از وعده صادق تا «شازده کوچولو» | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۰
عمار خطی در گفت‌وگو با صبا:

از وعده صادق تا «شازده کوچولو»

عمار خطی، کارگردان فیلم کوتاه «شازده کوچولو» در جشنواره۴۱ تهران گفت: تصاویر پرتاب موشک‌های ایران در عملیات وعده صادق 1، الهام‌بخش این فیلم بود.

عمار خطی در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره علت انتخاب موضوع فیلم گفت: از مدت‌ها قبل دوست داشتم  با یک رویکرد جدید و انسانی به موضوع کودکان غزه بپردازم، ضمن اینکه کهن‌سالان این سرزمین نیز چون همه دوران کودکی خود را در این فضا گذرانده‌اند به نوعی کودکان دیروز غزه محسوب می‌شوند و همه مردمان فلسطین، همه کودکی خود را در جنگ سپری کرده‌اند.‌..
وی افزود: همیشه مقاومت طولانی مردم فلسطین در این شرایط برایم شگفت‌انگیز و ستودنی بود، چون شاید مردمان دیگر نتوانند بیش از چند سال این شرایط را تحمل کنند.
کارگردان «شازده کوچولو» با بیان اینکه ایده داستان این فیلم کوتاه، در شب حمله موشکی ایران به اسرائیل در عملیات وعده صادق۱ شکل گرفت، خاطرنشان کرد: تصاویر منتشر شده از حمله موشکی ایران به اسرائیل برای من تداعی‌کننده ستاره‌های دنباله دار بود و حس کردم قصه‌ای را که مدت‌ها به دنبالش بودم، پیدا کردم‌. فضایی را در فیلم طراحی کردم که در یک خانه با یک دختر فلسطینی همراه شویم. خانه‌ای که در ورودی آن توسط پدربزرگش بسته شده تا دختر از جنگ خبردار نشود تا آنجا را برایش به خانه آرزوها تبدیل کند… برای همین حتی اگر انفجاری بیرون از خانه رخ می‌داد، پدر بزرگ می‌گفت خانه در سیاه چاله افتاده تا دختر متوجه جنگ و خون‌ریزی فضای بیرون از خانه نشود، به امید اینکه یک روز با اتمام جنگ و دختر خودش این موضوع را متوجه می‌شود.
وی در ادامه گفت: در این فیلم دختر دوست دارد در آسمان ستاره دنباله‌دار ببیند تا آرزوهایش را بگوید و در شب حمله موشکی ایران به اسرائیل دختر گمان می‌کند که این موشک‌ها، ستاره‌های دنباله دار هستند و آرزوهایش را می‌گوید تا برآورده شوند.
عمار خطی درپاسخ به اینکه در این فیلم به هدف و غایت محتوایی خود دست پیدا کردید، گفت: کلیت کار برایم رضایت‌بخش است، ضمن اینکه بازخوردهایی که از اکران فیلم در جشنواره تهران گرفتم، برایم ارزشمند بود.
وی افزود: برخی از دوستان نسبت به موضوع فیلم گارد داشتند ولی بعد از تماشای فیلم، استوری‌هایی درباره فیلم گذاشتند که به من حس خوشایندی دست داد‌ برای مثال یکی از دوستان بعد از تماشای این فیلم نوشت، من با گارد بسته این فیلم را دیدم ولی در نهایت خیلی شیک این فیلم مرا شکست داد. این بازخوردها باعث شد؛ حس کنم با نگاه انسانی و شاعرانه به این موضوع، به هدف خود از تهیه این فیلم رسیده‌ام.

عمار خطی با اشاره به اینکه فیلمسازان باید به دغدغه هم احترام بگذارند و آزادانه کار کنند، خاطرنشان کرد: برخی از دوستان انتقاد می‌کردند که کار سفارشی نکنید در حالی که این موضوع دغدغه من بود. در واقع خودم موضوع این فیلم را پیشنهاد دادم و سازمان اوج مرا حمایت کرد و کار با این سازمان بسیار برایم لذت‌بخش بود. به‌نظرم اوج از بهترین ارگان‌هایی است که در حوزه سینما درست فعالیت می‌کند.

وی افزود: ما فیلمسازان باید جسارت و جرات داشته باشیم که نظر صادقانه خود را در مورد یک فیلم بگویم، حتی اگر قبل از آن با موضوع آن موافق نبودیم. هنرمندان باید هنر را تحلیل و قضاوت کنند و از به‌کار بردن این جمله که همکارشان، متصل به فلان ارگان است و‌‌‌… پرهیز کنند.

عمار خطی درباره انتخاب بازیگران تصریح کرد: ما از ابتدا می‌خواستیم از بازیگران عرب‌زبان در فیلم استفاده کنم و در انتخاب بازیگر با یک مشاورزبان فلسطینی همکاری می‌کردیم و چون بیشتر بازیگران عرب‌زبان ما اهل عراق بودند؛ متوجه شدیم گویش عربی عراقی با فلسطینی با هم بسیار متفاوت است و آوردن بازیگر از فلسطین و سوریه نیز مشکلات زیادی داشت ضمن اینکه چون من به زبان عربی تسلط ندارم، ترسیدم حس و حال فیلم به‌خوبی درنیاید و با لحاظ تمام این شرایط، به این نتیجه رسیدیم که فیلم را با بازیگران ایرانی بسازیم و بعد به زبان عربی دوبله کنیم به همین دلیل پروسه انتخاب بازیگر ما خیلی طولانی شد.
وی درباره انتخاب بازیگران گفت: ارونیکا بهرام‌زاده و تصنیف حسینی دو بازیگر دختر فیلم هستند که بازی آنها نقطه قوت فیلم محسوب می‌شود و هردو بازیگران حرفه‌ای هستند که بیش از بیست فیلم بازی کرده‌اند.

کارگردان فیلم کوتاه «شازده کوچولو» در پاسخ به اینکه این فیلم را درجشنواره خارجی هم شرکت خواهید داد، گفت: چون این فیلم دارای نگاهی انسانی است، تصمیم داریم تا برای این فیلم پخش جهانی داشته باشیم.

عوامل سازنده «شازده کوچولو» عبارتند از:

تهیه کننده و کارگردان: عمار خطی، نویسندگان: محمدحسین گودرزی، عمار خطی بازیگران: رونیکا بهرام زاده، محمد پور حسن، تصنیف حسینی، مدیر فیلمبرداری: شهرام خطی، صدابردار: محمدرضا مرتضایی، طراح صحنه: سعید قلی‌زاده، برنامه‌ریز و دستیار اول: کارگردان: محمد رحمانیان، طراح لباس: ساناز ترابی، مدیر تولید: افشین رئوفی، تدوین: علی گورانی، طراحی و ترکیب صدا: محمد حسین ابراهیمی، اصلاح رنگ و نور: علی نوروزی، آهنگساز: ایمان پویان، جلوه‌های ویژه: محمد پهلوان، چهره‌پرداز: الهام شهاب‌الملک‌فرد، منشی صحنه: یاسمین پدری،
طراح پوستر: محمد شکیبا، طراح لوگو: محمود آراسته، عکاس: حمیدرضا هادی نژاد، روابط عمومی: الهام عرشی‌زاده.

مهدیه مالکی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    ۵۴/۶۴۷/۰۶۱/۵۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۲۴۹/۲۵۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۳۴/۵۰۵/۰۰۰