به وقت نوجوانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۱
نگاهی به فیلم کوتاه «سیزده سالگی»؛

به وقت نوجوانی

«سیزده سالگی» با بهره گیری از روایت ساده و البته اثر گذار خود در شمایل فیلمی کوتاه و موجز، بازتاب دهنده روحیه و منش شهید سلیمانی در مقطع مهم و سرنوشت ساز نوجوانی است و نشان می‌دهد که چگونه و از چه زمان وجود او با مسئولیت پذیری و نگاه همدلانه گره خورده است.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، «سیزده سالگی» به کارگردانی محمد اسفندیاری و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر از جمله آثار حاضر در چهل‌و‌یکین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است که به سبب روایت بی‌پیرایه و منسجم خود توانست توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. فیلمی که بر اساس کتاب «باران گرفته است» نوشته احمد یوسف زاده به نگارش درآمده و برداشتی اثر گذار و مفهومی از دوران نوجوانی شهید حاج قاسم سلیمانی را در بردارد.

«سیزده سالگی» دارای ویژگی‌های متعددی است و همین موضوع سبب شده تا با اثری دلنشین و البته اثر گذار رو به رو باشیم.

فیلم ماجرای کوشش نوجوانی را به تصویر کشیده که برای پرداخت بدهی پدرش مجبور به مهاجرت از دیار پدری خود می‌شود. موضوعی که علاوه بر بازنمایی مقطعی جالب توجه از زندگی یک قهرمان ملی، دربردارنده وجوهی پنهان از شهید سلیمانی است و در پیوند با شخصیت و منش سال‌های بعد او، حاوی نکاتی جالب توجه است.

«سیزده سالگی» اثری موفق از حیث فضاسازی است. کارگردان اثر علاوه بر توجه به المان‌هایی نظیر طراحی صحنه کوشیده است تا تصویری با بافت غبارگرفته همچون نگاتیو را عرضه کند و همین موضوع اتمسفری ویژه و خیال انگیز به اثر بخشیده است.

شیوه نقش پردازی بازیگر نوجوان و کنترل حسی او بر نقش، در کنار هدایت و نوع بازی گرفتن فیلم‌ساز باعث شده تا «سیزده سالگی» به لحاظ بازیگری نیز اثری ویژه تلقی شود.

با این وجود، حجم بالای موسیقی که تقریبا در سراسر فیلم شنیده می‌شود، اثر را نزدیک به مرزهای سانتی‌مانتالیسم هدایت می‌کند. اما در نهایت وجود قصه‌ای گیرا و نوع روایت نویسنده به گونه‌ای است که آسیب چندانی متوجه فیلم نمی‌شود.

فیلمساز در مسیر روایی خود و خلق قصه، رویکردی مینیمال را در پیش گرفته و این موضوع را به نوع کارگردانی خود نیز تسری بخشیده است.

قاب‌های فیلمساز با هوشمندی و به لحاظ مشخصه‌های بصری، کیفیتی نزدیک به عکس‌های مستند را داراست و این موضوع سبب شده تا«سیزده سالگی» موقعیتی شبه مستند پیدا کند. یه علاوه، وجود عکس‌هایی از دوران نوجوانی شهید سلیمانی که مربوط به وقایع مطرح شده در فیلم است و در انتهای اثر نمایش داده می‌شود، موجب تقویت وجه مستند نمای کار شده و جلوه‌ای دلپذیر دارد.

عموما فیلم‌سازان در ساخت فیلم از قهرمانان ملی، رویکردی پرتره محور را در نظر گرفته و تنها مقاطع حساس و بزنگاه‌های سرنوشت ساز یک پرسوناژ را به عنوان موقعیت‌های دراماتیک مطرح می‌کنند. حال آنکه در اغلب اوقات، زندگی شخصیت‌های برجسته حاوی وقایعی کم‌تر دیده شده و به ظاهر ساده است که بازنمایی آن در قالب فیلم می‌تواند به درک بهتر ابعاد وجودی آن‌ها کمک کند.

«سیزده سالگی» با بهره گیری از روایت ساده و البته اثر گذار خود در شمایل فیلمی کوتاه و موجز، بازتاب دهنده روحیه و منش شهید قاسم سلیمانی در مقطع مهم و سرنوشت ساز نوجوانی است و نشان می‌دهد که چگونه و از چه زمان وجود او با مسئولیت پذیری و نگاه همدلانه گره خورده بود.

محمدعرفان صدیقیان

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۶۴/۰۵۵/۳۶۳/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۷/۹۵۲/۲۴۹/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۶/۷۱۱/۲۱۲/۰۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۴/۸۶۰/۵۰۸/۰۰۰
  • استاد
    ۹۳۵/۶۸۵/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۴۶/۶۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۲۰/۷۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۶۲/۴۶۰/۰۰۰
  • شنگول‌منگول
    ۷۳/۹۰۰/۰۰۰