صدا، دوربین، سریال | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۲

صدا، دوربین، سریال

از ابتدای سال جاری تلویزیون بالغ‌بر 12 مجموعه نمایشی را روی آنتن برده است که «زیرخاکی 4»، «نون ‌خ »5، «رستگاری»، «هفت ‌سر اژدها»، «سرزمین مادری 3»، «غریبه»، «رخنه»، «طوبی»، «آقای قاضی 2»، «فراری»، «هشت‌پا» و «تانک‌خورها» ازجمله آن‌هاست.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، به‌ تازگی نیز پخش دو مجموعه نمایشی ۳۶قسمتی «غریبه» و  ۵۰قسمتی «طوبی» به پایان رسید و از هفته گذشته، شاهد پخش «تانک‌خورها» از شبکه سه و «هشت‌پا» از شبکه یک سیماییم که در ادامه، مروری کوتاه بر آن‌ها خواهیم داشت.

مناسبتی‌ها در مرحله تولید؛

 «فریبا» و «روز خون» در نوبت پخش

رئیس مرکز سیمافیلم به برنامه‌ریزی سیمافیلم برای تولید سریال‌های مناسبتی اشاره کرد و گفت: از هم‌اکنون سریال‌های مناسبتی برای محرم و صفر سال آینده، دفاع مقدس، دهه فجر و… بسته شده که درحال تولیدند.

مهدی نقویان در گفت‌وگو با خبرنگار هفته‌نامه صداوسیما، در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌ریزی مرکز سیمافیلم برای تولید سریال‌های مناسبتی به‌ویژه در حوزه دفاع مقدس اظهار کرد: مدتی ساخت سریال‌های مناسبتی به‌ویژه در حوزه دفاع مقدس کم شده بود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سال گذشته، طی ماه‌های اخیر سریال‌های مناسبتی بیشتری در ایام محرم و صفر، هفته دفاع مقدس، دهه فجر، ماه رمضان، عید نوروز و… روی آنتن تلویزیون رفته و خواهد رفت.

نقویان ادامه داد: تانکخورها و طوبی هم هر دو سریال‌هایی هستند که مناسبتی ساخته شدند؛ طوبی به‌مناسبت اربعین و تانکخورها به‌مناسبت هفته دفاع مقدس؛ اما به‌علت اتفاقاتی که در کشور رخ داد ازجمله شهادت شهید رئیسی، زمان‌بندی جدول‌پخش تغییر کرد و بعضی برنامه‌ها زودتر یا دیرتر روی آنتن رفته‌اند که تانکخورها و طوبی هم مستثنی نبودند.

وی افزود: حتی از هم‌اکنون سریال‌های مناسبتی برای محرم و صفر سال آینده، دفاع مقدس، دهه فجر و… بسته شده که درحال تولیدند.

درحال پخش/ آماده پخش

رئیس مرکز سیمافیلم سریال‌های آماده پخش را نیز معرفی کرد و گفت: بعد از «هشت‌پا» یک مینی‌سریال مناسبتی به نام «روز خون» درباره حادثه شاهچراغ از شبکه یک پخش می‌شود که هفت قسمت است. بعد از «تانک‌خورها» نیز سریال «فریبا» از شبکه سه به روی آنتن می‌رود که درباره اینفلوئنسرهای فضای مجازی است.

قصه‌گویی جذاب «تانک‌خورها»

نقویان به سریال تازه پخش «تانک‌خورها» هم اشاره و عنوان کرد: مهم‌ترین موضوع این سریال دفاع مقدس و ماجراهای پشت جبهه است که قصه‌گویی خوبی دارد و جذاب است و تیم خوبی آن را ساخته‌اند که امیدواریم این سریال نیز مانند «طوبی» مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

وی افزود: بخش اجتماعی دفاع مقدس و مسائل پشت جبهه کمتر در آثار سریالی مدنظر قرار گرفته و سعی شده در این سریال به این بخش توجه بیشتری شود.

