به گزارش صبا، اصغریان گفت: حرفهای ناگفته ای که انسانها جرات بیان آن را در زندگی خود ندارند در نمایش مرگ یک باور گفته می شود. از نظر بنده ،به این جهت خلق این کاراکتر ها ویژگی خاص محسوب میشوند که یک شخصیت به صورت عینی حرفهای ناگفته ای که انسانها جرات بیانش را ندارند را به تصویر میکشد .مواجهه با افکارمان در غالب کاراکتر عینی در عالم امکان و چالشهای پیش رو روند داستان را بسیار هیجان انگیز میکند. به همین دلیل، در طراحی صحنه و نور باید به طور ویژه ای باید برای کاراکترهایی که در فضای رئال و دو کاراکتر درون مرد و زن که در فضای سورئال شکل میگیرند تمیز و تفاوت قائل میشدیم.
به نظر من این مسئله کمک شایانی به مخاطب برای درک بهتر و ساده تری از نمایشنامه و رویدادهای صحنه می کند.
نویسنده و کارگردان نمایش « مرگ یک باور » درباره روند تولید نمایش در مصاحبه با صبا گفت : بسیاری ازمسائلی که در روزمره با آنها مواجه هستیم حاصل گفتگوی بین ما و افکارمان و تصمیم هایی که ما بر مبنای گفتگو با آن افکار می گیریم هستند. از این جهت خلق این کاراکتر ها ویژگی خاص محسوب می شوند که یک شخصیت به صورت عینی حرف های ناگفته ای که انسانها جرات بیانش را ندارند را به تصویر می کشد .مواجهه با افکارمان در غالب کاراکتر عینی در عالم امکان و چالش های پیش رو روند داستان را بسیار هیجان انگیز می کند.
این متن بر اساس دغدغه های شخصیام بوده و تلاش داشته ام تا اندیشه های خود را بر مبنای هدف و یک پیام روشن برای مخاطبان در نظر بگیرم و بصورت روایت یک داستان برای مخاطب ارائه شود تا تماشگر پس از دیدن اثر وادار به مواجهه با اندیشه نویسنده و کارگردان شود ؛ به موضوعاتی بیندیشد که تاکنون به آن فکر نکرده است این یک نوآوری و خلاقیت است که بر مبنای گزینش متن های نمایش بر اساس نیاز روز جامعه است و این جادوی تئاتر است و همین قدرت باعث ماندگاری این هنر در سالهای متمادی بوده و قطعا با وجود تکنولوژی و ابزارالات مربوطه حتی هوش مصنوعی خللی در تداوم این هنر بوجود نخواهد آمد.
وی درباره استفاده شدن از شیوه اجرای نمایشهای ایرانی گفت: در این نمایشنامه از ویژگی های درام ایرانی استفاده نشده که یکی از مهمترین دلایل کشیده نشدن توجه مخاطب به سمت جامعه مشخص بود و اساس نمایشنامه به یک مسئله بنیادین و جهان شمول میپردازد و مرتبط با جامعه خاص نیست. حتی اسامی بازیگرها خارجی انتخاب شده و فضای قصه در کشور فرانسه رخ می دهد. بیشتر تلاشم بر این بود که فضای داستان از فضای جغرافیای خاص و یک جامعه خاص خارج و به سمت یک جهان بزرگتر ، جهان انسانها، بدون هیچ مرزی و بدون زبان و گویش و رنگ و پوست و نژاد خاصی برود. پرداختن به مسئله اندیشه و خرد برای من از اهمیت بسزایی نسبت به دیگر ویژگی هایی که در نمایشنامه هایی در سبک های مختلف به ویژه در هنرهای نمایشی ملل مختلف که ما شاهد آن هستیم داشته مهمترین ویژگی، از اساسا از نظر بنده ویژگی انسانی بدون محدودیت های جغرافیایی بوده است.
نمایش « مرگ یک باور » تا ۴ دی ساعت ۲۰:۱۵ به مدت ۶۰ دقیقه در تماشاخانه صحنه آبی اجرا و مهدی اصغریان، هلیا جولایی مقدم، علی فرجی، محمد شفیعی، یاسمن کاظمی ، فرزانه محمدی، متین محمد زاده، امیر مرادی، فاطمه غلامعلی پور ، حامد تاراجیان بازیگران این اثر هستند.
نمایش نوشته مهدی اصغریان داستان جک لوکاس نویسندهای افسرده و ناکام که هرگز نوشته هایش چاپ نشده در حال نوشتن کتابی است که تحت تاثیر افکار خویش و اتفاقات درون داستان کتابش؛ گمان میکند همسرش جولیا در حال خیانت به او است. این شک و بدگمانی بیمارگونه تا جایی پیش میرود که جولیا جهت انتقام از لوکاس وادار به تظاهر به خیانت و ترک او میشود اما در نهایت…
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است