مدیران رادیو صدای مردم را شنیدند/ مطالبه‌گری مخاطبان از طریق مرکز ۱۶۲ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ دی ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۲
معاون صدای رسانه ملی در واحد ارتباط با مخاطبان 162 مطرح کرد:

مدیران رادیو صدای مردم را شنیدند/ مطالبه‌گری مخاطبان از طریق مرکز ۱۶۲

علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی امروز سوم دی ماه در واحد ارتباط با مخاطبان 162 حاضر شد و تاکید کرد: مردم امروز از سراسر کشور با واحد ارتباط با مخاطبان 162 تماس‌های بسیاری برقرار کردند و این موضوع نشان می‌دهد آنها با علاقه و با دقت شنونده برنامه‌های رادیو بوده و دنبال می‌کنند.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، علی بخشی‌زاده، معاون صدا و مدیران شبکه‌های رادیویی امروز سوم دی ماه مهمان مرکز ۱۶۲ رسانه ملی بودند و فرصتی فراهم شد تا با مردم گفت‌وگوی بی‌واسطه داشته باشند. واحد امور مخاطبان اداره کل روابط عمومی صدا و سیما (۱۶۲) امکانی را فراهم کرد تا مخاطبان در فضایی صمیمانه نظرات‌ خود را اعلام کرده و پیشنهادها و انتظارات‌شان را از برنامه‌های رادیویی به معاون صدا و مدیران شبکه‌های رادیویی بیان کنند.

علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی با اشاره به تماس‌های مخاطبان از  اقصی نقاط مختلف کشور در واحد ارتباط با مخاطبان ۱۶۲ افزود: از سراسر کشور با ما در تماس گرفتند؛ از صنف راننده، خانه دار و معلم گرفته تا استاد دانشگاه و پزشک و…  این موضوع نشان می‌دهد مخاطبان، برنامه‌ها را به شدت دنبال می‌کنند. به شخصه معتقدم برنامه‌های رادیویی شبکه محور هستند.

معاون صدای رسانه ملی در باب  ضرورت استمرار برنامه‌هایی از این دست نیز گفت: ۱۶۲ برای مدیران سازمان همانند اکسیژن است. مردم از این بستر بدون واسطه و شفاف با مردم صحبت می‌کنند. نظرات مردم برای ما همانند آب حیات است و رسانه و برنامه‌های ما با نظرات مردم و برای مردم زنده می‌ماند.

راننده‌ای که از برنامه «راه شب» گفت

وی ادامه داد: ما نظرات خیلی خوبی امروز در واحد ۱۶۲ شنیدیم. یکی از مخاطبان که تماس گرفته بود، راننده‌ای بودکه در مورد برنامه «راه شب» حرف ‌زد و تاکید کرد این برنامه برایش آرامش بخش است. او ادامه داد زمانی که در جاده است با شنیدن این برنامه آرام می‌گیرد و به زندگی امیدوار می‌شود، اما گلایه داشت چرا صدایش در برنامه پخش نمی‌شود. من خدمتشان عرض کردم تعداد تماس‌ها با برنامه زیاد است و امکان پخش تمام تماس‌ها نیست، اما شماره اش را گرفتم. امروز از شهرهای اصفهان، شهرکرد و… تماس گرفتند. خانم ۶۹ ساله‌ای از تهران تماس گرفتند و از برنامه‌های آموزنده و فرهنگ‌ساز ما تقدیر کردند و…

معاون صدای رسانه ملی خاطرنشان کرد: ما موظف هستیم تمام مطالب و مباحثی که مطرح می‌شود را پیگیری و دنبال کنیم. مردم و مخاطبان ما دقیق هستند و سطحی برنامه را گوش نمی‌کنند. ما موظف هستیم به سرمایه‌هایمان که مردم هستند، توجه کنیم. حتما تقاضای حضور بیشتر در واحد۱۶۲را خواهم داشت تا بیشتر شنونده نظرات مردم باشم.

