازی، از منظر کودکان و نوجوانان به طعم‌های کودکی پرداخته می‌شود و در آن با استفاده از جملاتی همچون «رویاهای شیرین دارند»، «ترش رو نیستند» و «دل‌شوره فردا را از یاد می‌برند»، به طعم‌ها و عادت‌هایی پرداخته می‌شود که در دوران کودکی وجود دارد و در بزرگسالی از بین می‌رود و یکی از وجه تمایز دوران زندگی آدمی است.

** طبق روال هر ساله جشنواره، هم‌زمان با روز جهانی کودک و در آستانه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، معاون فرهنگی شهردار، مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان و جمعی از عوامل شهرداری با کودکان بیمار بیمارستان غرضی دیدار و گفت‌وگو کردند. کمال حیدری رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در دیدار با کودکان بیمار اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و روز جهانی کودک، فرصتی را فراهم کرد تا از نزدیک با کودکان بیمار در بیمارستان غرضی دیدار و گفت‌وگو کنیم.

** کارگاه دوم علیرضا خمسه با آن که تعریف تخصصی‌تری نسبت به کارگاه اول او داشت، با استقبال بیشتری از سوی نوجوانان روبه‌رو شد و خمسه هم با حوصله فراوان با مخاطبانش تعامل کرد و تجربیاتش از پانتومیم را در اختیار آنها قرار داد‌.

** یکی از نکته‌های جالب نشست‌های جشنواره این است که خالقان فیلم‌ها یا از فرزندان‌شان مثال و مصداق می‌آورند یا با فرزندانشان راهی نشست‌ها می‌شوند.

** تفکیک بخش آثار کوتاه از بلند ملی و بین‌الملل، با استقبال اهالی رسانه روبه‌رو شد‌. آنها معتقدند که این کار باعث می‌شود هنرمندان به‌خوبی دیده شوند و اهدای جوایز با کمبود زمان و تعجیل مواجه نشود ضمن آن که چنین اقدامی از خسته‌کننده‌شدن مراسم پایانی جشنواره می‌کاهد.

** در نشست خبری پویانمایی «شنگول منگول» نیایش رحیمی، خبرنگاری نوجوان به زن و مادر بودن قهرمان فیلم اشاره کرد و آن را ویژگی مثبت دانست.
نرگس قهرمانی، خبرنگار نوجوان دیگر نیز در نشست انیمیشن «ببعی قهرمان» گفت: بر خلاف انیمیشن‌های دیگر، قهرمان داستان یک دختر بود، او همچنین موسیقی و صداگذاری کار را بهتر از سایر انیمیشن‌های جشنواره دیده بود.

** جشنواره سی و ششم در حالی وارد روز پایانی خود می‌شود که برخلاف بسیاری از ادوار گذشته، رقابت سختی بین آثار برای دریافت جوایز بخش ملی و البته بین‌الملل وجود دارد. گفته می‌شود داوران این دوره نیز در جشنواره‌ای که هم چند فیلم [برای کودک] موفق و چند فیلم [درباره کودک] خوب وجود دارد و از نظر کیفی و جذب مخاطب، شاهد آثار مطلوبی هستیم، کار سختی را پیش رو دارند.

علی حیدری

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    ۵۴/۶۴۷/۰۶۱/۵۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۲۴۹/۲۵۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۳۴/۵۰۵/۰۰۰