رد پررنگ تاریخ و اسطوره در نقاشی‌های کیمیایی/ فیلم‌های وسترن جلوه‌ای پررنگ در آثارش دارد/ حاتمی‌کیا متاثر از کیمیایی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ دی ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۰
گفت‌و‌گوی «صبا» با جابر قاسمعلی، فیلمنامه‌نویس به بهانه نمایشگاه نقاشی مسعود کیمیایی:

رد پررنگ تاریخ و اسطوره در نقاشی‌های کیمیایی/ فیلم‌های وسترن جلوه‌ای پررنگ در آثارش دارد/ حاتمی‌کیا متاثر از کیمیایی است

جابر قاسمعلی در خصوص نقاشی‌های مسعود کیمیایی گفت: تماتیک جست‌و‌جوی عدالت از جمله مفاهیم مهمی است که رد آن در عمده آثار کیمیایی از جمله تابلوهای نقاشی او به چشم می‌خورد. همچنین وجود برخی نمادها در این مجموعه حاوی مفهوم ارجاع به سنت است که در آن نوعی فهم مشخص از عدالت و رفاقت وجود داشته اما فشار اجتماعی حاصل از ورود مدرنیسم موجب شده تا سنت ایرانی در رهگذر تقابل با مدرنیته، هویت حماسی خود را از دست بدهد.


محمد عرفان صدیقیان/صبا: «جسدهای جاندار» عنوان تازه‌ترین نمایشگاه آثار مسعود کیمیایی فیلمساز شناخته شده سینمای ایران است.۱۳ تابلوی نقاشی با تکنیک ترکیب مواد از خالق «قیصر» روی دیوارهای گالری ثالث رفته است. کیمیایی درباره نمایشگاهش نوشته است: «ادبیات و شعر، موسیقی، نقاشی، سینما، تئاتر، معماری و … همسایه‌های هم‌اند. هنرمند از هنرها جدا نیست. فیلم ساختن در این سال‌ها به تاریکی رفت، نقاشی از جوانی در من انبار شد، نقاشی کردم.در این روزها می‌ترسم حتی دنیا را باور کنم اما می‌دانم که دوست داشتن درمان است. من شاید نقاش نباشم اما نقاشی می‌کنم.»

جابر قاسمعلی فیلمنامه نویس و مدرس سینما درباره نقاشی‌های مسعود کیمیایی در نمایشگاه «جسدهای جاندار» گفت: من اولین بار است که با آثار نقاشی مسعود کیمیایی مواجه می‌شوم، البته کیمیایی سال‌هاست که در زمینه هنر تجمسی فعالیت دارد و این نمایشگاه فرصتی را به وجود آورد تا با بخش تازه‌ای از شخصیت هنری او آشنا شویم.

وی افزود: آنچه که من با تماشای آثار به نمایش درآمده متوجه آن شدم این است که مجموعه نقاشی‌های کیمیایی با جهان سینمایی او قرابت بسیاری دارد. مسعود کیمیایی حماسه سرای معاصر ایران در حوزه سینما، ادبیات و نقاشی است و این موضوع در تمامی فعالیت‌های هنری او به چشم می‌خورد. کیمیایی در آثار نقاشی خود به بررسی تاریخ می‌پردازد و ما در این مجموعه شاهد رد پررنگی از تاریخ و اسطوره هستیم. او جهان معاصر خود را که در شهر تجلی پیدا کرده است در فیلم‌ها، رمان‌ها و نقاشی‌های خود به تصویر می‌کشد.

قاسمعلی با بیان اینکه کیمیایی فیلمساز شهری و «تهرانی» ایران است توضیح داد: در آثار حاضر در نمایشگاه نیز مختصات شهر تهران از دهه بیست تا روزگار معاصر اهمیت ویژه‌ای دارد. از سویی دیگر مولفه‌هایی همچون شهر، خودرو، اسلحه، گنگسترها و چاقو به عنوان تنها سلاح دفاعی برای به دست آوردن حقیقت آن هم به شکل کلاژ گونه در این نقاشی‌ها حاضر بوده و او پیش از این، عناصر نامبرده شده را در جهان سینمایی خود به صورت مداوم استفاده کرده است.

نویسنده «روانی» تاکید کرد: نکته مهم دیگر این است که کیمیایی در عین حال که ترسیم کننده تاریخ، اسطوره و جهان معاصر است، تاثیراتی که از سینمای جهان و فیلم‌های وسترن پذیرفته را وارد آثار نقاشی خود کرده است. در مجموعه نقاشی‌های به نمایش درآمده، مردان یکه و تنهایی دیده می‌شوند که گاهی شمایلی بی‌هویت دارند. برای مثال در یکی از این نقاشی‌ها از چاقو به جای عقربه ساعت استفاده شده که روی عدد دوازده ثابت مانده است و این تصویر ما را به یاد فیلم «نیمروز» به کارگردانی فرد زینه‌مان می‌اندازد. نگره تاثیر پذیری از سینمای جهان و خصوصا سینمای وسترن که در آن مولفه‌هایی نظیر مردان تنهایی که به دنبال عدالت هستند، در تمامی آثار هنری مسعود کیمیایی جلوه‌ای پررنگ دارد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، قاسمعلی درباره تاثیر پذیری سینماگران ایرانی از مسعود کیمیایی نیز گفت: ابراهیم حاتمی کیا از جمله سینماگرانی است که به شدت متاثر از مسعود کیمیایی بوده و در فیلم‌های او مردان تنهایی وجود دارند که به جست‌و‌جوی آرمان، عدالت و حق طلبی می‌پردازند و این موضوع ریشه در سینمای مسعود کیمیایی دارد. البته در سینمای کیمیایی خانواده و زن در راستای نمایش تنهایی مردان جدا افتاده داستان، حذف یا کمرنگ شده‌اند اما در سینمای حاتمی‌کیا، خانواده حضور موثری دارد و او تنهایی و غربت را در ظاهر مردان آرمانخواهی که از جنگ برگشته‌اند ترسیم می‌کند. در حالی که کیمیایی این تنهایی و جدا افتادگی را در چهره مردانی که ازسوی جامعه و به ویژه مدرنیته پس زده شده‌اند، به تصویر می‌کشد.

نویسنده‌ی «تلفن همراه رئیس جمهور» خاطرنشان کرد: تماتیک جست‌و‌جوی عدالت از جمله مفاهیم مهمی است که رد آن در عمده آثار کیمیایی از جمله تابلوهای نقاشی او به چشم می‌خورد. همچنین وجود برخی نمادها در این مجموعه حاوی مفهوم ارجاع به سنت است که در آن نوعی فهم مشخص از عدالت و رفاقت وجود داشته است اما فشار اجتماعی حاصل از ورود مدرنیسم موجب شده تا سنت ایرانی در رهگذر تقابل با مدرنیته، هویت حماسی خود را از دست بدهد. در این شرایط نخستین مفهومی که پایمال می‌شود، موضوع عدالت است. اینطور به نظر می‌رسد که شخصیت‌های حاضر در این آثار به دنبال عدالت و حق طلبی هستند و این نکته البته ریشه در سینمای محبوب کیمیایی؛ وسترن دارد.

قاسمعلی در پایان گفت: نمی‌توان میان فعالیت‌های یک هنرمند در شاخه‌های مختلف هنری تفکیک قائل شد. برای مثال نمی‌توان کیارستمی را تنها فیلمساز به حساب آورد و نسبت به شعرها و یا عکس‌های او بی‌توجه بود. هنرمند دارای یک جهان ذهنی است و این موضوع برای آنکه در جامعه بازتاب پیدا کند، می‌تواند به اشکال مختلف و در قالب مدیوم‌های گوناگونی همچون سینما، ادبیات و هنرهای تجسمی ارائه شود. کیمیایی بیش از آنکه سینماگر محسوب شود، یک هنرمند است و به همین دلیل می‌تواند از هر مدیومی برای بیان دیدگاه و معرفی جهان شخصی خود استفاده کند و این موضوع علاوه بر اینکه کنجکاوی برانگیز بوده، دارای جذابیت بسیاری نیز هست.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها