نهال۲۰؛ پرشور مثل همیشه / «سینما و دیگر هیچ!» | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۸
نهال20 با صبا

نهال۲۰؛ پرشور مثل همیشه / «سینما و دیگر هیچ!»

بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم دانشجویی نهال، روز سوم خود را مثل همیشه پرشور و بدون استفاده از ظرفیت‌های معمول تبلیغاتی سایر رویدادها، پشت سرگذاشت و فردا به کار خود پایان خواهد داد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، طی روزهای پنج‌شنبه ۱۹ و جمعه ۲۰ مهر آثار بخش بین‌الملل این دوره جشنواره برای نخستین بار جدا از فیلم‌های بخش ملی و پیش از شروع رسمی جشنواره در ۸ باکس در سالن فارابی دانشکده کاربردی دانشگاه هنر به دبیری سپهر عباسی به نمایش درآمدند. این جابه‌جایی مورد توجه قرار گرفت و سبب شد تا در بخش ملی، دانشجویان فیلم‌های هم‌دانشگاهی‌های خود را ببینند، گرچه برای سایر حاضران در جشنواره که پیش‌تر می‌توانستند لابه‌لای آثار ایرانی، به تماشای فیلم‌های بخش بین‌الملل بنشینند، مطلوب نبود.

در میز نقد فیلم‌های روز اول جشنواره، فیلم‌های جعبه پاندورا (سینا غنیمتی و محمدحسین کریمی)، داستان خیلی کوتاه ارج (سارا ارشادی)، سولو (امیرحسین اجلی)، انجمن دخانیات (مهدی ناصری)، دو زندگی سپیده (سها نیاستی) توسط سعید هاشم‌زاده و محمد امیرجلالی بررسی شدند.

سعید هاشم‌زاده در این نشست نسبت به به‌کاربردن اصطلاح «فیلمی از» در تیتراژ فیلم‌ها انتقاد کرد و گفت: کاش بچه‌ها در تیتراژ نمی‌زدند «فیلمی از» این واژه برای فیلم‌‌سازان کوتاه فیلم‌های اول و دوم و سوم فیلمسازان مناسب نیست و بیشتر برای فیلمسازان شناخته‌شده‌تر، فیلمسازان مولف (اگر طبق تئوری مولف نگاه کنیم) یا فیلمسازانی است که ما  اشراف حداقلی نسبت به آنها داشته باشیم، با شنیدن اسم‌شان چند فیلم ساخته‌اند، اسم‌شان بر سرزبان‌ها افتاده، فرمی را برای خود اتخاذ کرده‌اند و با اسم‌شان برای ما قابل شناسایی می‌شوند و با اسم‌شان منتظر می‌مانیم بعد از تیتراژ چه ببینیم یا نبینیم…

میز نقد فیلم‌های روز دوم جشنواره، با بررسی آثاری چون خوش آمدی لعیا (عباس شیراوند)، تامینا (مهدی ارحمی)، دشت می‌خواند (گیتا فیضی)، مرد و پنجره (فاطمه احمدی)، بی‌پدر (علی مقدم)، درو باز نکن (بهادر روشن)، بهش می‌گن منمنداس (محمد معتمد)، گور به گور (سالار شریفی)، چوپان (مهرشاد رنجبر)، آماتور (بابک رضایی)، می‌شه بغلت کنم؟ (الهه  اسماعیلی)، مردی با گل‌های آفتابگردان (محمدخسن روستایی) و نیجریه (صباح گویلی) توسط فرید متین و امیرحسین بهروز برگزار شد. در این نشست عنوان شد بزرگ‌ترین مشکل فیلم‌های کوتاه، همچنان فیلمنامه است و به عنوان یک اپیدمی، فیلم‌‌هایی که بتوانند به طور کامل داستان تعریف‌کنند، خیلی کم داریم.

در این روز دشت می‌خواند (گیتا فیضی) در باکس یک، نیجریه (صباح گویلی) در باکس دو، نگران من نباش (امین خجسته) در باکس سه، نعش کش (محمدمهدی گراوند) در باکس چهار و دو فیلم کفر (مهدی برزکی) و مرگ شوهر یک پیرزن (هادی یغمایی) در باکس پنج بیشترین رای مخاطبان را به دست آوردند.

