به گزارش صبا؛ در این نمایشگاه، ارائهای فشرده از تلفیق اندیشههایباستانی شعرای نامی ادب پارسی چون حافظ، صائب تبریزی ، خیام و یک اثر از زنده یاد فریدون مشیری،با بیان هنرمند برجسته معاصر جلیل خلیلی از دریچه رنگ طرح و حجم، در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
رنگ روغن روی بوم، نقش برجسته روی چیت، تراش و پرداخت چوب، خم کاری برنز و قالب ریزی رزیناپوکسی، از تکنیک های به کار رفته در آثار استاد خلیلی است.
«جلیل خلیلی»، از اساتید برجسته هنر خط و نقاشی است که از همان سالهای بدو ورود به مدرسه، فعالیتهای هنری خود را آغاز نموده است. این هنرمند، دارای دکتری حقوق بین الملل است اما تحصیل و فعالیت شغلی در این رشته او را از ادامه فعالیت در عرصه هنر باز نداشت .
استاد خلیلی در سال ۱۳۷۲، دوره کتابت انجمن خوشنویسان ایران را با رتبه ممتاز گذراند و حدود ۴سال بعد از آن، شیوه جدید معماری نمای داخل و خارج ساختمان با استفاده از مصالح رزینی را ابداع و به نام خود ثبت کرد.
ساخت تابلوی برجسته سردر فدراسیون فوتبال ایران،نمای نقش برجسته غرب میدان ساعت در فلکه دوم صادقیه تهران، ماکت ۴ متری میدان آذربایجانتبریز، شیشههای رزینی الوان مسجد تهرانسر و نیزنمای رزینی برجسته پلههای تالار حرکت تهران از جمله فعالیت های شاخص این هنرمند کشورمان است.
به بهانه برگزاری این نمایشگاه، با جلیل خلیلی هنرمند پیشکسوت عرصه خط و نقاشی و مجسمه سازی گفتگویی صورت گرفته که در ادامه میخوانید.
جلیل خلیلی، هنرمند عرصه نقاشی، خطاطی و مجسمه سازی گفت: عوامل محیطی، هیجانات و شرایط روحی، تاثیر بسزایی بر روحیات خالق آثار هنری و به تبع آن، آفریدن یک اثر هنری دارد؛ به عبارتی دیگر، اغراق نیست که بگوییم رویداد های تاثیرگذار، بر روحیه ی هنرمند از چنان عمقی برخوردارند که می توان آنها را در آثار او مشاهده کرد؛ حتی گاهی به طورناخودآگاه، این عوامل وارد آثار می شوند، به گونه ای که در ترکیب بندی، اِلِمان ها و بسیاری عناصر بصری،ملموس واقع می گردند. در کل تغییر روحیه خالق یکاثر در طول خلق اثر هنری، خود به خود ممکن است بر ایجاد اثری که از قبل شروع شده تاثیر بگذارد،بطوریکه هنرمند ممکن است بخواهد حتی آن اثر قبلی خود را کنار بگذارد و کاری را از نو شروع کند؛ به هرحال عوامل بیرونی و شرایط محیطی و روحی از عواملی هستند که خواه و ناخواه می توانند در آفریدن یک اثر از سوی خالق، سهیم باشند.
وی در ارتباط با درک اثر خود از سوی مخاطب افزود: از آنجا که به طور مسلم، نحوه ارتباط یک اثر با بیننده، تاثیر مستقیمی بر روحیه خالق آن اثر دارد، بنابراینتا حدی خواستار خوانش آزاد از آثار خود توسط مخاطب هستم و ترجیح می دهم فضای فکری پشت کار را توضیح ندهم تا ذهن مخاطب بدون پیش زمینه فکری،دنیای ذهنی خود را داشته باشد؛ به عبارتی دوست دارم بتوانم ارتباط و تعامل دو سویه و درستی را بواسطه زوایا و ابزاری که در کارم از آنها بهره می برم، با مخاطب رقم بزنم.
خلیلی اظهار داشت: معتقدم ایجاد آثار هنری،شرایط خاصی نمی طلبد، بلکه این اثر است که برای ایجاد شدنش، به خالقِ خود ابلاغ می کند که رویشش و یا شکفتنش نیازمند چه تمهیداتی است؛ در حقیقت خالقِ یک اثر، همچون فردِ آبِستَنی است که اثری را از بَطنِ خود متولد می کند، منتهی تکامل و تحول و بالندگیآن اثر، بستگی به وضعیت روحیه سازنده و شرایطمحیطی دارد و چنانچه این موارد در جای درست خود طی مسیر داشته باشند، به طور قطع، اثری که خلق میشود تاثیرگذار و ماندگار خواهد بود.
