به گزارش خبرنگار سینما صبا، مجید زینالعابدین مدیرپیشین بنیاد سینمایی فارابی در گفتوگو با برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش گفت: در مقطعی که تصمیم گرفته شد تا بنده مدیریت بنیاد سینمایی فارابی را برعهده بگیرم تصور میکردم سینما نیازمند آثاری است که تنها معادلات گیشه ناظر بر آن نباشد، چراکه گاهی فیلمهایی مورد توجه و نظر منتقدان قرار میگیرد که ملاک آن فروش گیشه است و فضا را از تولیدات فرهنگی سینمای اجتماعی، فلسفی و متفکر دور میکند. اینکه تنها آمار فروش و سینمای بدنه را مورد توجه قرار دهیم رویکرد صحیحی نیست. نهادهایی مانند بنیاد سینمایی فارابی که در حکمرانی سینما نقش موثری دارند چنین وظیفهای را عهده دار نیستند و این موضوع میتواند در سینمای بخش خصوصی پیگیری شود.
زینالعابدین افزود: ما در بنیاد سینمایی فارابی جهتگیری و هدف خود را به فیلمهایی اختصاص دادیم که دارای تنوع ژانری باشند و گونههایی انتخاب شوند که بخش خصوصی قادر به تولید این آثار نبوده و عموما ماهیت تولید چنین آثاری گیشه و میزان فروش نیست، بلکه به نوعی تولید برای تاریخ سینما به شمار رفته و به تنوع بیشتر جشنوارهها کمک میکند. ما تلاش کردیم تا سبد تولیدات فارابی را به گونهای سامان دهیم که فیلمهای اثر گذاری درباره تاریخ معاصر، تاریخ اسلام، دفاع مقدس، جبهه مقاومت و موضوعهای اینچنینی در دستور کار قرار گیرد.
مدیر پیشین شبکه یک سیما با بیان اینکه علاوه بر تنوع گونه که در برنامه ریزی بلند مدت خود در فارابی در نظر داشتیم، سیاست عدالت فرهنگی در تولید نیز مدنظر ما بود، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا از سینماگران مطرح و پیشکسوت بهره برده و در عین حال زمینه را نیز برای ورود نسل جدید سینماگران در عرصه تولید سینمای حرفهای فراهم کنیم. همچنین در مسئله عدالت فرهنگی به غیر از نیروی انسانی، به موضوع اقلیم نیز توجه داشتیم و در حدود بیست فیلم که در هفده ماه گذشته و دوران مسئولیت من در بنیاد سینمایی فارابی تولید شد، اقلیمهای متنوعی مورد توجه قرار گفتند و برای مثال در کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان و اقصی نقاط کشور شاهد ساخت آثارمختلفی بودیم تا سینماگران این مناطق نیز امکان تولید اثر حرفهای را دارا باشند.
وی یادآور شد: من همواره فکر میکردم بنیاد سینمایی فارابی باید در راستای تولید آثاری درباره مفاخر فرهنگی ایران گام بردارد. متاسفانه در دو دهه گذشته در رابطه با این افراد کمتر شاهد تولید آثار سینمایی بودیم. در نتیجه برنامهریزیهایی صورت گرفت و با تولید فیلم سینمایی «پروین» درباره شاعر معاصر پروین اعتصامی این حرکت آغاز شد و امسال در نظیر داشتیم تا درباره «عطار نیشابوری» فیلم پرترهای را تولید کرده و زندگی و احوالات او را معرفی کنیم.
این مدیرفرهنگی ابراز داشت: طبق پیش بینیهای صورت گرفته قرار بر این بود تا درباره شش تن از مفاخر فرهنگی کشور چنین آثاری را تولید کنیم و اعتقاد داشتیم که بنیاد سینمایی فارابی باید در راستای تولیدات اینچنینی حرکت کند. امیدوارم چنین مسیری مسیر در آینده نیز برای این نهاد ادامهدار باشد.
زینالعابدین درباره مهمترین دستاوردهای دوران مسئولیت خود در بنیاد سینمایی فارابی گفت: سیاست فرهنگی و هنری در حوزه سینما در دوران دولت مردمی شهید رئیسی تدوین شده بود. ایشان اعمال نظر والایی نسبت به سینما داشتند. در دوره مسئولیت ایشان رئیس سازمان سینمایی دو مرتبه در ایام جشنواره به تماشای آثار نشستند و یک بار نیز از این رویداد بازدید به عمل آوردند. بنابراین تمام تصمیمات ناظر به یک منظومه فرهنگی و هنری در دولت بود و فکر میکنم سیاست عدالت فرهنگی و ورود نسل جدید فیلمسازان به سینما و شورای فیلماولیها که به بررسی صلاحیت حدود ۱۴۰۰نفر پرداختند و در نهایت نزدیک به صد نفر موفق به دریافت پروانه فیلمسازی شدند نیز از مهمترین اتفاقهای این نهاد در ماههای اخیر بود.
این مدیر فرهنگی درپایان گفت: بنده ارتباط گسترده و وسیعی با منتقدان و صاحب نظران داشتم، بنابراین شنونده نقطه نظرات مختلف بودم و آنچه را که قابل اجرا بود، به انجام رساندیم. همچنین مواردی نظیر جلسات نخبگانی را مد نظر خود قرار داده بودیم و با اهالی رسانه و نمایندههای رسانههای سینمایی جلساتی را برگزار کردیم تا شنوای نقطه نظرات آنها باشیم.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است