انیمیشن‌های جشنواره ۴۱ نسبت به دوره‌های قبل ارتقا یافته است /فیلم کوتاه ماندگار می‌شود اگر… | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۲
بابک نکویی در گفت‌وگو با صبا:

انیمیشن‌های جشنواره ۴۱ نسبت به دوره‌های قبل ارتقا یافته است /فیلم کوتاه ماندگار می‌شود اگر…

بابک نکویی فیلمساز و منتقد آثار پویانمایی بخش مسابقه ملی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: آثاری که امسال در جشنواره امسال دیدم، نسبت به دوره گذشته سطح بالاتری دارند.

بابک نکویی منتقد آثار پویانمایی بخش مسابقه ملی جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره آثار راه یافته این گونه به جشنواره گفت: در ابتدا باید بگویم از آن‌جایی که در دوره گذشته در میان داوران بخش پویانمایی جشنواره حضور داشتم، آثاری که امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دیدم، سطح آثار به نسبت دوره گذشته بسیار بالاتر است به ویژه چند اثر که به شکل محسوسی نسبت به دیگر آثار از کیفیت بالایی چه از نظر تکنیکی و چه از نظر محتوایی برخوردار هستند.

او ادامه داد: در مجموع اگر بخواهم درباره آثار انیمیشنی که امسال در جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران حضور دارند صحبت کنم، مهم‌ترین نکته این است که امروز به نسبت کیفیت کارها افزایش یافته است بنابراین توقع ما نیز نسبت به آثار انیمیشن بیشتر شده. در آثاری که امروز شاهد آن‌ها هستیم با یک اختلاف کیفیت واضحی در میان بعضی آثار مواجهیم که انتظار می‌رود در آینده آثار از نظر فنی و تکنیکی یک دست‌تر در کنار یکدیگر قرار گیرند.

این منتقد با اشاره به اینکه یکی از اهداف هر فستیوالی محک زدن فیلمسازان است، بیان کرد: آثار کوتاه در تمام دنیا به صورت متمرکز محلی برای ارائه ندارد که این اتفاق می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد مانند مدت زمان آثار، موضوعات آن‌ها، مسائل اقتصادی و… که باعث می‌شود مخاطب خاص خود را داشته باشند و بهترین محل برای دیده شدن آن‌ها فستیوال‌ها و جشنواره‌ها هستند و این خود به نوعی باعث ایجاد انگیزه در فیلمسازان برای رساندن آثار خود به چنین رویدادهایی می‌شود؛ چه بسا جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که از رویدادهای سینمایی مورد تایید اسکار نیز است. به همین دلیل فستیوال‌ها و جشنواره‌ها می‌توانند در سرنوشت یک اثر تاثیرگذار باشند.
او افزود: باید بگویم نکته‌ای که می‌تواند یک جشنواره را در میان رویدادهای ویژه و شاخص قرار دهد مهمانان خارجی آن است که باعث ایجاد تعاملات بین‌المللی می‌شود و فکر می‌کنم ما این بخش را در جشنواره کن داریم و باید بیشتر در راستای آن تلاش کنیم هرچند که شرایط کشور نیز بر این مسئله تاثیرگذار است اما زمانی که مهمان خارجی نیز در رویدادها داریم به جای ایجاد فضایی برای حضور او در میان دیگر سینماگران و ایجاد تعامل با آن فستیوال در محیطی ایزوله از او میزبانی می‌کنیم که من معتقدم این شرایط کمی باید تغییر کند.

نکویی در پایان درباره ذات دیده شدن آثار کوتاه در دنیا عنوان کرد: فیلم کوتاه در تمام دنیا به ندرت ماندگار می‌شود مگر اینکه جایزه بزرگی مانند اسکار را با خود داشته باشد تا بتواند مورد توجه قرار گیرد اما کمتر دیده شدن آثار کوتاه به صورت کلی یک اتفاق طبیعی است. من معتقدم انیماتورهای ایرانی به نسبت امکانات محدودی که در اختیار دارند با علاقه و تلاش کار می‌کنند و اگر در مقطعی با یک اثر شاخص مواجه می‌شویم تنها به این دلیل است که فیلمساز با نهایت علاقه خود کار کرده است. همچنین در شرایطی که همچنان بودجه‌ای برای ساخت انیمیشن کوتاه آن هم آثار هنری و نه کارهای سفارشی، اختصاص داده‌ایم و کار جدید می‌سازیم، یک معجزه در حال رخ دادن است که در کمتر کشوری اتفاق می‌افتد.
چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۸۶/۳۲۹/۲۹۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۱/۰۵۷/۰۹۹/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۷۸/۵۰۸/۴۴۹/۰۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۵۱/۷۸۳/۳۱۶/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • ۷۰سی
    ۲۴/۱۱۷/۱۳۵/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۹/۳۳۵/۵۱۸/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۷/۰۲۹/۶۷۱/۵۰۰
  • شنگول منگول
    ۴/۰۷۵/۸۲۳/۰۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۶/۴۷۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۳۲/۸۵۵/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۹۲/۶۱۵/۰۰۰