استقبال از «طوبی» فراتر از انتظار بود

رئیس مرکز سیمافیلم به پرسشی درباره مجموعه نمایشی «طوبی» و علت اقبال مخاطبان از آن هم گفت: با توجه به فیلمنامه و عوامل سریال از پیش‌تولید تا پس‌تولید، به «طوبی» امید داشتیم و نگاهمان مثبت بود، اما توقع این حجم از استقبال را نداشتیم و فراتر از انتظار ما بود.

نقویان درخصوص علت موفقیت سریال «طوبی» گفت: اولین موضوعی که سبب جذب مخاطب زیاد این سریال شد قصه‌گویی است. طوبی به کارگردانی سعید سلطانی و نویسندگی امیرجهانی قصه تمیز و شسته و رفته‌ای دارد و مردم هم که تشنه قصه شنیدن هستند؛ درنتیجه به‌سرعت جذب این سریال شدند و تا پایان همراه آن بودند.

وی عامل مهم دیگر دیده شدن این سریال را عوامل تهیه و تولید سریال دانست و گفت: استفاده از بازیگران خوب هم در این موفقیت مؤثر بوده است. همچنین نقش کارگردان خوب که آثار پرمخاطبی در پرونده کاری‌اش دارد نیز قطعاً در موفقیت سریال تأثیرگذار بوده است. به‌طور کلی یک تیم خوب در کنار قصه خوب باعث موفقیت این سریال و اقبال مخاطبان به آن شده است.

 «هشت‌پا» و پیچیدگی‌های یک پرونده پلیسی

هشت‌پای حلقه‌آبی سمی‌ترین هشت‌پای جهان است و قصه سریال جدید شبکه سه هم به‌نوعی به آن ربط پیدا می‌کند. «هشت‌پا» زندگی کارآگاهی را روایت می‌کند که درگیر یک پرونده پیچیده می‌شود؛ اما درنهایت، به‌طور منطقی و البته با سختی فراوان قادر به گشودن گره‌های آن می‌شود.

پخش «هشت‌پا» محصول جدید سیمافیلم با مشارکت معاونت فرهنگی اجتماعی فراجا (ناجی هنر) از هفته گذشته در شبکه یک سیما آغاز شده است. احمد معظمی، کارگردان «هشت‌پا» در گفت‌وگوی صمیمی توضیحاتی درباره این مجموعه ارائه می‌دهد و می‌گوید: فیلمنامه کار توسط علی طالب‌آبادی نوشته شد و محمدرضا شفیعی (تهیه‌کننده) آن را به من پیشنهاد کرد. این کار سوژه جذابی دارد؛ چراکه چندین ژانر مختلف اعم از پلیسی، جنایی، معمایی و ترکیب آن‌ها در این مجموعه دیده می‌شود و باعث شده بر جذابیت‌های قصه افزوده شود.

وی با بیان اینکه قصه صرفاً به موادمخدر نمی‌پردازد و در کنار آن، کارآگاهی به‌نام کسری کیانفر با بازی سعید چنگیزیان را نشان می‌دهد که با علیرضا جلالی‌تبار، سرگردی از بخش ستاد موادمخدر، درگیر یک باند مخوف خلافکار می‌شوند که پیچیدگی‌های خاص خود را در روند داستان رقم می‌زند، می‌گوید: به‌نظرم، قصه «هشت‌پا» یک قصه نو و جدید است. وقتی فیلمنامه را خواندم، احساس کردم شبیه به آن را در سال‌های اخیر کمتر روی آنتن دیده‌ایم. من پیش‌ازاین، کارهای جاسوسی ـ امنیتی زیادی ساخته‌ام. احساس می‌کنم «هشت‌پا» تکمیل‌کننده کارهایی است که پیش‌ترساخته بودم. به‌نظرم، سریال «هشت‌پا» فضای ساختاری متفاوتی نسبت به دیگر کارهای من دارد و موضوعی هم که به آن پرداختیم، برای مخاطب جدید است.