بخشی‌زاده با بیان این که رادیو انعکاس‌دهنده نیازها و مسائل مردم است، گفت: یکی از وظایف خطیر رادیو پیگیری مسائل و دغدغه‌های مردم است. شبکه‌ها در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی مناسب دارند. برنامه‌های رادیو با دعوت از مسئولان، پیگیر مطالبات مردم است و به قول معروف مسئولان را پای کار می‌آورد. تعداد چنین برنامه‌هایی در رادیو فراوان است و برنامه‌سازان مسائل پزشکی، حقوق شهرندی، حقوق قضایی، مباحث فرهنگی، اقتصادی، محیط زیست، سبک زندگی و… با حضور کارشناسان بررسی کرده و از مسئولان پیگیر هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که تعامل با مخاطبان چه میزان می‌تواند در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد؟ افزود: اگر گفت وگو در فضای منطقی شکل بگیرد، حتما منجر به تکامل فردی و اجتماعی می شود. ما در رادیو به سمت نقطه مطلوب در حال حرکت هستیم. مخاطبان عزیز که با ما تماس می‌گیرند و نظرات‌شان را مطرح می‌کنند، به این معناست که نقطه آغازین برنامه‌ریزی کار ماست و  برنامه‌ریزی کنیم تا به سمت نقطه مطلوب حرکت کنیم. نتیجه این رویداد، حتما تکامل رسانه است و بهتر شدن برنامه‌ها. بی‌شک نظرات مردم را در برنامه‌ها لحاظ می‌کنیم.

شنوندگان هوشمند

کاظم داداشی، قائم مقام رادیو ایران درباره حضور در واحد ۱۶۲ عنوان کرد: ما در طول سال با مخاطبان در ارتباط هستیم. این ارتباط از طریق پیامک و تلفن است. به جد پیگیر پیشنهادهای مخاطبان هستیم اما حضور در واحد ۱۶۲ شرایطی فراهم کرد تا از نزدیک شنونده نظرات مردم باشیم. این رویداد فرصت فوق‌العاده‌ای شکل داد و شنوندگان هم به این موضوع تاکید کردند. برایشان جالب بود که با معاون صدا و مدیران شبکه‌های مختلف صحبت می‌کنند. امیدوارم این فرصت‌ها به شکل‎های مختلف فراهم شود.

وی ادامه داد: به شخصه برای دومین بار است که در این واحد حضور یافتم. این بی واسطه صحبت کردن ما را به نتیجه نزدیک‌تر می‌کند تا نظرات و پیشنهادات را عملیاتی کنیم . مخاطبان بیشتر برنامه‌های موسیقی محور را به صورت ویژه دنبال می‌کنند و به برنامه‌های معارفی بسیار علاقه‌مند هستند. دیدگاه‌های تخصصی در مورد موسیقی داشتند که برایم جالب بود. این موضوع نشان می‌دهد شنوندگان هوشمند هستند و با دقت برنامه‌ها را گوش می‌کنند. همچنین نظرات درست و دقیقی را مطرح کردند که بسیار ارزشمند بود.

شنیدن نظرات مردم در فضای صمیمانه

سیدمرتضی کاظمی‌دینان، مدیر رادیو فرهنگ ضمن قدردانی از مدیر روابط عمومی کل سازمان گفت: جای تشکر دارد که این شرایط فراهم شد تا ما بدون واسطه و با صراحت و صمیمیت کامل نظرات مخاطبان را بشنویم. مردم اشکالات، ایرادات و نقاط قوت ما را گفتند. آنها پیشنهادهای ارزشمندی داشتند. از انتخاب یک مجری برای یک برنامه گرفته تا تغییر آن و ساعت پخش برنامه یا بازپخش آن و پرداخت به موضوعی که از نظر مخاطب باید در شبکه فرهنگ پررنگ تر شود.

وی افزود: یکی از انتقادها مربوط به پخش گفت‌وگوهای کارشناسی طولانی بود که درخواست داشتند کوتاه شود و از ساختارهای جذاب بیشتر استفاده شود. همچنین مردم پیشنهاد دادند که در حوزه‌های فرهنگی مطالبه‌گری داشته باشیم. تماس‌ها و بیان جزئیات برنامه‌ها از سوی مردم نشان از این دارد که مخاطبان برنامه‌ها را رصد می‌کنند و پیگیر هستند. حتما نظرات را در دستور کار شورای مدیران قرار می‌دهیم و برای آن طراحی ویژه خواهیم داشت.

