به گزارش صبا به نقل از روابطعمومی گروه سینمایی هنر و تجربه در ابتدای این نشست سعید حسینی نویسنده و کارگردان فیلم گفت: سعی ما بر این بوده است که آن اندیشهای که داشتیم و مباحث پیچیده علمی را با یک رویکرد متفاوت و در قالب یک قصه ایرانیزه مصور به مخاطب ارائه کنیم و تلاش تیممان این بوده است که به بهترین و سادهترین شکل ممکن آن را بیان کنیم.
وی ادامه داد: در این فیلم ما سراغ چند مبحث علمی رفتیم که همواره دغدغه شخصی خودم بوده و علاقه وافری به آنها داشتهام که یکی فیزیک کوانتوم، دیگری روانشناسی و در اخر فلسفه بوده است. ما به این فکر کردیم که چگونه میتوانیم این سه مبحث علمی بزرگ و پیچیده را در قالب فیلم سرآغاز پیادهسازی کنیم
حسینی با تأکید بر اینکه سینما فراتر از سرگرمی است گفت: اگر سینماگران، فیلمسازها و نویسندگان ما به سینما بهعنوان یک ابزار برای شناخت جهان پیرامونشان نگاه کنند میتوانند اتفاقات گستردهتری را در حوزه علم رقم بزنند و آن را مصور کنند و سطح آگاهی جامعه را تغییر بدهند و این میتواند اتفاق مثمرثمری باشد.
شهاب کاظمی تهیهکننده فیلم نیز با اشاره به اینکه در همه جای دنیا سینمای بدنه و گیشه بهنوعی از سینمای تجربی و ساختار حرفهای متفاوت است گفت: فیلم سرآغاز فیلمی است که هم دربرگیرنده مباحث سایکولوژیک است و هم روایت داستانی قوی دارد و هم اینکه میتواند مخاطب را با درامی که در دلش دارد جذب کند کارگردان فیلم سرآغاز ۳ ماه به بازیگرانشان آموزش دادند تا آنها بتوانند بازیگر فیلم سرآغاز شوند
محمد شاکری منتقد مهمان نیز گفت: توقع ما از آقای حسینی بهعنوان یک فیلمسازی که آمده و یک فیلم با بودجه کم در هنر و تجربه ارائه کرده بر اساس یک فیلم حرفهای نیست؛ اما در همین گام اول نیز فیلم ایشان از بسیاری از آثاری که بهصورت حرفهای ساخته میشوند چه در ساختار و در چه در مضمون جلوتر است.
وی ادامه داد: امروز صنعت فیلمسازی در دنیا به سمت فیلمنامههای حکمت محور رفته است و زمانی که شما سریالهای پربازدید دنیا را میبینید شاهد هستید که مجموعهای از فلسفه، روانشناسی و عرفان است و همه اینها را گرد هم میآورند و از میانش یک درام جذاب در میآید؛ بنابراین مسیری که آقای حسینی رفته یک مسیر درست است جامعه ایران نیز جامعه حکمت محور است. از گذشته تا کنون اشعار زیادی گفته شده اما اشعار حافظ، مولوی و… ماندگار شدهاند و امروز کسی از اشعار کوچهبازاری حرف نمیزند؛ اما هنوز که هنوز است شعر حافظ، مولوی و فردوسی خوانده میشود
وی ادامه داد: با نگاهی به فیلمهای ماندگار میبینیم که همه آنها حرفی برای گفتن و دیالوگهای ماندگاری داشتند و کارگردانی فیلم نشان داد که میتواند گام بعدی را در همین مسیر بردارد و همین نشانهها در اثر او دیده میشود.
حامد مظفری روزنامهنگار و جانشین تهیهکننده فیلم سرآغاز نیز گفت: من فکر میکنم کلاً هر فیلمساز هنرمندی که میخواهد محصول هنری تولید کند باید پیش از تولید به مخاطب فکر کند و اینکه محصول را صرفاً برای دل خودت بسازی یک کار ابتر و عبثی است. از همان ابتدا در صحبتهایی که با آقای حسینی داشتم دیدم که فارغ از بضاعت تولیدش میخواست فیلمی تولید کند که مخاطب بتواند ببیند. یعنی فارغ از المانهای ساختاری و اینکه قوانین فیزیکی را ترکیب کرده با درام خودش به دنبال این بود که مخاطبان را سرگرم کند.
وی ادامه داد: البته من ایراداتی بر فیلم وارد میدانم و میدانم که یک فیلم ایدئال نیست؛ ولی به نظر من نه فقط در دستهبندی سینمای هنر و تجربه بلکه در میان تمام فیلمهایی که روی پرده است حرفی برای گفتن دارد.
سرور مدحی روانشناس نیز طی سخنانی گفت: این فیلم برای خود من بسیار جذاب بود اینکه کارگردان جوانی میآید، یک فیلم علمی میسازد و از مغزش استفاده میکند و برای من، همکاران هم و دانشجویان این رشته میتواند یک نمونه تحلیلی باشد و میزان آسیبرسانی یک سری مسائل زیرساختی خانواده، ناامنیها و دلبستگیها و زندگی زوجیت بر یک شخصیت بیمار دارای اختلالات روانپزشکی را نشان میدهد. حتی برای مردم عادی هم مفید است
رضا استادی نیز که قرار بود بهعنوان منتقد سینما در نشست حضور داشته باشد ضمن عذرخواهی از مخاطبان طی یادداشتی گفت: فیلم سرآغاز فیلمی است که مضمونی پیچیده را به تصویر کشیده و با حضور هنرمندانه چهرههای غیرتکراری، تلاش کرده تا دغدغه ذهنی سازندهاش را در قالب اثری تصویری به نمایش درآورد فیلم سرآغاز اثری جذاب و تماشایی است که در ذهن مخاطب خود سؤال ایجاد میکند و مخاطب را در پاسخ به سؤال همراه میکند و از لذت کشف پاسخ به سؤالها مخاطب را شاد میکند.
میلاد معتمدی مجری طرح نیز از گروه سینمایی هنر و تجربه برای اکران این فیلم تشکر کرد.
There are no comments yet