در ضیافت دبیر جشنواره «تهران» با مهمانان بین‌الملل چه گذشت؟/ چنین استقبالی را در «کن» هم ندیده بودیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۱

در ضیافت دبیر جشنواره «تهران» با مهمانان بین‌الملل چه گذشت؟/ چنین استقبالی را در «کن» هم ندیده بودیم

مهدی آذرپندار دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در واپسین روز برگزاری این رویداد در ضیافتی ویژه میزبان مهمانان بین‌المللی این رویداد شد و با آن‌ها به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری چهل و یکمین جشنواه بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مهدی آذرپندار دبیر این رویداد به سنت جشنواره‌های بین‌المللی، در ضیافتی ویژه با مهمانان بخش بین‌الملل دیدار و گفت‌وگو کرد. آذرپندار در این دیدار گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دوره چهل و یکم خود را به پایان رساند. جشنواره‌ای که جزو قدیمی‌ترین جشنواره‌های ایران و آسیا است. عدد ۴۰ در ایران عدد مهم و مقدسی به شمار می‌رود و نماد بلوغ است ما از دوره قبل وارد ۴۰ سالگی جشنواره شدیم و به نظرم این رویداد کاملاً بالغ و پخته شده است و خوشحالیم که در چهل و یکمین دوره خودمان با بیشترین استقبال در بخش بین‌الملل مواجه شدیم و قریب به ۱۴ هزار اثر از ۱۵۱ کشور دنیا به این جشنواره ارسال شد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم اگر نخواهم بگویم بی‌نظیر اما این عدد در بین جشنواره‌های دنیا کم‌نظیر است و حاکی از توجه جهانی به جشنواره فیلم کوتاه تهران است. این در شرایطی است که رسانه‌های دنیا معمولاً اخبار مثبتی را از ایران منعکس نمی‌کنند، به خصوص در یک سال اخیر شاید این روند تشدید هم شده باشد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: ما خوشحالیم که دنیا ایران را با سینمای آن و کارگردانان بزرگی نظیر زنده‌یاد عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، مجید مجیدی و خیلی از چهره‌های دیگر می‌شناسد. در حقیقت فیلمسازان بسیار بزرگ ایرانی در سطح دنیا هم شناخته شده‌اند و جالب است بدانید که عمده سینماگرانی که نام بردم و دیگر کارگردانان و سینماگران بزرگ ایرانی یک زمانی در همین جشنواره فیلم داشتند.

آذرپندار اظهار کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران را انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌کند که بزرگترین مدرسه سینمایی ایران و یکی از بزرگترین مدارس سینمایی دنیاست. انجمن سینمای جوانان ۵۶ دفتر در شهرهای مختلف دارد که در همه آنها به آموزش و تولید فیلم‌ کوتاه پرداخته می‌شود و خیلی از کارگردانانی که شما می‌شناسید در حقیقت دانش‌آموخته انجمن سینمای جوانان ایران هم هستند.

وی ادامه داد: همچنین بسیاری از فیلمسازانی که در این جشنواره شرکت کردند، از شهرهای مختلف ایران و در حقیقت دانش آموخته انجمن سینمایی جوان آن شهر با شهرستان هستند. البته که تعداد زیادی آموزشگاه سینمایی و دانشگاه سینمایی هم در ایران وجود دارد که به امر آموزش و تولید فیلم در ایران مشغول هستند. جشنواره فیلم کوتاه تهران به واسطه همین دانش آموختگان و دفاتر گسترده‌اش، جشنواره محبوب و پر استقبالی است.

آذرپندار خطاب به فیلمسازان بین‌المللی توضیح داد: سالن‌های مملو از جمعیت را دیدید اما می‌خواهم چند آمار از روزهای جشنواره بدهم که شگفت‌زده خواهید شد. تمام سانس‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران بلیت فروشی شده بود و کسی رزرو بلیت نمی‌توانست وارد جشنواره شود. تعداد زیادی از علاقه‌مندانی که در سالن حضور داشتند این بلیت‌ها را به قیمت بلیت یک فیلم سینمایی در ایران خریده بودند و ۲۸ هزار و ۳۰۰ قطعه بلیت چاپ و در این ایام به علاقه‌مندان تحویل داده شد که ۱۴۶۰۰ عدد از آن یونیک بوده است؛ یعنی یک نفر این بلیت‌ها را خریداری کرده است. یعنی حداقل ۱۴۶۰۰ نفر یک بلیت از جشنواره ما تهیه کردند و به تماشای فیلم‌ها رفتند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران تصریح کرد: این در شرایطی است که عده‌ای فکر می‌کنند این روزها در ایران از ترس برخی از اتفاقات، زندگی عادی هم مختل شده و این تصویری است که بعضی از رسانه‌ها نشان می‌دهند. امیدوارم که شما بزرگترین رسانه ما باشید و این زندگی پرشور جوان‌ها در ایران را در کشور خودتان توصیف کنید.

