مینا پیروزیان/ صبا؛ دغدغه شما برای رفتن به سمت موضوع حضرت مسیح چه بود؟چه مدتی برای این موضوع تحقیق کردید؟
مطالعات من در ضمینه ادیان یک ریشه دو سه دههای دارد. اساسا نگاه نوع ادیان به جهان و هستی و خدا و انسان و مرگ و همه این ها چیست. خیلی وقتها اگر به سراغ داستانهای دینی رفتم یکی از دلایلش دغدغهها و علاقهمندی خودم بود. در مورد تاریخ مسیحیت قبلا نمایشنامههایی را نوشته بودم. مهمترین نمایشنامه در این ضمینه «کالون و قیام کاستلیون» بود. شکی نیست که دین یکی از پدیدههایی است در جهان که همواره مورد سواستفاده سیاست قرا میگیرد. براین اساس همواره دین از انسان و جریانات دینی از زندگی انسان دور نیست چه در دورانی که توتمها وجود داشتند و نشانههای دست ساز و یا پدیده هایی که به صورت کیهانی مانند ستارهها و خورشید و درخت و حیوانات همه اینها مورد پرستش قرار می گرفت. اما کانون موضوع من یا کانون توجه من مشخصا انسان است چون دین برای انسان آمده انسان برای دین نیامده یعنی انسانی خلق شده است و بعدها براساس شرایطی احساس شده عدهای بیایند و براساس آموزههای دینی که در جاهایی شکل قانون به خودشان گرفتند به آنجا نظمی بدهند. کاری که لوتر در تاریخ مسیحیت انجام میدهد کار کمی نیست و این باعث شد دین از چنگ کلیسا و کشیشها آزاد شود .دینی که تا آن دوران هیچ کسی نمیتوانست کتاب مقدس را مطالعه کند چون به زبان لاتین بود. پس لوتر کتاب را برای مردم عادی به زبان آلمانی ترجمه کرد. تنها کاری که کرد این بود که نشان داد موضوع ساده ای را مطرح می کند، اینکه گفته میشود هم نوعتان را نکشید، قتل نکنید، دروغ نگویید، دزدی نکنید و چیزهایی از این دست. شخصیت مسیح هم جزو شخصیتهایی است که اهل بحث و گفتگو و قصه و داستان است. به پرسشهای زیادی پاسخ می داد یا خودش هم سوالاتی را مطرح می کرد.
چشماندازتان برای حضور در جشنواره تئاتر فجر چگونه بود؟
من به جشنواره تئاتر فجر دعوت شدم. آقای خیرالله تقیانی دبیر جشنواره از من و تعدادی از عزیزان دیگر دعوت کردند. یعنی ما هم در جشنواره حضور داریم هم اجرا عموم خواهیم داشت. اولین باری بود که به من پیشنهاد تولید یک نمایش برای جشنواره تئاتر فجر را دادند. از این بابت خیلی خوشحالم واستقبالی که در این مدت از نمایش شد باعث دلگرمی ما بود. این به این معنی نیست که همه نمایش ما را دوست داشتند اتفاقا خیلیها اعتقاد داشتند که بسیار نمایش بدی است، اصلا با نمایش ما ارتباط برقرار نکردند، البته تماشاگرانی هم داشتیم که چندین بار برای دیدن تاتر ما آمدند. نمایش «اینک انسان» نمایش راحتی نیست که به راحتی بتواند تماشاگری که شاید یک مقداری به دنبال نمایش سرراستی باشد یک اجرای مفرحی داشته باشد را جذب کند. از ابتدا میدانستیم نمایش ما حد وسط ندارد یا یک عده آن را به شدت دوست خواهند داشت و یک عده آن را دوست نخواهند داشت. به همین دلیل به شدت به آنهایی که نظرشان مثبت نبود احترام میگذارم و میتوانم بگویم، این نمایشِ آنها نیست.
چگونه شد خودتان روی صحنه رفتید و نقش پیلاتوس را بازی کردید؟
متاسفانه به اجبار پیش آمد. به دلیل آلودگی هوا آقای میکاییل شهرستانی دچار آسیب شدند، من هم به شدت تحت فشار بودم که خیلی سریع بتوانم نقش پیلاتوس را بازی کنم و به جای ایشان روی صحنه بروم.
پیلاتوس ازنظر شما چگونه کاراکتری بود؟
پیلاتوس بسیار نقش جذاب و دوست داشتنی برای بازی است به این دلیل اینکه در مرز انتخاب است، کاراکتری خاکستری است. این شخصیت شناسنامه دارد. متوجه می شود دراین برهه زمانی که گرفتار شده، همسرش باردار است. حالا با مردی برخورد میکند که برخلاف تمام محکومین قبلی، نمیتواند حکم اعدام او را امضا کند. وقتی با او (مسیح)حرف میزند آرام آرام متوجه میشود که اصلا نمیتواند این آدم را اعدام کند! و این باعث میشود با تمام آن عدهای که از شورای عالی یهود آمده و خواستار اعدام هستند، بحثوگفتگو کند، شاید بتواند رای آنها را عوض کند. .باید توضیح بدهم این پیلاتوس نمایش ماست و آن چیزی که در تاریخ وجود دارد این گونه نیست یا من حداقل نخواندم که خیلی به مسیح علاقهای داشته است.
نمایش «اینک انسان» تمدید میشود؟
مطمئن هستم تئاتر «اینک انسان» را اجرا خواهیم کرد، به نظرم اثری است که میتواند مخاطبهای بیشتری برای دیدن این اثر بیایند و این کار را ببینند اما کی و چه وقت و چه زمان و در کجا برای خود من هم هنوز مشخص نیست.
از پروژههای تازه چه خبر؟
چند نمایشنامه برای کارکردن دارم و امیدوارم بتوانم یکی از آنها را که نمایش پر پرسوناژی است برای سالنهای بزرگ آماده اجرا کنم.
مشخصا کار و نمایشهای سخت را دوست دارید.
اساسا از کارساده انجام دادن بیزارم. گاه هم یک کار ساده را دست میگیرم و پیچیده و سختش میکنم. تا به این لحظه کاری را انجام ندادهام که به سادگی تمرین و نوشته شده باشد و به روی صحنه رفته باشد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است