نعیمه نظام دوست در گفتوگو با خبرنگار سینما صبا، درباره فیلم «هر چی تو بگی» که در سی و ششمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در بخش مسابقه ملی به نمایش درآمد گفت: من تاکنون تجربه همکاری با مرتضی آتش زمزم را نداشتم ولی قبل از این فیلم، یک بار پیشنهاد همکاری در یک فیلم کمدی را به من داده بود و چون من آن زمان نتوانستم با ایشان همکاری کنم قول دادم که در فیلم بعدی حتما بازی کنم و برای فیلم «هرچی تو بگی» این پیشنهاد همکاری را بعد از مطالعه فیلمنامه و ارتباطی که با نقشم گرفتم،پذیرفتم.
او ادامه داد: بازیگر باید در هر کاری که بازی میکند، خود را به چالش بکشد و این یکی از دغدغههای من در حرفه بازیگری است که هر کارم از کارهای قبلی بهتر باشد و برای این بهتر بودن باید فکر کرد، تلاش کرد و خود را به چالش کشید. من کار کودک را دوست دارم و سالهاست که در این حوزه فعالیت دارم. در این فیلم کاراکتر من خانمی است که با روش خود میخواهد به خانوادهای کمک کند و با شخصیت اصلی فیلم برنامهریزیهایی انجام میدهد که اتفاق خوبی را رقم بزنند… شاید رگههای منفی در این شخصیت وجود داشته باشد اما در کل یک شخصیت مثبت است. از طرفی این فیلم مرز بین واقعیت و فانتزی است. یعنی فضای کلی فیلم فانتزی است ولی باید آن را رئال بازی کرد طوری که بچهها نقش را باور کنند، ضمن اینکه فضا باید شاد و دور از ترس و اضطراب باشد.
نعیمه نظام دوست با اشاره به اینکه فیلم «هرچی توبگی» پشت صحنه و گروه خیلی خوبی داشت که بازتاب آن در فیلم مشخص است، خاطرنشان کرد: کار با مرتضی آتش زمزم برای من بسیار لذتبخش و بازی در این فیلمبرای من همچون رویا بود، چون با افرادی کار کردم که دوستشان داشتم… همچون رضا بابک که البته با ایشان سالها قبل خیلی کوتاه کار کرده بودم. در کل کارکردن با بزرگان سینما و هنر بسیار لذتبخش است ، رضا بابک در کار بسیار صبور هستند و در این فیلم به من بسیار کمک کردند؛ کار با ایشان برای من کلاس درس بود و این مصداق همه بزرگان سینماست.
او با اشاره به اینکه این فیلم سرشار از حس و حال خوب بود تاکید کرد: همبازی شدن با مهدی باقربیگی شخصیت ماندگار سریال «قصههای مجید» اثر زندهیاد کیومرث پوراحمد برای من پر از نوستالژی بود و خیلی از خاطرات کودکی را برایم زنده کرد.
نعیمه نظام دوست درباره علت علاقمندی به کار برای کودک و نوجوان گفت: خیلی از بازیگران کار کودک را دوست ندارند، ولی من دنیای خالص، خاص و متفاوت آنها را دوست دارم. این را هم باید بگویم که کار برای کودک و نوجوان سختتر است، چون در دنیای بزرگسال خیلی حرفها را میشود بیان کرد ولی در کار کودک باید مواظب حرفها و حرکاتمان باشیم، در دیالوگهای بداهه، محتوا و بیان کودکانه محتوا دقت کنیم تا کودک با قصه فیلم و شخصیتها همذاتپنداری کند و آن را بپذیرد. باید بدانیم که کودکان آیندهسازان کشور هستند و بازیگران حوزه کودک افرادی هستند که دنیای بچگی آنها را میسازند و این حس خیلی خوبی است.
او با ابزار تاسف از اینکه اهالی سینما کار کودک را جدی نمیگیرند، تاکید کرد: اول از همه باید اهالی سینما کار کودک و نوجوان را جدی بگیرند ولی متاسفانه دغدغه کارگردانان و بازیگران کار برای کودک و نوجوان نیست در حالی که بزرگان این حرفه با کار کودک شروع کردند و کارهای موفق، زیبا و جذابی خلق کردند به طوری که ما سالها با این اثرها زندگی کردیم.
وی درباره تاثیر برگزاری جشنواره کودک و نوجوان بر ارتقای کیفی آثار این سینما افزود: برگزاری این جشنوارهها با ورود هر چه بیشتر کارگردانان و بازیگران به این حوزه کمک میکند. فضایی ایجاد میکند که فیلمسازان جرات ورود و ساخت فیلم در این حوزه را پیدا کنند. البته که در اکران عمومی میبایست سانسها و سالنهای خوب برای اکران فیلمهای کودک و نوجوان در اختیار این مخاطب قرار داد تا استقبال بچهها و خانوادهها از فیلمها بیشتر از آنی شود که هست.
نعیمه نظام دوست با تاکید بر اینکه حوزه کودک و نوجوان ظرفیت های زیادی دارد و باید به آن بیشتر اهمیت داد خاطرنشان کرد: مسئولین بهتر است بیشتر به کار کودک بها دهند و از آن حمایت کنند… برای افزایش فروش فیلمهای کودک و نوجوان میتوان حتی پردیس سینمایی مخصوص کودک و نوجوان داشته باشیم که این امر میتواند قدمی برای ارتقای رابطه آثار کودک و نوجوان با مخاطب باشد. وقتی این اتفاق بیافتد مطمئنا دغدغه سینماگران برای کار کودک و نوجوان بیشتر خواهد شد چرا که با این کار در واقع «احترام» به فعالان و مخاطبان این سینما افزایش مییابد.
مهدیه مالکی