استمرار حضور در واحد ۱۶۲

حمیدرضا صحراگرد، مدیر شبکه رادیویی تهران ضمن قدردانی از دست‌اندرکارانی که این برنامه‌ریزی را داشتند، گفت: ما مسیرهایی برای دریافت نظرات مردم داریم. از جمله مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما که مرتب نظرات را جمع‌آوری می‌کند و در اختیار مدیران و برنامه‌سازان رسانه قرار می‌دهد، اما وجود چنین برنامه‌هایی باعث می‌شود شما به عنوان کسی که تصمیم گیرنده بودید، ببینید آنچه مد نظر داشتنید تا چه میزان توانسته به مخاطب منتقل شود و آیا با سلیقه او همخوانی داشته است یا نه؟ استمرار اینچنین برنامه هایی هم برای سازمان و برای مردم مفید است . امیدوارم همه بتوانیم از آن بهره برداری کنیم.

وی با بیان تماس‌هایی که گرفته شده بود، افزود: بخشی از نظرات مردمی به صورت فردی بود؛ مثلا از برنامه‌ساز خاصی درخواست داشتند. بخشی از تماس‌ها در راستای تصمیمات و سیاست‌هایی بود که قرار است در آینده گرفته شود. در مجموع تجربه امروز مفید و مثمر ثمر بود. امیدوارم ما هم برای برنامه‌ریزی سال آینده از آنها بهره‌مند شویم.

تجربه ارزشمند در واحد ۱۶۲

رضا کوچک‌زاده تهمتن، مدیر رادیو گفت‌وگو و رادیو مقاومت در پاسخ به این سئوال که حضور در واحد ۱۶۲ برای شما چه تجربه‌ای به همراه داشت، توضیح داد: امروز خیلی خوشحالم که به اتفاق مدیران شبکه‌های مختلف رادیویی در این واحد حضور داشتیم. گفت‌وگوی بی‌واسطه و مستقیم با شنوندگان داشتیم. حس خوب، تجربه خوب، ارزشمند و متفاوت بود. هر چند این تجربه را برای گفت‌وگوی مستقیم با شنوندگان سابق هم داشتیم.

وی معتقد است: برنامه‌هایی که تولید می‌کنیم برای مخاطبان است و آگاه شدن از ایده‌ها، دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و مطالبات مردم در پیشبرد طیف گسترده‌ای از برنامه‌سازی به ما کمک می‌کند. برخی تلفن‌ها تشکر بود و بعضی دیگر همراه با پیشنهاد سازنده بود. برخی اعتقاد داشتند باید در عملکرد برخی مجریان بازنگری شود. این موارد نشان می‌دهد که ما با مخاطب آگاه و هوشمند در ارتباط هستیم، مخاطبانی که دقیق ما را رصد می‌کنند.

کوچک‌زاده درباره این موضوع که برخی تماس‌ها اختصاص به قدردانی از رادیو مقاومت داشت، بیان کرد: ما تجربه رادیو مقاومت را از سالهای گذشته داشتیم. هر سال از ابتدای دی این رادیو راه‌اندازی می‌شد اما امسال زودتر از موعد مقرر با توجه به تحولات در منطقه شروع به کار کرد و ما تا پایان دی ماه در خدمت مخاطبان خواهیم بود اما پیش بینی این است که تا پایان بهمن ماه رادیو مقاومت را داشته باشیم.

رادیو؛ خانه پدری ام است

سید محمدرضا صالحی، مدیر رادیو اقتصاد از این فرصت مغتنم و حضور در۱۶۲ قدردانی کرد و توضیح داد: حضور در ۱۶۲ فرصت مغتنمی است که به ما صورت مستقیم و بی واسطه با مخاطبان شبکه ارتباط می‌گیریم. نظرات، پیشنهادات و انتقادات مخاطبان را می‌شنویم. به شخصه خیلی استفاده کردم. برایم خیلی شوق انگیز است که مخاطبان دقیق و با علاقه برنامه‌ها را دنبال می‌کنند و حتی درباره جزییات برنامه‌های شبکه نظر می‌دهند. من تمام این موارد را یادداشت کردم. حتما در جلسات اتاق فکر و در جلسات طرح و برنامه شبکه مد نظر قرار می‌دهیم.

