مسئولیت اجتماعی در فضای آموزشی چه نقشی دارد؟/ از تعامل تا فضای نقد در معماری | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۷
مهسا رستم‌زاده در گفت‌وگو با صبا:

مسئولیت اجتماعی در فضای آموزشی چه نقشی دارد؟/ از تعامل تا فضای نقد در معماری

مهسا رستم‌زاده موسس استودیو تبلیغات روما و مدیر آکادمی جوانان برای جوانان معتقد است: اگر بتوانیم با فرهنگ‌سازی، مسئولیت اجتماعی را در اولویت قرار دهیم، در حوزه‌ها مختلف بالاخص آموزش عملکرد موفق‌تری خواهیم داشت. 

به گزارش خبرنگار هنر صبا، مهسا رستم‌زاده موسس استودیو تبلیغات روما، دبیر اجرایی و بنیان‌گذار گروه تخصصی آرک‌وی است و در حال حاضر مدیریت آکادمی جوانان برای جوانان را برعهده دارد.  

او مدیریت آتلیه طراحی موسسه هنرمعماری قرن، طراح گرافیک موسسه مالی و اعتباری ملل، مدیریت اجرایی  رویدادهای «سه تفکر یک هدف»، «بوت‌کمپ معماری فرآیند»، «بوت‌کمپ طراحی منظر سبز» و «مسابقه معمار جوان سال» در آکادمی جوانان برای جوانان را در کارنامه کاری خود دارد. رستم‌زاده آموزش رایگان در شرایط اجتماعی امروز را بسیار حیاتی عنوان می‌کند و  ایجاد فضای آموزشی رایگان را مسئولیت اجتماعی خود می‌داند؛ به همین خاطر با او به گفت‌وگو پرداخته‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

سه سال از تاسیس آکادمی جوانان برای جوانان می‌گذرد، شما چه اهدافی را در آکادمی دنبال می‌کنید؟ 

هدف آکادمی جوانان برای جوانان از ابتدا آماده کردن فضای آموزشی به صورت کاملا رایگان در حوزه معماری برای معماران جوان است. درواقع با الصاق کردن عنوان «جوانان برای جوانان» به نسل آینده کمک می‌کنیم تا در مسیر رشد ایده‌های خود در بستر معماری قرار گیرند. آماده کردن فضای آموزشی رایگان برای معماران و طراحان جوان جزئی از مسئولیت اجتماعی این آکادمی است. درباره مسئولیت اجتماعی باید به این نکته‌ مهم توجه کتیم که این موضوع تنها در حوزه کمک مستقیم نقدی یا کالایی نیست بلکه آموزش هم نوعی مسئولیت اجتماعی تلقی می‌شود که می‌تواند همدلی بین جامعه هدف و حتی افراد مختلف جامعه را به دنبال داشته باشد. اگر بتوانیم با فرهنگسازی، مسئولیت اجتماعی را در اولویت قرار دهیم، در حوزه‌ها مختلف بالاخص آموزشچ، عملکرد موفق‌تری خواهیم داشت. 

آکادمی جوانان برای جوانان دو رویداد «سه تفکر یک هدف» و «بوت‌کمپ معماری فرآیند» را هرساله برگزار کرده است. این رویدادها با چه رویکردی برگزار می‌شود؟ 

فعالیت آکادمی با برگزاری «بوت کمپ معماری فرآیند» در سال ۱۴۰۰ آغاز شد. این رویداد هرساله با هدایت دیدگاه‌ها و ارائه مهارت‌های لازم به دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، نیروهای جوان و مستعد توسط معماران جوان و حرفه‌ای برگزار می‌شود. «بوت‌کمپ معماری فرآیند» علاوه بر آماده کردن منتخبین برای ورود به بازار کار، با چالش‌های متفاوت، توانایی شرکت‌کنندگان را ارتقاء می‌دهد. همچنین فرصتی مناسب برای شرکت‌کنندگان است که به دفاتر فعال معماری راه پیدا کنند. همچنین سلسله نشست‌های تخصصی معماری به صورت بین رشته‌ای با حضور جامعه‌شناسان، شهرسازان، اقتصادانان و … با عنوان «سه تفکر، یک هدف» برگزاری می‌شود. این برنامه با هدف  تعامل، بررسی چالش‌های جامعه معماری به دور از بزرگ‌نمایی و ساختن فضایی برای نقد توسط  متخصصان برپا می‌شود. 