معظمی‌با اشاره به اینکه برای این پروژه، طی تحقیقاتی که خود نویسنده و تهیه‌کننده داشتند، به چند پرونده رسیدیم و آن‌ها را با هم ترکیب کردیم تا درنهایت، به قصه «هشت‌پا» برسیم، عنوان می‌کند: ضرباهنگ و ریتم کار در این سریال بالاست و فضای ملتهب جذابی دارد و به‌نظرم، جزو کارهایی خواهد بود که بیننده آن را بپسندد؛ چراکه یک کار جدید و به‌روز است که به‌لحاظ محتوایی و ساختاری، نو و تازه خواهد بود. در عین‌حال، بازی بازیگران هم خاص و دیدنی است که باعث شده کاراکترها باورپذیر باشند.

غوغای «تانک‌خورها» در جبهه

هر برگ از دفتر دوران هشت ساله دفاع‌مقدس یادآور رشادت‌ها، افتخارآفرینی‌ها، ایثارگری‌ها و البته سرشار از قصه‌هاست؛ قصه آدم‌ها، آدم‌هایی از دنیاهای متفاوت که هرکدام به‌سهم خویش اثری برجای گذاشتند، برخی با شهادت تا ابد ماندگار شدند و برخی یادگاران و راویان آن جنگ هشت‌ساله. ثبت، تبیین و ترویج مسائل مربوط به جنگ در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌اش از یک سو و معرفی مفاخر ملی و حماسه‌آفرینان در مسیر هویت‌محوری از سوی دیگر، ضرورت و رسالتی انکارناپذیر است. در این میان، هرچند رسانه ملی در طول سالیان گذشته چراغ یاد و نام رزمندگان و شهدای جنگ‌تحمیلی را روشن نگه داشته و تجارب خوب و موفقی در این زمینه به ثبت رسانده؛ مسیرهای نرفته هم کم ندارد.

به‌تازگی و از دو هفته پیش، پخش سریال ۳۲قسمتی «تانک‌خورها» محصول مرکز سیمافیلم در گروه تولیدات تاریخی که قرار است گوشه‌ای از آنچه را در جبهه‌ها گذشته است، با درون‌مایه طنز روایت کند، از شبکه سه آغاز شده است. پرویز شیخ‌طادی، کارگردان و ایرج محمدی، تهیه‌کننده این مجموعه نمایشی‌‌اند و آرش مجیدی، سروش جمشیدی و… ازجمله هنرمندانی‌اند که در آن ایفای نقش کرده‌اند.

پرویز شیخ‌طادی، کارگردان مجموعه نمایشی تانک‌خورهاست. او در گفت‌وگویی با خبرنگار هفته‌نامه صداوسیما می‌گوید: در این چندسال هم کار سینمایی انجام دادم هم تله‌فیلم. نگاه و سلیقه تلویزیون را در مقایسه با نگاهی که در سکوها حاکم است، می‌پسندم. وی می‌افزاید: توفیق داشتم سه سریال برای تلویزیون بسازم که حاصل آن‌ها یعنی «تانک‌خورها»، تمیزتر درآمده و کم‌آسیب‌تر است و برای مخاطب ارزش بیشتری قائل می‌شود. وی به سختی‌های تولید آثار نمایشی جنگی اشاره و عنوان می‌کند: باوجود مشکلات و سختی‌های تولید آثاری با مضمون جنگ، با دقتی که تلویزیون دارد و نظارتی که روی بخش‌های مختلف از متن تا تولید می‌کند، خروجی خوبی حاصل می‌شود. وی ادامه می‌دهد: «تانک‌خورها» دنباله آثار قبلی‌ام در حوزه تاریخ و دفاع‌مقدس است که تلاش کردیم صرفاً یک کار جنگی و اکشن نباشد. جذب مخاطب، اولویت اولمان بود و می‌خواستیم طیف وسیعی از مخاطبان آن را بپسندند.