وی اظهار داشت: سلایق، انتظارات و خواسته‌های مخاطب بخش مهمی از برنامه‌ریزی ما در تولید برنامه و تغییراتی است که در برنامه‌ها خواهیم  داشت. این موارد را سعی می‌کنیم در حد بضاعت خودمان به آن بپردازیم و جامعه عمل بپوشانیم. یکی از مخاطبان در تماس تلفنی تاکید کررد که رادیو، خانه پدری‌اش است. واقعا شنیدن این جمله بسیار شیرین بود.

گفت و گوی بی‌واسطه با مخاطبان

حمیدرضا افتخاری، مدیر رادیو صبا از حضور در واحد ۱۶۲ گفت: حضور در این واحد، اولین تجربه ام نبود. برای چندمین باری است که در واحد ۱۶۲حضور داشتم. زمانی که برنامه‌سازان شهر فرنگ، صبح صبا و… آمده بودند، من هم همراه برنامه‌سازان حضور داشتم. هر زمان که فرصتی پیش آید که بتوانم با مخاطبان هم کلام شوم و بتوانم نظرات مردم را بشنوم از آن استفاده خواهم کرد . اتفاق امروز هم خیلی خوب بود. بی شک این حضور فرصتی است که به صورت مستقیم بتوانیم با شنوندگان صحبت کنیم و نظرات آنها را دریافت کرده و در تولید برنامه‌ها بهره ببریم.

وی یادآور شد: مردم در تماس‌های تلفنی نقد چندانی نداشتند و اکثر تماس‌ها قدردانی بود. یکی از پیشنهادهای مردم، افزایش مسابقات در رادیو صبا بود و اینکه برای جوانان برنامه‌سازی بیشتری انجام شود. گلایه آنها این بود که فرستنده‌های امواج رادیو صبا برای سراسر ایران قابل دسترس نیست. خیلی‌ها به واسطه اینترنت برنامه‌های ما را گوش می‌کنند که هم هزینه و هم دردسرهای خاص خودش را دارد. حتما پیگیر این موضوع در حوزه فرستنده‌ها خواهیم بود.

تقویت فرستنده‌های رادیو

مسعود کاویانی، مدیر رادیو معارف از حضورش در این واحد بسیار استقبال کرد و گفت: تشکر می‌کنم از فرصتی که ایجاد شده، چرا که باعث شد ما به صورت مستقیم با مخاطبان سراسری خودمان در ارتباط باشیم. قبلا هم یکبار برای رادیو محرم در واحد ۱۶۲ حضور داشتم که مخاطبان تماس زیادی برقرار کرده بودند.

وی از استقبال خوب مخاطبان خبر داد و افزود: تماس‌ها بسیار زیاد بود. اغلب از رادیو معارف تشکر می‌کردند اما در مورد فرستنده‌ها و بحث آنتن‌دهی رادیو معارف گلایه می‌کردند و این که شبکه رادیویی معارف برای مردم شناخته شده نیست و لازم است که تبلیغ گسترده‌تری شود تا مردم بتوانند از این شبکه بیشتر استفاده کنند. برخی عزیزان هم دغدغه‌های شخصی خودشان را مطرح کردند. در مجموع همه موارد را یادداشت کردم و تا جایی که امکان داشته باشد حتما استفاده خواهم کردم. سعی می‌کنیم به دیدگاه‌های مخاطبان توجه داشته باشیم و با دغدغه‌های آنها آشنا شویم.