همچنین از فیلم‌های روز سوم، آژه (هادی رضایتی‌چران) در باکس یک، این خانه و جذام مادرم (نوید صادقی) در باکس دو و شرور (پارسا انصاری) در باکس سه بیشتری رای مثبت را به دست آوردند.

پارسا بهرامی کارگردان فیلم کوتاه تجربی «صبح شب، صبح شب» در گفت‌وگویی درباره اثرگذاری این جشنواره گفت: میزان اثرگذاری به این بستگی دارد که ما مخاطبان اصلی این رویداد را کدام دسته بدانیم. جشنواره نهال، مانند جشنواره‌هایی چون فانوس و سایه و … برای دانشجویان سینما و هنر اثرگذار است اما این که برای سایر مخاطبان چه دستاوردی داشته باشد، باید ارزیابی شود.

اهورا دنیادیده کارگردان فیلم کوتاه «بی ولام» نیز گفت: جشنواره کمک می‌کند تا فیلم دیده شود، کارگردان شناخته شود و ارتباط‌های لازم را برای ساخت آثار بعدی به دست بیاورد. گرچه شاید برخی فیلم‌ها دیده نشوند، اما کارگردان باید در مسیر خودش بماند و ادامه دهد.

او به فعالان سینمای کوتاه پیشنهاد داد که فیلمی که می‌خواهند بسازند، بخشی از زندگی‌، نگاه و تجربه زیسته‌شان باشد و جشنواره و تشویق‌شدن یا نشدن برای‌شان اولویت نباشد.

سینا غنیمتی کارگردان فیلم «جعبه پاندورا» در پاسخ به این که از بین مخاطب فیلم کوتاه بودن یا فیلم کوتاه ساختن، کدام را انتخاب می‌کند، گفت:  فیلم ساختن را انتخاب می‌کنم چرا که لذت خلق، بالاتر از لذت مواجه‌شدن با اثر هنری است.

مهتاب شیخ انصاری کارگردان فیلم کوتاه «دالکه» با اشاره به این که همه فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره نهال۲۰، در سطح خودشان فیلم‌های خوبی هستند، گفت: فیلمی که به لحاظ کارگردانی بیشتر دوست داشتم، «گاوکش» بود.

امسال در باکسی تازه به نام فیلم‌های هنرستانی دیروز دوشنبه ۲۳ مهر فیلم‌های انعکاس (حانیه عابدزاده)، بهمن (باراکا حیدری)، بی رنگ (یاشار دهقانی ساری یارقان و سروش قدرتی)، تهران مخوف (آرمیتا ملاحسینی و ملینا محمدی)، چشمان بدون چهره (آریا کرمی)، حتی یک قدم (بهاره موحدی)، خانه (محمدحسین ربیعی)، دایه: یک روز (ستاره احمدیان)، سبز نشکستنی (دانیال سرابی)، کلید (کیمیا بیات)، گوش (رها موسوی‌خواه)، لوکوموتیو (باراکا حیدری) به نمایش درآمدند.

نمایشگاه پوستر و عکس بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال از ۲۲ مهر در نگارخانه مجتمع فرهنگی دانشگاه هنر برپا شده و تا ۲۵ مهر ادامه دارد.

فردا و در روز پنجم و پایانی جشنواره نهال۲۰، نمایش فیلم‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۶ در دو باکس انجام می‌شود و پس از برپایی میز نقد از ساعت ۱۶ تا ۱۸، منتخبان این رویداد در دو باکس پایانی روی پرده خواهد رفت. در این روز نامزدهای این دوره نیز اعلام خواهد شد.

 

همچنین بخوانید:

گزارش صبا از آیین رونمایی از پوستر و افتتاحیه جشنواره ملی فیلم کوتاه دانشجویی نهال ۲۰

گزارش صبا از نشست خبری نهال بیستم

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