آن‌گونه که ایرج محمدی، تهیه‌کننده این مجموعه نمایشی می‌گوید: تانک‌خورها حکایت دو برادر است که در یک گاراژ، مکانیک‌اند و با ابتکارات خودشان قطعاتی را برای ماشین‌ها در زمان جنگ می‌سازند که در مقیاس بزرگی احتکار می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود دشمنانی پیدا کنند. در این میان، یکی از برادرها به جبهه رفته و موقعیت قصه به‌گونه‌ای پیش می‌رود که سیروسفر شخصیتی برای هر دو به وجود می‌آید و در این میان، ماجراهایی خلق می‌شود.»

  هنرمندان مشغول آفرینش‌اند

 سریال‌های جدید در مراحل مختلف تولید

براساس اعلام مرکز سیمافیلم، مجموعه‌های نمایشی که در مراحل مختلف تولیدند و قرار است در آینده از قاب تلویزیون به نمایش دربیایند، به این شرح‌اند:

«مهیار عیار» به‌کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید (داستان توبه‌ای پرشور در روزگار صفویه)

«ناریا» به‌کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی محمد مصری‌پور (جدال دانشمند ایرانی با تبهکاران)

«قرارگاه سری نصرت» به‌کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده (سفر رازآمیز در هور)

«روز خون» به‌کارگردانی حمیدرضا همتی و تهیه‌کنندگی مرتضی رضایی (ذکر عاشورای خونین ۱۴۰۱)

«پایتخت ۷» به‌کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری (چهره‌های آشنای مردم ایران در یک داستان جدید)

«بوقچی» به‌کارگردانی حسین حبیب‌زاده و تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد (یک طنز فوتبالی از پیروزی و شکست)

«بدل» به‌کارگردانی علیرضا مسعودی و تهیه‌کنندگی رضا نصیری شهرضایی (داستانی شاد از تحول در ماه مبارک رمضان)

«ماه عسل» به‌کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی مرتضی رزاق‌کریمی (یک ازدواج شاد دانشجویی و ماجراهایش)

«مادر سوجان» به‌کارگردانی حسین تبریزی و تهیه‌کنندگی مهدی کریمی و میثم آهنگری (نبرد با ظلم و ستم در روستایی دوردست تا پیروزی انقلاب)

«مسیر اصلی» به‌کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان و تهیه‌کنندگی علی‌اکبر تحویلیان (بزرگ شدن در روستای پدری تا قله‌های دانش روز)

«رویان» به‌کارگردانی شکیل مظفری و تهیه‌کنندگی مصطفی علمی‌فرد (امیدهایی که به دانش دانشمندان ایرانی گره می‌خورند)

«فریبا» به‌کارگردانی محمود معظمی و تهیه‌کنندگی سیدرامین موسوی ملکی (سرگردانی پررمزوراز جوانان در فضای مجازی)

«روشنایی شب» به‌کارگردانی احمد مرادپور و تهیه‌کنندگی سیدمجید میرخان (کشف توطئه‌های سری علیه امنیت کشور)

«پردیسان» به ‌کارگردانی محمدرضا آهنج و تهیه‌کنندگی پرویز امیری و سیدسجاد قافله‌باشی (زندگی خانواده‌های روحانی در ماه مبارک رمضان)

«فراری ۲» به‌کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی امیرمهدی پوروزیری و سجاد نصرالهی‌نسب (از میدان کشتی تا خاکریزهای غیرت)

«روزهای روشن» به‌کارگردانی وحید امیرخانی و تهیه‌کنندگی حسین پاینده (یادآوری روزهای گرم کودکی)

«مهمان‌کشی» به‌کارگردانی احمد کاوری و تهیه‌کنندگی محمدکامبیز دارابی (برشی از حادثه کربلا از زاویه‌ای نادیده)

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    ۵۴/۶۴۷/۰۶۱/۵۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۲۴۹/۲۵۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۳۴/۵۰۵/۰۰۰