وی در ارتباط با روند آفریش یک اثر هنری بیان کرد: نُطفهی یک اثر هنری در وهله اول باید در ذهنِ خالق خود متولد شود؛ علی رغم آنکه خلق اثر هنری به خصوص، نقاشی ممکن است مراحل از پیش تعیین شده و مشخصی را نداشته باشد؛ به طور مثال، گاهییک شخصِ به اصطلاح هنرمند در جریان جامعه یازندگی روز مره خود با مسئله ای برخورد می کند، که همان امر می تواند چاشنی خوبی برای تولد یک موضوع وپرورش و بالندگی آن باشد.
این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: گاهی برای کار کردن، ممکن است رویطرح اولیه خود فکر کنم و اِتودی کلی از ایده ی ذهنیام را ترسیم کنم و یا با گَشت و گذار میان تصاویر،ایماژهای ذهنی ام را توان بیشتری ببخشم و آن طور که می خواهم ترکیبی از آنها را در کنار هم و یا در هم تنیده و فرو رفته بچینم و حتی ممکن است فضایی را در اثر خود ایجاد کنم که تداعی گر برخی موضوعات در ذهن مخاطب باشد.به طور کل، روند قطارِ خلقِ یک اثر هنری را نمی توان در چارچوب و ریل های یک مسیراز پیش تعیین شده به حرکت درآورد.
اخلیلی تصریح کرد: بنده تاکنون نمایشگاه های متعددی را در برهههای مختلف از جمله دوران دانشجویی برپا کرده ام؛ البته قبل از این دوران، بصورت حرفه ای در عرصه خطاطی و نقاشی فعالیت مستمر داشتم و توانستم در این عرصه از هنر، کسب تجربه کنم و این تجربیات را در کنار کارهای حقوقی خود در کارنامه کاری ام یه یادگار بگذارم.
وی درباره مهمترین شاخصه برپایی این نمایشگاه گفت: مهمترین هدف بنده در برپایی این نمایشگاه،انگیزه های درونی و گله فلسفی است و انگیزهاقتصادی نقشی در آن ندارد؛ البته ترویج امیدآفرینی و تلاش بویژه برای نسل جوان، از چشم اندازهای این نمایشگاه به شمار می رود و امیدوارم آثار، آنطور که باید دیده شده و درک شوند و با مخاطب ارتباط برقرار نمایند.
خلیلی در ارتباط با سبک کارهای خود افزود: آثار ارائه شده بیشتر با سبک و سیاق نقاشی، خطاطی و خط نویسی است؛ در واقع بیشترین سبکی که در تحریر آثار این نمایشگاه از آن بهره بردم، شکسته ی نستعلیق است؛ به عبارتی از خطوطی استفاده کردم که آنچنان به چشم نمی آیند و در برخی فضاها، بیشتر ترکیب حروف و کمپوزیسیونرنگ است که در نظر مخاطب می نشیند؛ همچنین پیرامون مجسمه های موجود در این نمایشگاه نیزلازم است بگویم آن ها از تلفیق چوب و رزین و فلز ساخته شده اند و روی هر کدام از آنها حکاکی و نقش برجسته به چشم می خورد؛ نا گفته نماند نقش برجسته ای که بر روی تابلوی “صائب تبریزی” بکار رفته از جنسِنقش رنگ روغن است؛ یعنی ابتدا تلاش کردم روی این مجسمه را بارنگ های سفت شده روغنی حجم ببخشم و سپس روی رنگ ها را با خطی از جنس نقش برجسته آذین کنم.
وی در پایان خاطرنشان کرد : عِرفان و ایجاد ارتباط رنگی و هارمونی رنگی با عرفان، در کنار تلفیقادبیات کِلاسیک و مُدِرن با هنر، بیشترین منابع الهامی بنده در ایجاد آثار موجود در این نمایشگاه را تشکیل می دهند؛ البته لازم است اشاره داشته باشم که طبیعت نیز موضوعی بوده که همه ی آثار بنده در بستر آن شکل گرفته اند و وقایع و جریانات روزجامعه بصورت مستقیم ارتباط و تاثیری روی تابلوها ندارند؛البته برخی مسائل اخلاقی واجتماعی بواسطه افکار صائب تبریزی و اهمیت آنها در ذهنیت او ، در آثار جریان داشته که به نظرم، مخاطب با دیدن این تابلوها از آن آگاه خواهد شد. همچنین ابیاتی که در چارچوب این نمایشگاه بر روی تابلوها نقش بسته اند،همگی با موضوع نقاشی ها و خطاطی ها ارتباطی دوسویه دارند .
گفتنی است علاقهمندان برای بازدید از آثار جلیل خلیلی میتوانند از ساعت ۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰،به آدرس تهران، پاسداران، خیابان ناطق نوری، روبرویدشتستان ۵، مجموعه فرهنگان پاسداران مراجعه نمایند.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است