دبیر جشنواره چهل و یکم عنوان کرد: در جشنواره ما بخش‌های ویژه‌ای وجود داشت. احتمالا متوجه شده‌اید که بخش ویژه هوش مصنوعی و واقعیت مجازی که خیلی نوپاست و در معدودی از جشنواره‌های دنیا این بخش آغاز به کار کرده در کنار فیلم‌های بین‌المللی به نمایش درآمدند و این فناوری مدرن ساخت فیلم، در حقیقت همانطور که در دنیا جدی گرفته می‌شود، در کشور ما نیز مورد توجه است. افتخار جشنواره فیلم کوتاه تهران این‌ است که مثل یک موجود زنده به جهان اطراف خود واکنش دارد. به طور مثال در موضوعی مثل هوش مصنوعی ما فکر می‌کنیم که وقتی در جهان اطراف چنین تحول مهمی اتفاق می‌افتد، جشنواره ما نمی‌تواند نسبت به آن بی‌توجه باشد.

وی ادامه داد: در مسائل داخلی کشور هم جشنواره فیلم کوتاه تهران تصویر و آینه‌ای از زندگی مردم ایران است و اگر اتفاقی رخ داد که خیلی از مردم را درگیر کرد شمااحتمالاً در آن سال در جشنواره فیلمی درباره آن رویداد خواهید دید.

آذرپندار گفت: ۱۸۲۶ فیلم ایرانی در این جشنواره ثبت‌نام کرده بودند که از بین آن‌ها فقط ۱۰۸ فیلم وارد جشنواره شدند، تعداد فیلم‌های کوتاهی که در ایران ساخته می‌شود بسیار بالاست و همین دلیلی است بر اینکه فیلم‌کوتاه در ایران مدیوم بسیار محبوبی است. در این جشنواره فقط از چین تعداد زیادی فیلم داشتیم که تعداد آن نسبت به فیلم‌های ایرانی بالاتر است اگرچه چین جمعیت خیلی بیشتری از ایران دارد و طبیعی است که ۱۹۷۶ فیلم برای ما فرستاده باشد.

آذرپندار با اشاره به تنوع ژانر در فیلم کوتاه بیان کرد: شعار امسال، «جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ پذیرای جهان خیال‌انگیز تو» بود. سینمای ایران در دنیا با سینمای رئال شناخته می‌شود و ما در تلاش هستیم تا میزبان نسل جدیدی از فیلم‌های کوتاه ایرانی باشیم که در ژانرهای متفاوت و آمیخته به عنصر تخیل هستند.

دبیر جشنواره چهل و یکم با اشاره به پرداختن موضوع فلسطین در این رویداد گفت: فیلم‌کوتاه تهران به اتفاقات جهان اطراف خودش بی‌توجه نیست وقتی که در دنیا اتفاقی مثل جنایت علیه فلسطین رخ می‌دهد ما هم حتما نسبت به این ماجرا واکنش نشان می‌دهیم و خوشحالیم که یک بخش ویژه برای فیلم‌های فلسطین در جشنواره داشتیم که شامل تعداد زیادی از فیلم‌های خارجی و داخلی ساخته شده با این مضمون است.

در ادامه فیلم‌سازانی از چین، روسیه، عراق، قزاقستان و… با تشکر از مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران برای تدارک این دیدار، ابراز کردند که از سازماندهی این جشنواره بسیار شگفت‌زده و غافلگیر شده‌اند و با اینکه جشنواره‌های بسیاری را شرکت کرده‌اند این جشنواره را یکی از بزرگترین و حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌ها دانستند.

این فیلمسازان همچنین خواستار تعامل بیشتر ایران و جشنواره فیلم کوتاه تهران با کشورها و کمپانی‌های فیلم‌سازی کشور خود شدند. مهمانان بین‌المللی حاضر در این ضیافت از علاقه‌مندی بیش از حد ایرانیان به فیلم‌کوتاه ابراز شگفتی کردند و گفتند که حتی در جشنواره کن همچین استقبالی برای فیلم کوتاه ندیده‌اند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار که از ۲۷ آبان‌ماه با اکران آثار در پردیس سینمایی ملت کار خود را آغاز کرده بود، با برگزاری آیین اختتامیه در برج میلاد تهران به کار خود پایان داد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    ۸۸/۱۹۲/۵۳۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • زودپز
    ۸۱/۵۱۸/۴۴۲/۰۰۰
  • خجالت نکش
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۷/۵۲۴/۷۸۸/۰۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شهرگربه‌ها۲۹
    ۱۰/۰۳۴/۱۵۳/۵۰۹
  • شه‌سوار
    ۱۰/۰۰۴/۵۶۸/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۴۴۱/۰۲۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۳۰/۹۳۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۰۸۵/۰۰۰