درس مهم جشنواره۴۱ چه بود؟ / «سیزده سالگی» با فرامتن جان گرفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۵
«محمد اسفندیاری» در گفتگو با صبا:

درس مهم جشنواره۴۱ چه بود؟ / «سیزده سالگی» با فرامتن جان گرفت

«محمد اسفندیاری» کارگردان فیلم کوتاه «سیزده سالگی» از فیلم‌های داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران در خصوص چگونگی خلق فیلم و ارزیابی این دوره‌ جشنواره‌ اظهارنظر کرد.

«محمد اسفندیاری» نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «سیزده سالگی» در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره این فیلم بخش داستانی ۴۱امین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: قرار اولیه بر این بود که فیلمی کوتاه بر اساس کتاب «باران گرفته است» نوشته «احمد یوسف‌زاده» بسازیم. ما پس از مطالعه باید به یک ایده‌ جمع و جور در قامت فیلم کوتاه می‌رسیدیم که قابل عرضه باشد و میان تمامی ایده‌های جذاب کتاب، بخش سفر قهرمان را انتخاب کردیم و ایده نگارش شد و تایید شد و استارت کار زده شد.

وی در ادامه در خصوص تفاوت‌های فیلمسازی در زمینه فیلم‌های پرتره و یا با ایده‌ مستند با کارهای داستانی تصریح کرد: واقعیت این است که کار بیوگرافیک متفاوت از کار دراماتیک است و وقتی که می‌خواهیم اثری بر اساس زندگینامه فردی اتفاق بیفتد باید بدون دخل و تصرف این موضوع صورت گیرد تا فیلم به تهعداتش پایبند باشد.

وی در خصوص چالش‌های موجود در ساخت این فیلم گفت: چالش اساسی ما این بود که ما با یک متن بیوگرافی طرف بودیم که ریز به ریز در آن تشریح شده بود که در هر برهه چه اتفاقاتی بر سر قهرمان قصه افتاده است و دخل و تصرف به نظر من در این نوع از آثار خیلی درست و اخلاقی نیست و در نتیجه، عدم توانایی در این فرایند، فیلمساز را محدود می‌کند و مجبور است درام را از جهات دیگری دنبال کند. البته اگر درام را تنها مختص به متن ندانیم، فضا و اتمسفر و یا تکنیک‌های سینمایی که در فیلم خلق می‌شود نیز جز موارد دراماتیک در نظر گرفته می‌شود. ما در «سیزده سالگی» پیرو همین هدف بودیم که بار دراماتیک اثر در فرامتن را تقویت کنیم.

وی در ارزیابی از ۴۱امین دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار کرد : دوره ۴۱ام با ادوار جشنواره در دهه‌ ۹۰ بسیار متفاوت است و این را به‌خوبی احساس می‌کنم. جشنواره از لحاظ تنوع ژانر،تغییر شیوه‌ی ارزش‌گذاری و… دستخوش تغییر شده است و با تفاوت قالب آثار در این دوره طرف هستیم. همچنین معیار داوری و ارزش‌گذاری تغییر کرده است و این مدیریت می‌تواند مانع گرایش همگانی به یک ژانر در سینمای کوتاه شود. اتفاقات مثبتی که عرض کردم، جزو موارد مطلوب جشنواره است.

اسفندیاری گفت: مهم‌ترین درس این دوره جشنواره به علاقمندان به فیلمسازی به نظرم این است که برای تولید اثر الزامی به زرق و برق کاذب نیست.

علی حیدری

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    ۸۷/۴۹۱/۳۰۲/۰۰۰
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • زودپز
    ۶۷/۳۷۶/۱۵۴/۲۸۰
  • خجالت نکش
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • ببعی قهرمان
    ۲۳/۸۸۵/۶۵۷/۰۰۰
  • مفت بر
    ۲۱/۵۹۱/۱۲۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۹/۷۴۳/۴۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۳۲۶/۵۰۵/۰۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۶۴/۲۷۵/۰۰۰