بهره بردن از پیشنهادهای مردمی

نهضت باهنر، مدیر رادیو سلامت تجربه حضور در واحد ۱۶۲ را جذاب و شیرین عنوان کرد و گفت: ما امروز توانستیم نظر مخاطبان را به صورت مستقیم بشنویم. این رویداد جزو اقدامات شایسته روابط عمومی صدا و سیما است. به نظرم هر چند وقت یک بار این برنامه اجرا شود، اتفاق خوبی است؛ زیرا مدیران در واحد امور مخاطبان ۱۶۲ بی‌واسطه پاسخگوی سئوالات مردم هستند و نظرات‌شان را می شنوند.

باهنر تاکید کرد: در رادیو سلامت شنونده نظرات مردم هستیم و برنامه‌های رادیو سلامت تعاملی تهیه می‌شود. در واقع از طریق پیامک و تماس‌های تلفنی با مردم به صورت مستقیم در ارتباط هستیم. بنابراین صدای مردم به ما می رسد. آنها صدای من را نشنیده بودند که امروز با حضور در ۱۶۲ این اتفاق رخ داد.

وی درباره پیشنهادهای مردم درباره برنامه‌های رادیو اذعان داشت: مسلماً از پیشنهادهای مردم در برنامه‌سازی استفاده می‌کنیم. ما یک نیاز سنجی از موضوعات داریم و تلاش می‌کنیم پاسخگوی نیازها و دغدغه‌های مردم در حوزه سلامت باشیم. امروز هم مخاطبانی که تماس گرفتند به این موضوع تاکید و قدردانی کردند. از سوی دیگر ما مرتب کنداکتور برنامه‌های رادیو سلامت را تغییر می‌دهیم تا بتوانیم پاسخگوی مطالبات مردم باشیم.

مخاطب مثل آب برای ماهی است

محسن سوهانی، مدیر رادیو نمایش با بیان اینکه حضور در ۱۶۲ را تجربه بسیار شیرین و دلنشینی توصیف کرد، افزود: دومین بار است که در ۱۶۲ حضور یافتم. بار اول خاطره بسیار خوبی رقم خورد. معتقدم مخاطب برای رسانه همه چیز است.

وی تاکید کرد: مخاطب مثل آب برای ماهی است، اینکه ما بی‌واسطه با مخاطبان صحبت کنیم و آنها در فضای راحت و صمیمی نظرات‌شان را بیان کنند، باعث می‌شود ارزیابی دقیق نسبت به نقاط قوت و کاستی‌ها داشته باشیم. ضمن اینکه تا بازنگری در فرایند کار رسانه خواهیم داشت که منجر به ارتقای خوب و ارائه بهتر خدمات ما خواهد شد.

اقدامی شایسته

منصور قصری زاده، مدیر رادیو قرآن با مثبت ارزیابی کردن اقدام روابط عمومی صدا و سیما افزود: این اتفاق خوبی بود که امروز رخ داد. نفس کار زیباست. در مجموع دورهمی امروز بسیار خوب بود و ما شنونده نظرات مردم بودیم. مسلماً از پیشنهادهای مردم استفاده خواهیم کرد. همچنین برخی مخاطبان تاکید داشتند که مدت زیادی پشت خط ماندند تا بتوانند با یکی از مدیران هم صحبت شوند و پیشنهادهایشان را اعلام کنند.

شنیدن ناب‌ترین پیشنهادها در ۱۶۲

علی‌اصغر احمدی، مدیر رادیو ورزش با اشاره به تجربه حضورش در ۱۶۲ گفت: طبیعی است که با حضور در این واحد ما می‌توانیم ناب ترین پیشنهادات را از مخاطب دریافت کنیم. شنیدن پیشنهادهای مردم در بهبود برنامه‌ها کمک می‌کند و امروز من شنونده پیشنهادهای خوبی بودیم.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که مردم تاکید زیادی در تماس‌های تلفنی داشتند، سیگنال‌رسانی بود و علاقمند بودند این مبحث فنی اصلاح شود. همه این موارد نشان‌دهنده علایق و دلبستگی‌های آنها به رادیو است. نکته قابل تامل دیگر این بود که برخی تماس‌هایی که من پاسخ داد به قدردانی از برنامه‌های رادیو مقاومت و رادیو معارف اختصاص داشت.

