فریدزاده: همه به ارتقای فرهنگ کمک کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۳
گزارش صبا از آیین پایانی سومین جشن مهر سینمای ایران

فریدزاده: همه به ارتقای فرهنگ کمک کنیم

رییس سازمان سینمایی گفت: امروز صحبت از وفاق و دوستی و مودت است و وفاق یعنی داشتن حس و مسئولیت مشترک برای اینکه در مسیر اعتلای این فرهنگ گام برداریم. من مستدعی همه هستم تا برای فرهنگ ایران یاری‌ام برسانند و امیدوارم هر روز شاهد اعتلای سینمای ایران باشیم.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، آیین اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران در شامگاه ۲۱ مهرماه در محوطه موزه سینمای ایران با حضور پیشکسوتان سینما و سایر اهالی سینما برگزار شد.

این اختتامیه با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی ایران و کلیپی از بیانات مقام معظم رهبری درباره همبستگی ملت‌های مسلمان با تصاویری از شهیدسیدحسن نصرالله و عملیات وعده صادق۲، با اجرای فرزاد حسنی آغاز شد.

در ادامه کلیپی از حادثه دلخراش معدنچیان طبس برای حضار پخش شد.

قادر آشنا دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران با قدردانی از حضور بزرگان سینما و سایر حضار در این جشن گفت: طبق تجربه در استان‌ها معمولا هیچ ارتباطی بین ادارات کل و نهادهای دولتی با سینماگران در استان وجود نداشت و پیش از این، مجوز ساخت و تولید فیلم در تهران داده می‌شد و تنها ارتباط جامعه سینمایی با مدیران استان‌ها انجمن سینمای جوانان بود… بنابراین برای رفع این مسئله تصمیم گرفته شد به مناسبت روز ملی سینمای ایران فرصتی برای تجلیل از هنرمندان سینمای سراسر کشور فراهم شود تا آنها دیده شوند و ارتباطی بین مدیران استان و هنرمندان سینما به وجود آید.

خوشا به حال نسل ما که استاد نصیریان را دید

رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی در این مراسم اظهار کرد: خوش اقبالم در نخستین روز کاری در خدمتگزاری به خانواده سینما در این مراسم سخن بگویم. خوشا به حال نسل ما که استاد نصیریان را دید.خوشا به حال ما که در هوایی تنفس می‌کنیم که با نفس استاد نصیریان و موزه سبنمای ایران مزین شده است.

وی افزود: کلمه موزه مکانی برای تامل و درنگ است و گام نهادن در موزه سینما موجب می‌شود به عظمت فرهنگ ایران زمین ببالیم. امروز صحبت از وفاق و دوستی و مودت است و وفاق یعنی داشتن حس و مسئولیت مشترک برای اینکه در مسیر اعتلای این فرهنگ گام برداریم. من مستدعی همه هستم تا برای فرهنگ ایران یاری‌ام برسانند و امیدوارم هر روز شاهد اعتلای سینمای ایران باشیم.

تقدیر از ۶۰۲ هنرمند

قادر آشنا دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران در این مراسم اظهار کرد: در این جلسه، هنرمندان، مدیران و بزرگانی از تبار هنر حضور دارند که از همه سپاس‌گزارم و مفتخریم در خدمت این عزیزان هستیم.
دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران تاکید کرد: در نخستین دوره این جشن از هنرمندان ۲۱ استان و سال پیش از هنرمندان ۳۱ استان تقدیر کردیم و در این دوره در مجموع ۷۰ نفر پیشکسوت،  ۵۵ ایثارگر هنرمند، ۳۲ هنرمند برگزیده، ۵۰ فیلمنامه‌نویس، ۵۲ فیلمبردار، ۴۹ تدوینگر، ۵۷ بازیگر، ۴۲ تهیه‌کننده، ۱۸ پویانمایی، ۳۲ پژوهشگر، ۲۳ آموزشگاه آزاد سینمایی، ۱۷ سینمادار و در مجموع ۶۰۲ نفر از هنرمندان سراسر کشور تجلیل شدند.
آشنا تصریح کرد: معمولا به برخی اقشار در سینما کمتر توجه می‌شد و هیچوقت سینماداران یا آموزشگاه‌داران دیده نمی‌شدند؛ به لطف جشن مهر سینمای ایران از آنان تقدیر شد.
وی گفت: نکته مهم این است که جشن مهر سینمای ایران به نوعی عید نوروز سینمای ایران و محل عشق ورزیدن و متعلق به جامعه سینما است.
دبیر جشن مهر سینمای ایران یادآور شد: کارکرد نوروز دور ریختن دلخوری‌ها در خانواده بوده و این مهم یکی از کارکردهای مهر سینمای ایران است؛ این جشن می‌گوید چو ایران نباشد تن من مباد.
آشنا عنوان کرد: در ایام برگزاری جشن مهر سینمای ایران به خیلی استان‌ها رفتم و خوشحالم با مهر سینما موضوع سینما در استان‌ها جدی تلقی می‌شود. استان‌های همدان، مرکزی و آذربایجان شرقی به بهانه این جشن در یک هفته درگیر سینما بوده و افتخار می‌کنم خادم این مجموعه هستم. خوشحالم با مهر سینمای ایران دور یکدیگر جمع شدیم.

در ادامه، کلیپی از فیلم‌های خاطره انگیز ایرانی با بازی بازیگران مختلف در دهه‌های مختلف پخش شد

بزرگداشت جلال معیریان

در ادامه اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران، بزرگداشت استاد جلال معیریان، چهره پرداز پیشکسوت با پخش یک کلیپ برگزار شد.
معیریان در این بخش اظهار کرد: برای همه آرزوی سعادت دارم؛ امیدوارم شاد باشید. افتخار دارم در خدمت هنرجویان انجام وظیفه می‌کنم و برای همه آرزوی سلامتی دارم.

بزرگداشت علی نصیریان

در ادامه این بخش بزرگداشت علی نصیریان برگزار شد.
علی نصیریان با تبریک مهر سینمای ایران به همه همکارانش اظهار کرد: این‌روز یک روز مهر و محبت و زندگی است. این تشویق و تقدیر بجا و خوب است اما برای نسل‌های بعدی ما. اگر من جانی کندم برای خودم بوده زیرا هنر عزت بخش است و اولین کسی که از خلق و خلاقیت و آفرینندگی خود لذت می‌برد، هنرمند است.
وی ادامه داد: هیچ نشئه‌ای بهتر و زنده‌تر و انسانی‌تر از نشئه کارِ خود، سراغ ندارم. این سینما به سادگی به اینجا نرسیده و نسل قبل از ابراهیم گلستان‌ها به فیلمفارسی معروف بودند که بد و بیراه شنیدند که بجا نیست. زمانه ایجاب می‌کرد سینما آنگونه فعالیت کند.
این بازیگر سینما و تئاتر توضیح داد: ما تئاتر لاله‌زار را قبول نداشتیم، از دهه ۳۰ خودمان دست به کار شدیم. درباره کارگردانی و نویسندگی کتابی نداشتیم و فقط یک هنرستان هنرپیشگی، بازیگری یاد می‌داد.
نصیریان یادآور شد: از اواسط دهه ۴۰ کتاب‌های ترجمه شده و فرنگ برگشته‌ها اطلاعات آوردند و مسیر راه افتاد.
وی با اظهار تاسف از فقدان داریوش مهرجویی، کارگردان سینمای ایران گفت: حیف شد مهرجویی از دست رفت؛ او می‌توانست باز کار کند. من سینما را از مهرجویی یادگرفتم. هنوز هم وقتی فیلم گاو را می‌بینم، یک اثر اورجینال است.برخی فیلم آقای هالو را دست کم می‌گیرند؛ درحالی که این فیلم فردی را ثبت می‌کند که متفاوت است، عجب عجب گفتن‌های این شخصیت همان اعجاب بر کائنات است. یعنی انسان هیچ نمی‌داند و معلومات ما در برابر مجهولات بسیار اندک است.
این بازیگر سینما گفت: این جشن را مبارک می‌دانم و از قادر آشنا تشکر می‌کنم.

در بخش بعدی مراسم، قطعه‌های موسیقی ایرانی با هنرمندی سیما زکایی و گروهش برای حضار نواخته شد.

تجلیل از همایون

در پایان از محمدعلی تبریزیان معروف به «همایون»، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران با تدیس زرین مهر سینمای ایران قدردانی شد.

هوشنگ توکلی، علیرضا خمسه، پوران درخشنده، داریوش مؤدبیان، احمدی(مشاور وزیر فرهنگ)، حبیب ایل‌بیگی، محسن علی اکبری، حسن رضایی، محمد ساربان، مجید قناد، محمود پاک‌نیت، وحید موسائیان، فرزاد مؤتمن، جلیل اکبری صحت، جمال شورجه، عباس رافعی، یونس شکرخواه، حسین ریگی، ژرژ پطروسی، جهانگیر الماسی، همایون و… از جمله حاضران در این مراسم بودند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    244/481/273/400
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • خجالت‌نکش۲
    86/185/244/200
  • پول و پارتی
    85/836/697/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    27/174/759/000
  • قیف
    25/295/370/500
  • مفت بر
    19/960/678/100
  • ببعی قهرمان
    16/104/691/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/337/522/500
  • قلب رقه
    11/032/126/500
  • شه‌سوار
    9/133/206/000
  • شهرگربه‌ها2
    8/731/402/500
  • در آغوش درخت
    6/189/261/500
  • آغوش باز
    2/266/452/500
  • کارزار
    234/815/000
  • لختگی
    96/115/000
  • استاد
    95/695/000
  • نفرین آرتا
    30/295/000