مهدیه مالکی/صبا: جبارآذین، منتقد سینما درباره علت کوچ بازیگران از سینما به پلتفرمها و تاثیر آن بر سینمای ایران گفت : از زمان نفوذ سیاست به حوزههای فرهنگ، هنر و سینما، هنرمندان و تولیدات سینمایی به خودی و غیر خودی تقسیم شدند و هر مدیر و مسئول جدید، نظرات و نگاههای سلیقهای خود را وارد عرصه سینما و هنر میکند.
او با بیان اینکه هر طیف سلیقه خود را دارد و از تولیدات و هنرمندان که با آنها همسو هستند حمایت میکند تاکید کرد: این روند انحصارگرایی و محدود اندیشی را ایجاد کرده و در نتیجه هنرمندان و سینماگرانی که مورد پسند آنها نیستند بیکار می شوند به همین دلیل در چند سال اخیر عده ای از هنرمندان درجه یک نتوانسته اند در سینما فعالیت داشته باشند. از طرفی برخی از بازیگران نیز به دلایلی اجازه فعالیت در سینما را ندارند و این موضوعات (تقسیم سینماگران به خودی و غیرخودی و انحصارگرایی و سلیقه گرایی و ممنوع الکاری بعضی از هنرمندان) موجب شده بسیاری از بازیگران درجه دو و سه به بازی به شبکههای خانگی روی بیاورند.
وی ادامه داد: چون شبکه خانگی، رسانهای ثروتمند و قدرتمند است دستمزد بالایی به بازیگران می دهد در نتیجه اغلب بازیگران ترجیح می دهند که با شبکه نمایش خانگی کار کنند از طرفی اوضاع سینما جالب به نظر نمیرسد. این رویه نادرست نشان دهنده آن است که مدیران و مسئولان سینما باید با درایت و مدیریتی هدفمند درهای سینما را بر تمام هنرمندان سینما باز کنند تا فضای سینما از این وضعیت خارج شود.
به گفته آذین، یکی از خطرات این وضعیت گران شدن دستمزد بازیگران و هزینه تولید فیلم است که سینما را بیمحتوا میکند و تهیهکنندگان به ناچار از بازیگران درجه دو و سه استفاده میکنند.
این منتقد سینما افزود: به دلایلی طی چند سال اخیر با تغییر مسئولان سینما، فیلمهایی که در سالهای اخیر در سینما تولید شده به تازگی اکران میشود، در نتیجه مخاطب آن طیف از بازیگرانی را که قبلا در سینما و تلویزیون حضور داشتند را نمیبیند و تنها یک سری بازیگران ثابت را در شبکه خانگی و تلویزیون میبیند.
آذین توضیح داد: این اوضاع موجب شده تهیه کنندگان از تعداد محدودی بازیگر استفاده کنند و بطبع مخاطب تعداد محدود بازیگر را روی پرده ببیند. این بازیگران و آثاری که در آن ایفای نقش میکنند به نوعی تکرار آثار قبلی هستند و این تکرار آفتی برای سینمای ایران است. برای رفع این مسئله باید درها به روی همه هنرمندان باز کرد و استقبال ویژهای از هنرمندان جوان و مستعد صورت گیرد.
این منتقد سینما با بیان اینکه در عرصه سینما جوانان هنرمند کم نیستند ولی به آنها فرصت فعالیت داده نمیشود تصریح کرد: اگر از این جوانان استفاده شود سینما به سمت نوگرایی و حرفهای جدید در قالبها و ساختارهای هنری و اجتماعی جدید پیش میرود.
آذین خاطرنشان کرد: این روند کنونی تکرار بازیها و بازیگران، نتیجه سیاستهای نادرست و غیرفرهنگی است و اگر سیاستهای فرهنگی تغییر کرده و نگاه مسئولان متحول شود ما شاهد تولید فیلمهای خوب و حضور کارگردانان قویتر و بازیگرانی که پیشتر مورد توجه مردم بودند خواهیم بود.
این منتقد سینما افزود: اگر محدودیتها و ممنوعیتهای سلیقهای که مانع حضورهنرمندان حرفهای و جوانان با استعداد عرصه سینماست به صورت هدفمند و قانونی برداشته شود سینما متحول شده و می تواند حرفهای جدیدی بزند در غیر این صورت همچنان شاهد بیکاری بسیاری از فارغالتحصیلان هنر وسینما خواهیم بود.
وی در پاسخ به اینکه به نظرمیرسد مدیران دولتی مانعی برای حضور چهرههای جدید درعرصه سینما نیستند و مشکل به سینماگران بر میگردد گفت: این موضوع فقط نتیجه محدودیتهای دولتی نیست ولی اینکه تهیهکنندگان خواهان همکاری با بازیگرانی برای به دست آوردن گیشه هستند هم نتیجه سیاستهای نادرست فرهنگی است. هم اکنون بازار سینما پر شده از یک سری فیلمهای شبه کمدی که نه از لحاظ استاندارد، ساختار و محتوا کمدی هستند نه حرف جدیدی برای جامعه دارند و این فیلمها از سوی تهیهکنندگانی تولید شده که هدف آنها فرهنگسازی نیست بلکه خدمت به جیب خودشان است. این کج رویها نتیجه نگاه غلط مدیران دولتی و بعضی از عوامل سینماست که چنین شرایطی را در سینمای کشور به وجود آوردهاند.
جبار آذین درباره آسیب چنین روندی به عرصه سینما خاطرنشان کرد: این رویه سینما را از محتوا و مضمون فرهنگی، اجتماعی و مردمی دور کرده و سمت سلیقه مدیران سوق میدهد و به جای فرهنگسازی موجب فرهنگسوزی می شود. استفاده از یک سری بازیگران خاص موجب گران شدن دستمزد این بازیگران شده و در نتیجه موجب افزایش هزینه تولید فیلم می شود و در نهایت برخی از فیلمسازان نمی توانند از این بازیگران نیز استفاده کنند و به ناچار از بازیگران کمتر مشهور استفاده کنند که موجب عدم توفیق آنها در گیشه می شود به همین علت نیازمند تحول در همه عرصههای سینما از جمله نگاه مدیران، تهیه کنندگان و کارگردانان هستیم.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است