از اثر انگشت هادی حجازی‌فر تا شگفت‌زدگی خارجی‌ها از مخاطبان تهران۴۱ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۵
تهران۴۱ با صبا

از اثر انگشت هادی حجازی‌فر تا شگفت‌زدگی خارجی‌ها از مخاطبان تهران۴۱

سومین روز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اکران آثار، برپایی نشست‌های تخصصی و نقد آثار و حضور مهمانان ویژه سپری شد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، نسل تازه فیلمسازان و مخاطبان جشنواره فیلم کوتاه تهران، در روز سوم جشنواره، شور و حال ویژه‌ای برای این رویداد معتبر رقم زدند.

چرا هادی حجازی‌فر از لهجه‌اش فرار نکرد؟

نشست تخصصی هادی حجازی‌فر بازیگر سینما با عنوان «هدایت بازیگر» با دبیری احمد الستی پژوهشگر و استاد دانشگاه عصر روز ۲۹ مهرماه در پردیس ملت محل برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

حجازی‌فر در ابتدای این کارگاه گفت: من برای حضور در نشست پرهیز داشتم چون فکر می‌کنم تجربیات هر کسی با توجه به کاراکتر و زندگی‌اش به شدت شخصی است، قابل تعمیم نیست و نمی‌شود به عنوان یک فرمول ارائه کرد. من سال‌ها مخاطب این جشنواره بودم و تلاش می‌کردم ببینم و یاد بگیرم ولی این‌ها بر اساس تجربیات شخصی است.  آنچه ما در دانشگاه یاد گرفته‌ایم در مواجهه با کار و موانع، چندان به من کمکی نکرد و فقط یک دانش به من داده است. هدایت بازیگر امر دوم است. همانطور که مدیریت عوامل حرف اول را می‌زند مدیریت بازیگر هم مهم است. این را هم باید بگویم بازیگران افراد حساسی هستند. یک روز با حال خوب، یک روز با حال بد سر کار می‌آیند. مثلاً اگر کسی من را سر کار ببیند می‌گوید او دو قطبی است! چون احوالات متفاوتی را تجربه می‌کنیم.

وی گفت: من لهجه دارم و تا چند سال پیش سعی می‌کردم آن را از ببین ببرم و جلوی خیلی از جریان ها، آدم‌ها، فیلم‌ها مرعوب بودم ولی سه چهار سال پیش فهمیدم چیزی که از آن فرار می‌کردم شامل کودکی من، ترک بودن من، پدر و مادرم است من تلاش می‌کردم این ویژگی‌ها را از بین ببرم ولی بعد‌ها تلاش کردم بر همان تکیه کنم چون این اثر انگشت من است.

قاب یادگاری خارجی‌ها در ملت 

جمعی از مهمانان و فیلمسازان بین‌المللی حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به خانه جشنواره این رویداد آمدند و با اصحاب رسانه گفت‌وگو کردند.

حضور علیرضا تابش در خانه جشنواره

علیرضا تابش با حضور در پردیس سینمایی ملت با همراهی مهدی آذرپندار از بخش‌های مختلف جشنواره فیلم کوتاه تهران بازدید کرد.

قادر آشنا از جشنواره بازدید کرد

قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در حاشیه بازدید از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عنوان کرد:‌ جشنواره فیلم کوتاه تهران یک اتفاق مبارک است که سال‌هاست دریچه ورود سینماگران به عرصه سینمای بلند قرار گرفته است.

او به تاثیرگذاری انجمن سینمای جوانان ایران اشاره و در بیان تجارب شخصی خود عنوان کرد: من از زمانی که در چند استان مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم همواره شاهد تردد علاقه‌مندان جوان سینما به انجمن سینمای جوانان ایران بودم که هموراه نهادی محل رجوع بود. در استان‌ها دفتر انجمن تنها مرجع رسمی سازمان سینمایی است.

آشنا جشنواره فیلم کوتاه تهران را یک امکان برای کمک به سینمای ایران دانست و تاکید کرد: بسیاری از فیلمسازان مطرح ایران کارشان را از انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره فیلم کوتاه تهران شروع کرده‌اند لذا این جشنواره در شناسایی استعدادهای جوان فیلمسازی و معرفی نسل نوی سینماگران همواره تاثیرداشته است.

بازدید قائم‌مقام معاون سیما از جشنواره

سلیم غفوری قائم مقام معاون سیما در سومین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از خانه جشنواره بازدید و با مهدی آذرپندار دبیر این رویداد دیدار کرد.

