جشنواره نهال؛ مستقل و کاملا سینمایی / «فیلم‌های هنرستانی هم مهم بودند» | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰
نهال ۲۰ با صبا

جشنواره نهال؛ مستقل و کاملا سینمایی / «فیلم‌های هنرستانی هم مهم بودند»

امیرحسین بهروز عضو گروه منتقدان جشنواره نهال20 با ذکر تفاوت‌های جشنواره نهال با سایر جشنواره‌ها بیان کرد: تفاوت اصلی نهال با سایر جشنواره‌ها این است که اینجا، تمام کارها از دبیری تا تدارکات و... به عهده دانشجوها است و ملاحظاتی مانند ملاحظات سیاسی که در سایر جشنواره‌ها دیده می‌شود، در جشنواره نهال بسیار کمتر است و همین، منجر به ایجاد جذابیت و صمیمیت بیشتر در فضای این جشنواره می‌شود.

امیرحسین بهروز در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، در بیان نقاط قوت بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال گفت: مهمترین نکته در این دوره از جشنواره نهال حضور بخش منتقدان در کنار سایر بخش‌ها بود که نگاه تازه و زاویه دید متفاوتی را به فیلم‌ها داد و زمینه تحلیل، صحبت و نقد جدی‌تری درباره فیلم‌ها را ایجاد کرد و این اتفاق فضای جشواره را جدی‌تر و اهمیت فیلم‌ها را بیشتر کرد.

او ادامه داد: در این دوره، سروشکل دادن به بعضی اقدامات مانند فوتوکال، فضای جشنواره را به یک فضای حرفه‌ای‌تر نزدیک کرد و نکته دیگر وجود فیلم‌هایی از بخش‌های مختلف در این رویداد بود؛ برای مثال هم فیلم‌های تجربی به شکل‌های مختلف آرشیوی، جستاری و هم مستند‌هایی با سطح بالای کیفیت به چشم می‌خورد و حتی بخشی به نوجوانان ۱۸ ،۱۹ ساله هنرستانی اختصاص داده شد که در واقع فیلم‌های مهمی بودند.

بهروز اضافه کرد: معیارهایی که ما در انتخاب فیلم‌ها برای اعلام نامزدها و تعیین فیلم برگزیده منتقدان داشتیم، کاملا با شرایط دانشجوها که با حداقل امکانات و بودجه دست به ساخت فیلم زدند، منطبق بود و آنها را با فیلم‌هایی که امکانات پیشرفته‌تری در اختیار داشتند، مقایسه نکردیم. همینطور ما سعی کردیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم و به شکل جدی‌تری معرفی کنیم که در وهله نخست، چندان از اقبال مخاطبان بهره‌مند نشده‌اند و بحث دیگری که به آن توجه داشتیم، انتخاب فیلم‌هایی بود که این احتمال وجود داشت که از داوران جایزه نگیرند. مثلا ما از میان ۵ فیلم تنها یک فیلم داستانی (شام آخر) را داشتیم و همینطور در بخش‌های مختلف از جمله تماشا، تجربی، انیمیشن و… فیلم‌های مانند «پلشت» را داشتیم که رویکردی کاملا جسورانه نسبت به ژانر داشت. ضمن آن که ما به تنها فیلم موزیکال جشنواره هم توجه کردیم.

او درباره بخش فیلم‌های بخش بین‌المللی این دوره از جشنواره نهال بیان کرد: با توجه به شنیده‌ها و شناخت خوبی که نسبت به هیئت انتخاب بخش بین‌المللی دارم، دست کمی فیلم‌های آن بخش هم جدا و مستقل از بخش ملی که بخش اصلی بود، نداشت و خط فکری این دو بخش کاملا باهم منظبق بودند و با هم تناسب و همگرایی داشتند.

عضو گروه منتقدان جشنواره نهال۲۰ با ذکر تفاوت‌های جشنواره نهال با سایر جشنواره‌ها بیان کرد: تفاوت اصلی نهال با سایر جشنواره‌ها این است که اینجا، تمام کارها از دبیری تا تدارکات و… به عهده دانشجوها است و ملاحظاتی مانند ملاحظات سیاسی که در سایر جشنواره‌ها دیده می‌شود، در جشنواره نهال بسیار کمتر است و همین، منجر به ایجاد جذابیت و صمیمیت بیشتر در فضای این جشنواره می‌شود.

امیرحسین بهروز در پایان درباره انتخاب خود از بین بازیگران فیلم‌های این دوره جشنواره به صبا گفت: شاخص‌ترین بازیگری که به چشم من خورد، بازیگر نقش اصلی زن فیلم «غریبه» بود که با توجه به ایفای یک نقش ملتهب، او تا پایان فیلم این حس و حال را حفظ کرد و بار ارزش هنری  فیلم را به دوش کشید.

به گزارش صبا، روز گذشته آرزو ظهیری‌پور زرندی از دانشگاه هنر تهران برای فیلم «آب سیاه» در بخش تجربی و هانیه علی همتی از دانشگاه هنر تهران برای فیلم «ببخشیذ به من زل زدید» در بخش انیمیشن به عنوان برگزیده منتقدان در نهال۲۰ معرفی شدند.

بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال، امروز پنج‌شنبه ۲۶ مهر طی مراسمی در سالن شهید بهنام محمدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با معرفی برگزیدگان بخش ملی و بین‌المللی به کار خود پایان خواهد داد.

مریم پیروزه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