«شه‌سوار» زندگی‌ روزمره است نه کاریکاتور / «برای کسب درآمد فیلم‌ نمی‌سازم» | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۰
حسین‌ نمازی در گفت‌وگو با صبا:

«شه‌سوار» زندگی‌ روزمره است نه کاریکاتور / «برای کسب درآمد فیلم‌ نمی‌سازم»

حسین نمازی نویسنده و کارگردان فیلم پرمخاطب «شه‌سوار» گفت: من در فیلم‌هایم کاراکتر را کاریکاتور نمی‌کنم، بلکه زندگی روزمره مردم را نشان می‌دهم. بسیار دیده‌ایم در زندگی روزمره اتفاقاتی رخ می‌دهد و واژه‌هایی رد و بدل می‌شود که در عین جدی بودن، برای کسی که از بیرون نظاره‌گر است، خنده دار است. نگرش من به خنداندن همین است و این البته برخاسته از شخصیت من است.

حسین نمازی در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره چگونگی شکل‌گیری ایده اصلی فیلم گفت: قصه «شه‌سوار» به نظرم جذاب بود. ایده داستان از یک ماجرای واقعی که یکی از دوستانم برایم تعریف کرد، شکل گرفت و چون اتفاق برایم جالب بود، بر اساس آن «شه‌سوار» را نوشتم.

«شه‌سوار» کیست؟

وی درباره عنوان فیلم خاطرنشان کرد: اسم «شه‌سوار» را خودم انتخاب کردم. «شه‌سوار» اسب سواری است که علاوه بر تبخیر در سوارکاری ؛ جوانمرد است و در فیلم هم آدمی است که آرزوی داشتن اسب دارد و در طول فیلم تبدیل می‌شود به فردی که مرام شه‌سواری دارد.
حسین نمازی گفت: در فیلم یک گله الاغ وجود دارد که مدیریت این گله بسیار کار پرزحمتی بود چون وقتی می‌خواستیم رم نکنند، رم می‌کردند. زمانی که می‌خواستیم این گله رم کند، رم نمی‌کردند! تهیه این تعداد الاغ هم در تهران ممکن نبود و ما از چندین شهر با کامیون الاغ آوردیم.

غیرمحتمل‌ترین انتخاب‌ برای بازیگرها

حسین نمازی درباره انتخاب بازیگران فیلم سینمایی «شه‌سوار» تصریح کرد: کلا انتخاب بازیگر در سینمای ایران کار سختی است، چون گنجایش سینمای ما در طی سال‌های قبل برای تعداد محدودی سریال تلویزیونی و سینمایی شکل گرفته بود. اما هم‌اکنون با شکل‌گیری پلتفرم‌ها و بابا رفتن تولیدات با محدودیت بازیگر مواجه می‌شویم چرا که اکثر بازیگران همزمان در کار دیگری مشغول هستند، ضمن اینکه باید بازیگری باشد که از عهده نقش برآید.
او تصریح کرد: برای من بازی بسیار مهم است و انرژی زیادی برای انتخاب بازیگر و بازی آنها صرف می‌کنم. به همین دلیل انتخاب بازیگر به سختی انجام می‌شود. در فیلم «شه‌سوار» نیز تعدادی از بازیگران سرکار دیگری بودند و این هماهنگی‌ها هم به برنامه‌ریزی‌های دقیقی نیاز دارد.
وی درباره ملاک‌هایش برای انتخاب بازیگران فیلم سینمایی «شه‌سوار» گفت: من دوست دارم بازیگران را در کاراکترهایی قرار دهم که تاکنون در آن تجربه نداشته‌اند و غیرمحتمل‌ترین انتخاب برای آن نقش باشند و البته پتانسیل بازیگران را در بازی در آن نقش در نظر می‌گیرم. این چالشی است که برای خودم دارم چون دوست ندارم لقمه آماده استفاده کنم و دوست دارم در این زمینه ریسک کنم.

