صداوسیما در انتشار ویدئوهای «وعده صادق ۲» از هوش مصنوعی کمک گرفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۲۵

صداوسیما در انتشار ویدئوهای «وعده صادق ۲» از هوش مصنوعی کمک گرفت

یکی از مدیران معاونت سیاسی صدا و سیما درباره صحت‌سنجی گزارش‌های خبری بیان کرد که در عملیات «وعده صادق ۲» توانسته‌اند با کمترین خطا و با استفاده از هوش مصنوعی ویدئوهای واقعی منتشر کنند.

به گزارش صبا، امین طیب طاهر مدیرکل برنامه ریزی و نظارت معاونت سیاسی صدا و سیما در برنامه «جام جم» درباره تاخیر در اعلام خبر شهادت شهید سنوار و عدم صحت‌سنجی گزارش های ارائه شده، بیان کرد: در موضوع شهادت یحیی سنوار، ما ادعاهای اسرائیلی‌ها را منتشر کردیم، اما نگفتیم که این ادعاها صحت دارد. ما تنها اطلاعاتی را که از منابع مختلف داشتیم، گزارش کردیم. حالا شما می‌گویید چرا این خبر را دیر تأیید کردیم؟ درست است که تأیید خبر تاخیر داشت، اما این به معنای عدم صحت‌سنجی نبوده است.

وی اضافه کرد: من نمی‌توانم اطلاعاتی را که از منابع مختلف به دست آورده‌ام، نادیده بگیرم. من هم راستی‌آزمایی می‌کنم، حتی اگر در برخی مواقع تأخیر در تأیید رسمی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، در عملیات «وعده صادق ۲»، ما تصاویر و ویدئوهایی را از منابع مختلف، از جمله مردم، پخش کردیم که واقعیت‌های میدان جنگ را نشان می‌داد. اما نکته اینجا است که گاهی اوقات دشمن برای بی‌اعتبار کردن رسانه‌ها ویدئوهای جعلی منتشر می‌کند. حتی ممکن است ویدئوهایی قدیمی یا فیک در اختیار ما قرار دهد تا بتواند ذهنیت عمومی را منحرف کند.

طیب طاهر درباره انتشار اخبار فیک در چنین مواقعی تصریح کرد: در چنین مواقعی، ما باید با دقت و هوشیاری اطلاعات را بررسی کنیم و از انتشار اخبار نادرست جلوگیری کنیم. من خودم به‌طور مستمر در حال بررسی و تأیید اطلاعات هستم، حتی در شب‌های حساس جنگ که تمام تیم خبری در حال بررسی ویدئوها و اخبار بودند. گاهی اوقات، یک ویدئو که در فضای مجازی منتشر می‌شود، ممکن است فیک باشد. به همین دلیل، رسانه‌ها باید از دقت کافی در راستی‌آزمایی برخوردار باشند.

وی درباره نحوه راستی آزمایی نسبت به برخی ویدئوها عنوان کرد: در عملیات «وعده صادق ۲»، ما توانستیم با کمترین خطا و با استفاده از هوش مصنوعی و منابع رسمی، ویدئوهای واقعی را منتشر کنیم. البته این فرایند همیشه با ریسک‌هایی همراه است، زیرا در میدان جنگ همیشه امکان خطا وجود دارد. ما باید با دقت و بر اساس پروتکل‌های حرفه‌ای اخبار را منتقل کنیم، اما نباید فراموش کنیم که در شرایط جنگ، مرزهای حرفه‌ای رسانه و منابع خبری کاهش می‌یابد.

 

نشراول: مهر

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