امیرحسین بهروز در گفتوگو با خبرنگار سینما صبا، در بیان نقاط قوت بیستمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال گفت: مهمترین نکته در این دوره از جشنواره نهال حضور بخش منتقدان در کنار سایر بخشها بود که نگاه تازه و زاویه دید متفاوتی را به فیلمها داد و زمینه تحلیل، صحبت و نقد جدیتری درباره فیلمها را ایجاد کرد و این اتفاق فضای جشواره را جدیتر و اهمیت فیلمها را بیشتر کرد.
او ادامه داد: در این دوره، سروشکل دادن به بعضی اقدامات مانند فوتوکال، فضای جشنواره را به یک فضای حرفهایتر نزدیک کرد و نکته دیگر وجود فیلمهایی از بخشهای مختلف در این رویداد بود؛ برای مثال هم فیلمهای تجربی به شکلهای مختلف آرشیوی، جستاری و هم مستندهایی با سطح بالای کیفیت به چشم میخورد و حتی بخشی به نوجوانان ۱۸ ،۱۹ ساله هنرستانی اختصاص داده شد که در واقع فیلمهای مهمی بودند.
بهروز اضافه کرد: معیارهایی که ما در انتخاب فیلمها برای اعلام نامزدها و تعیین فیلم برگزیده منتقدان داشتیم، کاملا با شرایط دانشجوها که با حداقل امکانات و بودجه دست به ساخت فیلم زدند، منطبق بود و آنها را با فیلمهایی که امکانات پیشرفتهتری در اختیار داشتند، مقایسه نکردیم. همینطور ما سعی کردیم فیلمهایی را انتخاب کنیم و به شکل جدیتری معرفی کنیم که در وهله نخست، چندان از اقبال مخاطبان بهرهمند نشدهاند و بحث دیگری که به آن توجه داشتیم، انتخاب فیلمهایی بود که این احتمال وجود داشت که از داوران جایزه نگیرند. مثلا ما از میان ۵ فیلم تنها یک فیلم داستانی (شام آخر) را داشتیم و همینطور در بخشهای مختلف از جمله تماشا، تجربی، انیمیشن و… فیلمهای مانند «پلشت» را داشتیم که رویکردی کاملا جسورانه نسبت به ژانر داشت. ضمن آن که ما به تنها فیلم موزیکال جشنواره هم توجه کردیم.
او درباره بخش فیلمهای بخش بینالمللی این دوره از جشنواره نهال بیان کرد: با توجه به شنیدهها و شناخت خوبی که نسبت به هیئت انتخاب بخش بینالمللی دارم، دست کمی فیلمهای آن بخش هم جدا و مستقل از بخش ملی که بخش اصلی بود، نداشت و خط فکری این دو بخش کاملا باهم منظبق بودند و با هم تناسب و همگرایی داشتند.
عضو گروه منتقدان جشنواره نهال۲۰ با ذکر تفاوتهای جشنواره نهال با سایر جشنوارهها بیان کرد: تفاوت اصلی نهال با سایر جشنوارهها این است که اینجا، تمام کارها از دبیری تا تدارکات و… به عهده دانشجوها است و ملاحظاتی مانند ملاحظات سیاسی که در سایر جشنوارهها دیده میشود، در جشنواره نهال بسیار کمتر است و همین، منجر به ایجاد جذابیت و صمیمیت بیشتر در فضای این جشنواره میشود.
امیرحسین بهروز در پایان درباره انتخاب خود از بین بازیگران فیلمهای این دوره جشنواره به صبا گفت: شاخصترین بازیگری که به چشم من خورد، بازیگر نقش اصلی زن فیلم «غریبه» بود که با توجه به ایفای یک نقش ملتهب، او تا پایان فیلم این حس و حال را حفظ کرد و بار ارزش هنری فیلم را به دوش کشید.
به گزارش صبا، روز گذشته آرزو ظهیریپور زرندی از دانشگاه هنر تهران برای فیلم «آب سیاه» در بخش تجربی و هانیه علی همتی از دانشگاه هنر تهران برای فیلم «ببخشیذ به من زل زدید» در بخش انیمیشن به عنوان برگزیده منتقدان در نهال۲۰ معرفی شدند.
بیستمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال، امروز پنجشنبه ۲۶ مهر طی مراسمی در سالن شهید بهنام محمدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با معرفی برگزیدگان بخش ملی و بینالمللی به کار خود پایان خواهد داد.
مریم پیروزه
There are no comments yet