نمازی گفت: نقش من به عنوان کارگردان همین است تا از بازیگران در نقش‌هایی که تاکنون تجربه نکرده‌اند، به بهترین شکل بازی بگیرم تا استعداد جدیدی از خود نشان دهند. البته این کار بسیار پرریسک است ولی خوشبختانه تاکنون دراین باره موفق بوده‌ام و ضربه‌ای نخورده‌ام. این به این دلیل است که من به کاراکترهایی که می نویسم شناخت کافی را دارم و در انتخاب‌ها نیز دقت زیادی دارم چرا که اگر مخاطب کاراکترها را نپذیرد، فیلم بسیار آسیب می‌بیند.
کارگردان فیلم «شه‌سوار» درپاسخ به اینکه از بازی بازیگران راضی بودید، خاطرنشان کرد: بله بازی همه بازیگران جذاب و درست بود و بازی آنها در فیلم نشست و روابط در فیلم درآمد. همین باعث گرمی فیلم است و من در فیلم‌هایم به دنبال همین هستم.

برای کسب درآمد فیلم نمی‌سازم

حسین نمازی درباره شکل‌گیری ایده فیلم «شه‌سوار» و وجود شباهت بین فیلم «شادروان» و «شه‌سوار» گفت: من این جغرافیا را می شناسم و به آن تسلط دارم. اگر شباهتی هم بین این فیلم با فیلم «شادروان» وجود داشته باشد این شباهت بین فیلم‌های خودم است. هر دو فیلم به لحاظ جغرافیا شبیه هم هستند. در فیلمنامه‌هایی که می‌نویسم ناخودگاه ممکن است آواهای شبیه به هم به‌وجود بیاید. خب این مربوط به درون و دغدغه ذهنی کارگردان و فیلمنامه‌نویس است. به جز این، «شادروان» و «شه‌سوار» دو قصه متمایز و کارکترهای متفاوت دارند، ضمن اینکه خیلی از کارهای خیلی از فیلمسازان به هم ربط دارد؛ مثلا فیلم‌های یاساجیرو ازو خط و ربطی به هم دارند، یا لحن فیلم های بیلی وایلدر عموما شبیه به هم هستند و حتی بازیگرهای مشترک هم دارند. اگر شباهتی هم وجود داشته باشد شبیه به کار خودشان است. یا مثلا در فیلم‌های آقای کیمیایی همیشه یک چاقو یا آدم معترض هست. یا مثلا در ژانر وسترن شما بسیار وجوه مشترک می‌بینید.
وی ادامه داد: من خودم نویسنده‌ فیلمنامه فیلم‌های خودم هستم، و طبیعتا دغدغه‌های ذهنی‌ام را می‌نویسم و کارگردانی می‌کنم ضمن اینکه من آدمی هستم که باری به هر جهت فیلم نمی‌سازم، چون عموما به سینما به‌عنوان منبع درآمد نگاه نمی‌کنم. به همین دلیل به موضوعاتی که برایم اهمیت دارد و برایم تبدیل به دغدغه شده، می‌پردازم.

وجوه مشترک در نوشته‌ها و فیلم‌ها

او درباره علاقه‌مندی به نویسندگی فیلم‌هایش گفت: من اولین فیلمم را در نوجوانی ساختم و قبل از آن، سال‌ها داستان کوتاه و فیلمنامه می‌نوشتم. برای نویسندگی فیلمنامه خیلی وقت گذاشتم و تمام این سال‌ها بیش از آنکه فیلم ببینم، رمان خواندم و بیش از آنکه مطالب مربوط به کارگردانی را مطالعه کنم، درباره فیلمنامه‌نویسی خواندم. در سال‌هایی که مطالب قابل‌توجهی درباره نویسندگی نبود، من مطالبی را به زبان‌های مختلف انگلیسی، فرانسه و ایتالیایی و… پیدا می‌کردم و هزینه‌‌ برای ترجمه آنها را پرداخت می‌کردم و با اشتیاق می‌خواندم. فیلمنامه‌های خوب و جذاب دنیا را می‌خواندم و سعی می‌کردم تحلیل‌شان کنم، یعنی خودآموز فیلمنامه‌نویسی را آموختم. شاید به خاطر همین توجه زیاد باشد که به‌هرحال یکی از مهمترین جایزه‌های فیلمنامه‌نویسی ایران را دارم. پس طبیعی است که به سلیقه خودم فیلمنامه‌هایم را می نویسیم و همین باعث می‌شود وجوه مشترکی در نوشته‌ها و فیلم‌هایم وجود داشته باشد.