نشست‌های «۴۱_ ۲۰»

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» جشنواره فیلم کوتاه تهران در روز سوم با موضوع بازنگری روایت در مرحله تدوین به دبیری احمد الستی و با حضور کنان سوباشی، تدوینگر و مدرس سینما یکشنبه ۲۹ مهر، ساعت ۱۷:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

همچنین حمید نجفی‌راد، نشست تخصصی بازنگری روایت در مرحله تدوین در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را برگزار کرد.این مدرس سینما گفت: شخصا برای مونتاژ، کارگردانی و بازیگری را کنار گذاشتم و همه تلاشم در این سال‌ها این بود که کشف و شهود من در مونتاژ به کجا می‌رسد. اینجا من برای موفقیت، موسیقی، صدا، کارگردانی و بازیگری را لازمه کار می‌دانستم.او به تشریح نگاه خود در مونتاژ پرداخت و خاطرنشان کرد: خیلی اوقات به ما مونتورها اجازه دخل و تصرف در پیش‌تولید داده نمی‌شد و کارمان از زمانی بود که راش‌ها به دست‌مان می‌رسید. من همیشه عادت دارم راش‌ها را ببینم و اصولا مطالعه راش انجام می‌دهم.

نشست تخصصی «تولید فیلم‌های کوتاه واقعیت مجازی» با کنان سوباشی

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» این رویداد در روز سوم با موضوع «بازنگری روایت در مرحله تدوین» به دبیری احمد الستی و با حضور کنان سوباشی، تدوینگر و مدرس یکشنبه ۲۹ مهر، ساعت ۱۷:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

کنان سوباشی در ابتدای این نشست یک سوال مطرح کرد و گفت: یک سوال می‌پرسم و می‌خواهم جمعیت نظرشان را بدهند از نظر شما سینما چیست؟ از سینما و سینمای واقعیت مجازی چه می‌دانید؟

او پس از شنیدن نظرات متفاوت حضار گفت: سینمای وی آر نیاز به سینمای سنتی دارد و زمانی که سینمای سنتی وجود داشته باشد می‌توانیم بگوییم سینمای سنتی چیست و چقدر برای سینمای وی آر حائز اهمیت است.

وی افزود: امروز واقعیت مجازی به یک تکنولوژی دوست‌داشتنی تبدیل شده است چراکه رویا دیدن در فضای حقیقی را فراهم ساخته و مهم ترین ویژگی‌اش این است که یک تصویر ۳۶۰ درجه دارد. خیلی از افراد فکر می‌کنند این سینما پدیده جدیدی است اما سینما از گذشته‌های دور وجود داشته است.

وی ادامه داد: با تجهیزات جدیدی که وجود دارد امکان ساخت یک فیلم با فرمت جدید فراهم شده است و این موضوع در حال پیشرفت است.

 سالن‌های شلوغ سلیم اوجی را شگفت‌زده‌ کرد

سلیم اوجی فیلمساز و مدیر هنری جشنواره فیلم کوتاه آک‌بانک ترکیه با حضور در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: مشتاق بودم از جشنواره فیلم کوتاه تهران بازدید کنم و از مواجهه با سالن‌های شلوغ شگفت‌زده شدم.

سلیم اوجی فیلمساز و بنیانگذار و مدیر هنری «جشنواره فیلم کوتاه آک‌بانک» ترکیه از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بازدید کرد.

این فیلمساز در حاشیه بازدید از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره این رویداد سینمایی بیان کرد: از آن‌جایی که به تهران آمده بودم و خودم جشنواره فیلم کوتاه ترکیه را برگزار می‌کنم، مشتاق بودم از جشنواره فیلم کوتاه تهران بازدید کنم. این رویداد سینمایی را بسیار دوست داشتم و خیلی از حضور در اینجا ذوق‌زده و از مواجهه با سالن‌های شلوغ شگفت‌زده شدم.

او ادامه داد: زمانی که سالن‌های پر از تماشاگر سینما را دیدم و متوجه شدم تا چه اندازه به فیلم‌های کوتاه توجه می‌شود، فهمیدم قرار است اتفاقات ویژه‌ای برای سینمای کوتاه ایران رخ دهد.

اوجی در پایان با اشاره به اینکه همه چیز در جشنواره فیلم کوتاه تهران عالی برپا شده است، گفت: امیدوارم این جشنواره سالیان سال برگزار شود و از آن‌جایی که فرهنگ ایران و ترکیه اشتراکات زیادی با هم دارند، امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم همکاری بین جشنواره آک بانک و این جشنواره را رقم بزنیم.

۱۰ فیلم برتر جشنواره «تهران» از نگاه مخاطبان

۱۰ فیلم‌ برتر آرای مردمی تا پایان روز دوم چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد.

هیات نظارت بر آرای مردمی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران ۱۰ فیلم برتر از نگاه تماشاگران تا پایان روز دوم جشنواره را به ترتیب حروف الفبا، به این شرح اعلام می‌دارد:

بدرود پاریس
بهش میگن منمنداس
تانکر
تنها کنارهم
حنابندون
روز خداحافظی
رییس شمایی
سر
شیفت
کشک‌های شور عزیز

اعضای نظارت بر آرای مردمی نادره ترکمانی، میترا مهتریان، رضا فهیمی و سعید کشاورز هستند.

لازم به ذکر است تعداد ۲۹۲۲ تعرفه‌ در روز دوم در اختیار مخاطبان قرار داده شد و نتایج فوق برآیند آرای اخذ شده از این تعداد است.

قاب‌هایی از روز سوم

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    ۵۴/۶۴۷/۰۶۱/۵۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۲۴۹/۲۵۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۳۴/۵۰۵/۰۰۰