برگزاری بوت‌کمپ فرآیند» بر چه اساسی شکل گرفت؟ در این رویداد نسبت به سال اول چه تغییراتی اعمال شده است؟  

رویداد فرآیند «بوت‌کمپ معماری فرآیند» به منظور پرورش نیروهای جوان به واسطه‌ معماران جوانی که در این حوزه به صورت کاملا حرفه‌ای در فعالیت هستند صورت می‌گیرد تا شرکت‌کنندگان بتوانند طی یک دوره فشرده پنج روزه خودشان را محک بزنند، با دفاتر معماری ارتباط برقرار کنند و به شکلی حرفه‌ای وارد بازار کار و دفاتر معماری شوند. در دوره اول، آموزش برای حدود ۴۰ نفر در نظر گرفته شد و تنها در تهران برگزار شد. اما در بوت‌کمپ فرآیند۳، تعداد شرکت‌کنندگان ۲۰۰ نفر بود و علاوه بر تهران به صورت همزمان در استان مازندران میزبان شرکت‌کنندگان بود. موضوع بوت‌کمپ هرسال به منظور رشد و تقویت جایگاه معماری تغییر می‌کند. در دوره‌ سوم تیم ویویدویژوال استودیو نیز کنار ما بودند تا به شرکت‌کنندگان در آموزش و استفاده از نرم‌افزار و خروجی آثار کمک کنند.

بزودی دوره سوم سلسله نشست‌های «سه تفکر، یک هدف» در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. در این دوره چه موضوعاتی مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت؟ 

موضوع این دوره با عنوان «معماری، معمار و مسئولیت اجتماعی» با بهره‌گیری از پیشنهادات مشاورین متخصص که از نیروهای فعال، جوان و باتجربه در عرصه معماری هستند، انتخاب شده است.  گروه مشاورین با حضور محمدرضا حائری، علی یاوری، حمیدرضا موسوی، نوا توکلی مهر، مانلی افشنگ و علی لواسانی طی جلسات متعدد علاوه بر انتخاب موضوع اصلی، برای هر نشست یک سرفصل با توجه معضلات روز جامعه معماری مشخص شده است. این نشست‌ها متشکل از یک معمار، جامعه‌شناس، شهرساز و اقتصادان خواهد بود که بر اساس موضوع نشست به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. همچنین در هر رویداد یک معمار دبیری رویداد را برعهده داد تا نشست‌ها را به بهترین شکل هدایت کند. این سلسله نشست‌ها برای عموم آزاد و رایگان است. 

سال گذشته مسابقه معماری «جوان سال» در تالار شهید آوینی دانشگاه تهران برگزار شد. چرا تصمیم گرفتید این مسابقه را به رویدادهای آکادمی اضافه کردید؟  

شکل گیری مسابقه معمار جوان سال با طرح این سوال شروع شد: چگونه می‌توانیم ابتدا آموزش  و سپس یک رقابت کاملا سالم و شفاف داشته باشیم. بنابراین رقابتی طراحی کردیم که ابتدا شرکت‌کنندگان بتوانند در یک بازه سنی مشخص در کنار منتورهای منتخب از نواحی مختلف کشور آموزش ببیند و طی جلسات غیر حضوری یا حضوری آثار خود را برای مسابقه آماده کنند. برای شفافیت و سالم بودن روند داوری آثار، علت عدم پذیرش آثار شرکت‌کنندگان بعد از اتمام مسابقه برایشان ارسال گردید تا دوستان علاوه بر شناسایی نقاط ضعف و قوت‌شان، بتوانند عملکرد بهتری در ادامه داشته باشند و آموزش خود را به پایان برسانند. همچنین در مراسم اختتامیه مسابقه تمام فینالیست‌ها به صورت حضوری در مقابل داوران و حضار به ارائه و دفاع کار خود پرداختند و سپس نفرات برتر اعلام شدند. 

بوت‌کمپ طراحی فضای سبز سال گذشته توسط آکادمی جوانان برای جوانان به شکل رایگان برگزار شد. آیا برگزاری این رویداد بخشی از برنامه‌های امسال خواهد بود؟ 

بوت‌کمپ فضای سبز پارسال به درخواست دو نفر از معماران این حوزه به صورت رایگان برگزار شد. ظرفیت دوره تنها ۱۰ نفر بود و شرکت‌کنندگان طی دو روز هم به صورت آکادمیک و هم عملی آموزش دیدند. زمان و ظرفیت سال دوم این بوت‌کمپ چون جز برنامه‌های اصلی آکادمی نبوده و نیست. ولی این برنامه درصورت درخواست همکاران برگزار می‌شود.  

در سایت آکادمی جوانان برای جوانان بخشی با عنوان «درخواست رویداد» دیده می‌شود. آیا آکادمی آمادگی برگزاری رویدادهای مختلف در حوزه معماری را در صورت تقاضا دارد؟ 

بله حتما، ما آمادگی برگزاری رویدادهای مختلف را داریم، اما دو نکته برای ما اهمیت بسیاری دارد: هدف از برگزاری دوره چیست؟ و آیا برگزاری این دوره کمکی به حل معضلات و مسائل روز معماری خواهد کرد؟ اگر هدف رویدادها با هدف آکادمی هم‌راستا باشد ما بسیار مفتخریم تا در این مسیر گام برداریم.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۶۴/۰۵۵/۳۶۳/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۷/۹۵۲/۲۴۹/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۶/۷۱۱/۲۱۲/۰۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۴/۸۶۰/۵۰۸/۰۰۰
  • استاد
    ۹۳۵/۶۸۵/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۴۶/۶۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۲۰/۷۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۶۲/۴۶۰/۰۰۰
  • شنگول‌منگول
    ۷۳/۹۰۰/۰۰۰