به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی، فصل چهارم از برنامه «اکران» با حضور مسعود فرجام کارگردان فیلم «آذر هفت صبح»، محسن بابایی کاندید سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی از جشنواره فیلم فجر و معرفی سریال «روز شغال» به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینمایی از اکران مدیا پخش شد.
مسعود فرجام در این برنامه اظهار کرد: طرح این اثر در آذر ۹۵ نوشته شد؛ پیش تولید را شروع کردیم و در نهایت آذر سال ۹۷ تولید این فیلم را آغاز کردیم. به دلایل مختلفی فیلم شرایط اکران نداشت ممیزی نداشتیم اما حواشی دیگری وجود داشت که در نهایت پس از ۷ سال آذر هفت صبح را اکران کردیم.
وی ادامه داد: اثر در ۲۰ جلسه فیلمبرداری شد اما در نهایت مجبور شدم خودم فیلم را فیلمبرداری کنم و قصه را از ابتدا غیر خطی نوشتم. فیلمبردار وایل کار رفت و دست و بال من بسته شد. تصور نمی کردم قرار است فیلم پس از هفت سال اکران شود و هنوز کار کند.
احسان طهماسبی منتقد سینما نیز اظهار کرد: در سینمای دنیا به نسل زد زیاد پرداخته شده اما در سینمای ایران به این نسل پرداخته نشده است. آذر هفت صبح تلاش کرده از منظر این نسل به قصه خود نزدیک شود و به رغم اینکه فیلم هفت سال پیش تولید شده اما به نسل زد و دغدغه های امروز این نسل می پردازد.
وی با اشاره به روایت غیر خطی داستان کار افزود: آذر هفت صبح در استفاده از این شیوه، رویکرد نوگرایانه و تجربه گرایانه را پیش رو گرفته است و شاید اگر روایت خطی بود شاید اثر برای مخاطب عام، بیشتر قابل درک بود. پیام و محتوای فیلم این امکان را پدید می آورد که به سمت حرف تکراری و عامیانه برود اما در نوشتن فیلمنامه سعی شده از این نگاه پرهیز شود.
فرجام نیز با بیان اینکه پروانه فیلم ویدیویی است عنوان کرد: وقتی فیلمی چهره ندارد سینماگر علاقه ای به اکران عمومی ندارد از اینرو فیلم در هنر و تجربه نمایش داده شد و این گروه برای فیلم هایی از این دست مناسب است و هدفگذاری اول ما اکران در هنر و تجربه بود.
وی با اشاره به سبقه فعالیت های خود در تدوین ادامه داد: غیر خطی بودن آذر هفت صبح برای من یک تجربه بود و بیشتر درگیر چیدمان سکانس ها در تایم لاین ها بودم و در مونتاژ هم برخی بخش ها را تغییر دادم که خیلی کار غیر خطی نشود.
در پیش تولید ۹۵، فیلمنامه را در کردند اما در نهایت توانستیم فیلم را بسازیم. یکی از مشکلاتشان این بود چرا شخصیت ها در تصادف آشنا می شوند.
طهماسبی با اشاره به گرایش متفاوت نسل زد با جریان قالب در سینما عنوان کرد: به فیلم آذر هفت صبح نمی توان واژه پیشگویانه داد اما اثر جسوری است؛ به هر حال در بخش پیوند پیرنگ ها مشکلات خودش را دارد و امیدوارم مسیری شود که به این نگاه بپردازیم.
محسن بابایی گریمور سینمای ایران نیز در این برنامه اظهار کرد: در سینمای مدرن امروز، تنها گریمور نیست که طراحی می کند و کمپانی های بزرگ براساس سلیقه طراح، پروتزها را می سازند و نصب می کنند. در ایران به دلیل مشکلات مالی، گریمور هم آرایشگر است هم مو نصب می کند و مو می بافد پس تعریف گریم در ایران چیز دیگری است.
وی ادامه داد: تعریف تهیه کنندگان و کارگردانان اغلب از گریم حرفه ای نیست. ذهنیت این است که یک فردی بازی کند و فیلم بفروشد و کسی به بخش گریم فکری نمی کند. در ذهن آنان برای گریم هم بودجه ای تعریف نشده و گاهی در کشورهای دیگر ۵تا ۶ ساعت گریم اتفاق می افتد اما اگر در ایران بیشتر از نیم ساعت صرف گریم کنیم پروژه روی هوا می رود.
این گریمور تاکید کرد: صحنه های گریم خور عموما از سینمای ایران حذف می شود تا هزینه ها کاهش یابد؛ از طرفی با بازیگرانی روبرو هستیم که می گویند ما سر فیلم های دیگر راکورد داریم تا گریم اتفاق رخ ندهد. در سینمای ایران گریم خاصی رخ نمی دهد زیرا تهیه کننده نمی داند چه چیزی می خواهد.
بابایی عنوان کرد: هنر سینما مبتنی بر اندیشه و خرد است؛ امروز این مولفه ها در تولید و در سطح مسوولان سینمایی دیده نمی شود.
یکبار پیش مدیرکل توسعه و فناوری به عنوان نماینده چهره پردازان رفتم و اولین سوال او، این بود که چهره پردازی چیست؟ او رشته تحصیلی اش در حوزه ساختمان بود و از وزارت کشور به ارشاد آماده بود و گفت تکلیف است که به اینجا آمده ام.
وی گفت: فهرست کارگردانانی که در چهار سال اخیر اکران شده بررسی کنید می بینید با چه اسامی روبرو هستیم. متاسفانه امروز بازیگرانی را داریم که تصمیم می گیرند چگونه جلوی دوربین بروند. بازیگری که ۵۰ ساله است هنوز می خواهد نقش خانم ۲۰ تا ۳۰ ساله را بازی کند. در سینمای امروز کمتر به شخصیت ها توجه می شود.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است