علیرضا حسینمردی/ صبا؛ کشتی «موآنا» قرار است تا یکبار دیگر به دل اقایانوس آرام بزند. قسمت اول از انیمیشن «موآنا» Moana محبوبترین کاراکتر جدید در انیمیشنهای دیزنی را در سال ۲۰۱۶ به کودکان معرفی کرد و قطعههای موسیقی این اثر، جوایز متعددی را برای سازندگان برده و صدها میلیون بار در یوتیوب دیده شده است. قسمت دوم در ابتدا قرار نبود که یک اثر سینمایی باشد، دیزنی میخواست یک سریال را بر اساس این کاراکتر بسازد. اما با شکستهای چند انیمیشن اخیر دیزنی در گیشه، به استثنا «درون و بیرون ۲»، دیزنی نیاز به یک پیروزی در گیشه داشت و «موآنا ۲» ساخته شد.
داستان «موآنا ۲» سه سال پس از ماجرای فیلم اول را دنبال میکند و قهرمان قصه اکنون یک رهبر و راهیاب است! اینبار، او دست به ماجراجویی بزرگتری زده و موظف است تا جزیرهای بهنام موتفوتو Motufetu را بههمراه ماوی (با بازی راک) پیدا کند. کلید موفقیت قبیله این قهرمان، در این جزیره افسانهای است. آنها در این مسیر با موجودات خارقالعاده از جمله نالو Nalo (خدای طوفان) و ماتانگی Matangi (خدای دنیای زیرین) روبرو خواهند شد.
سیمیا Simea خواهر کوچکتر موآنا نیز در این سفر همراه آنها شده و یک کنجکاوی خردسالانه را به روایت قصه میافزاید؛ اگرچه این بخش از قصه در ورطه کلیشهای دعواهای خواهران و برادران میافتد. با اینکه داستان تلاش میکند تا بعد افسانهای قصه را توسعه دهد، اما منتقدان میگویند که انسجام قصه فیلم اول را ندارد. دوبخشی کردن فیلمها، یکی از آفاتی است که گریبان آثار پرفروش را گرفته و گاها موجب روایت ناهمگون ماجرا میشود. برخی لحظات مخاطب حس میکند که فقط در حال تماشای تلاشهای سازنده برای پرکردن قصه است و داستان جلو نمیرود.
به گزارش خبرنگار سینما صبا، تنها جنبهای که «موآنا ۲» بدون حرفوحدیثی خوش میدرخشد، گرافیک و انیمیشن آن است. کارمندان بخش گرافیکی دیزنی پس از فاجعه «آرزو» Wish نشان دادند که هنوز استاندارد انیمیشنسازی هستند. رندر کردن اقیانوسها و آب، بسیار دشوار بوده و اینجا یکی از واقعیترین نمونهها را مخاطبان میبینند. از دنیای زیرآب بسیار جذاب گرفته تا جانوران افسانهای که با جزئیات دقیق طراحی شدهاند، این فیلم، یک ضیافت بصری است.
علاوه براینها، قسمت دوم به مانند نسخه پیشین، تمرکز ستودنی در ادای احترام به فرهنگ بومیان پلنیزیایی Polynesian میکند؛ از جمله سرودها و نمادهای سنتی و نحوه روایت قصه به آیین این مردمان متعهد است. از سویی دیگر کودکان از لحظات کمدی، ماجراجویی و دعواهای خواهر و برادری لذت بردهاند. کاراکتر راک نیز برای این گروه سنی جذاب بوده است.
بههمان اندازهای که این فیلم در بعد بصری قوی است، از جنبه روایی ضعیف است. گاها بهنظر میرسد که این انیمیشن یک پیشدرآمد کوتاه برای قسمت بعدی بوده و منتقدان میگویند که دیزنی میخواست ریسکی با افزودن چرخشهای داستانی نکند. بزرگسالانی که تمهای خودشناختی فیلم اول را تحسین کرده بودند، با داستان بسیار بچهگانه و ساده فیلم دوم ارتباط نگرفتهاند.
«موآنا ۲» از جنبه موزیکال نیز ضعیف ظاهر شده است. قطعههای موسیقی فیلم اول بسیار محبوب بود و وایرال شد؛ لین منوئل میراندا سازنده آهنگهایی نظیر How Far I’ll Go در قسمت اول بود؛ این آهنگ به سرودی برای توانمندسازی تبدیل شد. اما قطعات موسیقی فیلم دوم بههیچ عنوان در حد و اندازه قسمت اول نیستند و مخاطبان این آهنگها را توخالی از خواندند.
بودجه ساخت «موآنا ۲» در حدود ۲۰۰ میلیون دلار بوده و دستکم ۸۰ میلیون دلار برای بازاریابی آن هزینه شده است. دیزنی برای تضمین موفقیت این اثر، با برندهایی نظیر کوکاکولا، مکدونالد و حتی برندهای لوکسی مانند پاندورا شریک شده و فیلم را از ردیفهای فروش اسباببازی در فروشگاهها گرفته تا کمپینهای شبکههای اجتماعی، غیرقابل انکار ساخته است.
هزینههای دیزنی در اینجا بههدر نرفت و «موآنا ۲» با ۲۲۱ میلیون دلار فروش در تعطیلات آخر هفته، رکورد فروش را برای یک انیمیشن شکست. این فیلم در مجموع ۳۸۶ میلیون دلار فروش جهانی نیز داشته است. بااینحال، نظرات نهچندان مثبت منتقدان و بزرگسالان، شاید از قدرت این انیمیشن برای شکست رکوردهای بیشتر، جلوگیری کند. فعلا قسمت دوم «درون و بیرون» Inside out پرفروشترین فیلم ۲۰۲۴ بوده و «ددپول و ولورین» در رده دوم جای دارد.
دیزنی/پیکسار یک قسمت دوم دیگر را نیز امسال روانه سینماها کردند. «درون و بیرون ۲» به زعم اغلب منتقدان، نه تنها کلاسی برای قصهگویی بوده بلکه یکی از دو شانس اصلی برای اسکار انیمیشن امسال است. کمپانی دریمورکس نیز چندی پیش «گربه چکمهپوش: آرزوی آخر» Puss in Boots: The Last Wish را روانه سینماها کرد و توانست حس نسخه اورجینال را در مخاطب تداعی کند. «موآنا ۲» در مقایسه با این دو اثر، از جنبه بصری قویتر بوده اما از بعد روایی، توخالی است.
با همه این اوصاف، کودکان از «موآنا ۲» لذت بردهاند و همین امر باعث پرفروششدن این فیلم خواهد شد. اگرچه بزرگسالان بهدنبال انیمیشنهای چندلایه هستند، اما کودکان بهعنوان مشتری اصلی دیزنی، در تیم آنها باقی خواهند ماند. ناگفته نماند که قسمت اول «موآنا»، رکورد بازدید را در پلتفرم دیزنی پلاس در اختیار قرار دارد.
چالشی که بر سر راه دیزنی است، این است که آیا سازندگان میتوانند در قسمت سوم، از پس انتظارات مخاطبان و پرداخت عمیقتر به جنبههای احساسی و قصهگویی بربیایند؟
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است