به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری جشنواره، جلسه انتقال تجربه داوران فیلم کوتاه، مستند و پویانمایی با حضور مرجان اشرفیزاده، سعید پوراسماعیلی و بهرام عظیمی عصر امروز ۱۷ آبان در آخرین روز از سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی در پردیس هنر شهر آفتاب برگزار شد.
مرجان اشرفیزاده در ابتدای این نشست عنوان کرد: پایمردی و عشق زیاد میتواند آدم را در این فضا نگه دارد که به مسیر خود ادامه دهد. مناسبات مدام تغییر در فیلم کوتاه تغییر و ساخت فیلم را در این عرصه سخت میکند. اما در این شرایط بازهم جوانان ما با پیگیری و استمرار تلاش میکنند تا فیلم باکیفیت بسازند.
وی تاکید کرد: من به شخصه به دانشجویانم میگویم که اگر در حد جنون عاشق سینما و فیلم کوتاه نیستید، وارد این حوزه نشوید و سعی کنید آینده خود را از مسیر دیگری بسازید.
این مستندساز درباره تاثیر تجربه زیسته فیلمساز بر مدل فیلمسازی او گفت: تجربه زیسته هر فرد و فیلمسازی خیلی به مسیر حرفهای او کمک میکند. من به شخصه بچه دزفول هستم و در سالهای جنگ بزرگ شدم اما فرهنگ خانواده ما اینگونه بود که هنوز هم خیلی شهر و فضای آنجا را نمیشناختم. مدل فیلمسازی من هم اینگونه است که بیشتر به موضوعات درونی میپردازم و این رویکرد از مدل زیست شخصیام نشأت میگیرد. من معتقدم که خودم به عنوان مخاطب اول اثرم باید آن فیلم را دوست داشته باشم و به نقطه مشترکی با مخاطب کارم برسم.
سعید پوراسماعیلی در ادامه این نشست تصریح کرد: اصولا هرچه جلوتر میرویم به دلیل شرایط و ریتم تند زندگی ما به فیلم کوتاه گرایش پیدا میکنیم درنتیجه هرچه جلوتر برویم فیلم کوتاه با استقبال بیشتری مواجه میشود. به نظر من جوانان تعیین میکنند که جریان فیلم کوتاه در آینده به کدام سمت حرکت کند و مدیران و مسئولان خیلی در این حوزه جریان ساز نیستند. مثلا انجمن سینمای جوان به عنوان متولی حمایت از تولید فیلم کوتاه در بهترین شرایط در یک سال از یک سوم تولیدات فیلم کوتاه حمایت میکند.
وی تاکید کرد: طبیعتا رویدادهای اجتماعی مهمترین موضوعی است که موردتوجه جوانان فیلمساز قرار میگیرد.
این فیلمساز خطاب به جوانان فیلمساز گفت: من توصیهام این است که جوانان شغلشان را ساخت فیلم کوتاه قرار ندهند. شغل اصلی خود را حرفه دیگری انتخاب کنند و در کنار آن فیلم کوتاه بسازند زیرا با فیلم کوتاه نمی توان امرار معاش کرد و افزاد ناگزیر به ترک این حوزه میشوند. این اتفاق در کشورهای دیگر نیز وجود دارد و در این شرایط جریان فیلم کوتاه همواره زنده میماند.
وی افزود: اعتقاد من این است که جوانان در فیلم کوتاه باید از لذت فیلمسازی بهره ببرند و چشم به حضور در فیلم بلند نداشته باشند زیرا شرایط ورود به سینمای بلند بسیار سخت است و اگر این روند را درست طی کنند حتما به طور طبیعی وارد جریان سینمای بلند میشوند.
پوراسماعیلی با اشاره به اینکه ساخت فیلم کوتاه نباید گران شود، گفت: هرچه به سمت گران کردن فیلم کوتاه و کمک گرفتن از عوامل نامآشنا و حرفهای سینما میرویم، توجه به سینما در آن اثر کمتر میشود. گاهی افراد میخواهند که با اسم عوامل حرفهای در فیلمشان توجه داوران را در جشنوارههای مختلف به خود جلب کنند که این اتفاق اصلا درست نیست. داوران گاهی اگر یک فیلم کوتاه حرفی برای گفتن داشته باشد از نقایص فنی آن اثر چشمپوشی میکنند.
بهرام عظیمی بیان کرد: سبک زندگی من با بسیاری از هنرمندان متفاوت است؛ من در خانوادهای بزرگ شدم که مادرم فرد بسیار مذهبی بود، دوستانم هم فضای هنری نداشتند اما این شرایط در آینده مسیر شغلی به من کمک کرد. من کسی بودم که رانندگی بسیار بد و پرخطری داشتم اما این مساله در جایی به من کمک کرد که چندسال پیش قرار شد انیمیشنی برای فرهنگسازی در حوزه رانندگی بسازم.
وی تاکید کرد: من هرگز در زندگیام به شرایط ایدهآل فکر نکردم و آرزوهایم در حد توان، تلاش، خانواده و شرایطم بوده است.
این هنرمند درباره داوری فیلم کوتاه عنوان کرد: برخی فکر میکنند که بازیگران و عوامل حرفهای نظر هیات داوران را به خود جلب میکند اما من به عنوان کسی که در جشنوارههای مختلفی داور بودهام به شما میگویم که حضور عوامل حرفهای در فیلم کوتاه اتفاقا اصلا برای داوران مهم نیست.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است