دنبال زندگی روزمره مردم‌ هستم و نگاه کاریکاتوری ندارم

کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «شه‌سوار» در پاسخ به این پرسش که فیلمسازی در سبک و سیاق کمدی تلخ را در فیلم‌های بعدی نیز ادامه می‌دهید؟ بیان کرد: چیزی را نمی‌شود پیش بینی کرد. اما انسان رشد می‌کند و ممکن است تغییراتی هم در نگرش من به سینما و دنیا اتفاق بیفتد.

او ادامه داد؛ من در فیلم‌هایم کاراکتر را کاریکاتور نمی‌کنم، بلکه زندگی روزمره مردم را نشان می‌دهم. همگی بسیار دیده‌ایم در این زندگی روزمره اتفاقاتی رخ می‌دهد و واژه‌هایی رد و بدل می‌شود که در عین جدی بودن، برای کسی که از بیرون نظاره‌گر است، خنده دار است. نگرش من به خنداندن همین است و این البته برخاسته از شخصیت من است که در تلخ‌ترین شرایط همواره نکات طنزی را می‌بینم و در ذهنم با آنها بازی می کنم.
نمازی گفت: من در فیلم «آپاندیس» و حتی فیلم‌های کوتاهم ثابت کرده‌ام که به خوبی می‌توانم فیلم تلخ بسازم اما اصلا دوست ندارم اعصاب و حال مخاطب را با فیلم‌هایم بد کنم و این را نمی‌پسندم که مخاطب با حال بد از سینما خارج شود.
وی با بیان اینکه سکانس رقص فیلم «شه‌سوار» را از همه بیشتر دوست دارد، گفت: این سکانس بسیار دراماتیک است که مخاطب در همذات پنداری با کاراکترهای فیلم ؛ ذوق ، خوشحالی و بغض را توامان تجربه می‌کند. اگر این صحنه درست در نمی‌آمد، باید کل فیلم را دور می‌انداختم. چون همه‌ی فیلم برای این سکانس ساخته شده است.

وی در پایان با ابراز رضایت از اکران و گیشه فیلم «شه‌سوار» تصریح کرد: باتوجه به فیلم‌های درحال اکران و فروش کلی سینما، اکران فیلم خوب بوده اما امیدوارم روند رشد بیشتری را تجربه کند جون ظرفیتش را دارد.

به گزارش صبا، فیلم سینمایی «شه‌سوار»، ساخته حسین نمازی، اثری در ژانر کمدی اجتماعی است که به داستانی در دل خانواده‌ای از طبقه پایین جامعه می‌پردازد.
«شه‌سوار» داستان یک عروسی است که به دلیل مرگ‌های پی‌درپی در خانواده بارها به تعویق افتاده است. این بار نیز در آستانه برگزاری عروسی ملیحه و قهرمان، عموی خانواده که به عنوان یکی از بزرگترهای خانواده شناخته می‌شود، از روی خر سقوط کرده و فوت می‌کند. خانواده تصمیم می‌گیرد مرگ او را مخفی کند تا عروسی به هم نخورد، اما همین تلاش برای پنهان‌کاری باعث به وجود آمدن اتفاقات کمدی و جذابی می‌شود.
بازیگران این فیلم عبارتند از: مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر، سعید عطایان، ایمان برات‌پور، حافظ نبی‌زاده، مهرناز افلاکیان، ناهید استواری، عزت‌الله رمضانی‌فر، امیر دژاکام و گیتی قاسمی.

مهدیه مالکی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    243/418/733/400
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • خجالت‌نکش۲
    86/185/244/200
  • پول و پارتی
    84/048/244/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    24/370/173/000
  • مفت‌بر
    18/461/312/500
  • ببعی قهرمان
    ۱۳/۰۱۱/۲۸۴/۰۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    ۱۱/۳۳۱/۴۲۲/۵۰۰
  • زودپز
    ۱۱/۱۵۷/۹۷۴/۵۰۰
  • قلب رقه
    ۱۰/۶۱۱/۴۵۳/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۸/۸۲۶/۷۶۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها2
    8/171/362/500
  • در آغوش درخت
    ۶/۰۸۸/۲۳۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۱۹۶/۴۲۷/۵۰۰
  • کارزار
    231/345/000
  • لختگی
    90/970/000
  • استاد
    ۲۹/۸۹۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    22/870/000