مردم شنونده مستمر برنامه‌های رادیو هستند

مهدی شاملو، مدیر ایرانصدا با اشاره به این که حضور مدیران در واحد ۱۶۲ کمک به فضای نزدیکتر و ارتباط مستقیم با مخاطبان می‌کند، بیان کرد: از ابتدای ساعت حضورمان، مخاطبان مختلف تماس گرفتند، دغدغه ها و نظرات‌شان را مطرح کردند. این تجربه شخصا برایم جالب بود. این تجربه نشان داد مخاطبان واقعا به رادیو وفادار هستند و برنامه ها را مستمر و با دقت گوش می‌کنند. نظراتی که ما امروز شنیدیم، حاصل مدت‌ها شنیدن و دنبال کردن برنامه از سوی مخاطبان است.امیدواریم بتوانیم پیشنهدهای خوب را ترتیب اثر دهیم .

وی معتقد است: اصل ارتباط واجب و لازم است. سکوی ایرانصدا به سبب نقاط ارتباطی زیادی که دارد از جمله ابزار پیام‌های مکتوبی که مردم ذیل نرم افزار در فروشگاه‌ها می‌گذارند یا در بخش‌ها در ذیل محتواها در ایرانصدا می‌گذارند تا حد زیادی باعث ارتباط لحظه‌ای، دائمی و مستمر ماست، اما  این حرکت که به صورت جمعی اتفاق افتاده و معاون صدا به همراه مدیران رادیو در ۱۶۲ حضور یافتند، نشان از عزم ارتباط بیشتر با مخاطب دارد. ما به نظر و فکر مخاطبان احترام می‌گذاریم. رادیو رسانه صمیمی و گرم جامعه است.

ارتباط با مردم از سراسر ایران

مهدی شهاب تالی، مدیر رادیو پیام و آوا با بیان این که ارتباط با مردم در شبکه پیام از قدیم وجود داشته، عنوان کرد: در طول روز بسیاری از مردم ارتباط برقرار کرده و نظرات‌شان را به ما اعلام می‌کنند. ارتباط دیگر از طریق تلفن گویا، پیامک و روابط عمومی و… است. امروز در واحد ۱۶۲ اتفاق خوبی افتاد. ما به صورت مستقیم و بی‌واسطه با مردمی که ادبیات و گویش‌های مختلف دارند، صحبت می‌کنیم. این برای مخاطبان هم جالب است که با مدیران شبکه ها و معاون صدا به صورت مستقیم صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: از رادیو پیام بسیار تعریف شد. از ضرب آهنگ و ریتم خوب برنامه‌ها هم گفتند. برخی هم اعتقاد داشتند بهتر است به سمت پخش ترانه‌های جدیدتر برویم تا قدیمی. تلاش می‌کنیم پاسخگوی نیازهای مردم باشیم.

 

استمرار ارتباط مستقیم مردم با مدیران ارشد جام‌جم

حسین قرایی، مدیرکل روابط‌عمومی رسانه ملی نیز در خاتمه این برنامه، ضمن قدردانی از حضور معاون صدا و مدیران شبکه‌های رادیویی در واحد ۱۶۲ اظهار کرد: امروز مدیران ارشد رادیو به ۳۸۰ تماس تلفنی در بازه زمانی دو ساعته پاسخ دادند و در تعاملی مستقیم با شنوندگان توانستند از نقطه‌نظرها و پیشنهادهای آن‌ها آگاه شده و از سوی دیگر رویکردهای جدید تحول‌خواهانه رادیو را نیز که به‌ویژه طی سه سال اخیر و در دوره مدیریتی جدید به‌طور جدی در دستورکار قرار گرفته است را با مخاطبان در میان بگذارند.

وی افزود: رسالت و هدف محوری اداره‌کل روابط‌عمومی در تداوم سلسله‌برنامه‌های «مستقیم جام‌جم» نیز  ایجاد پلی ارتباطی به گستره تمام مردم در گوشه‌وکنار کشور و تقویت تعامل با مخاطب است. این برنامه در هفته‌های آتی با حضور مدیران دیگر بخش‌های سازمان ادامه خواهد یافت.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها